Hlavní obsah

Boříme mýty o jogurtech! Kterým věříte vy?

Foto: Danone a.s.

Boříme mýty o jogurtech! Kterým věříte vy?

Ty nejlepší věci míváme přímo od nosem a ani si to neuvědomujeme. Platí to i o mléce, resp. kvašených, tedy fermentovaných „živých“ mléčných výrobcích. Anebo věříme mýtům, které se na nás v této době plné informací hrnou a škodí jejich pověsti. Určitě znáte pravdu o mléčných výrobcích?

Článek

Jejich prospěšnost byla již mnohokrát potvrzena, přesto je ale často pokládáme za příliš obyčejné. Tušíte, v čem je podceňujeme? Pojďme si na jogurty posvítit.

MÝTUS: V kvalitním jogurtu musí stát lžička

Jogurty prý byly za časů našich babiček tak husté, že v nich stála lžička. Co to ale vypovídá o jejich kvalitě?

Jogurt dělají jogurtem živé kultury, nikoli jeho hustota. Živé kultury se přidávají přímo do kelímku (anebo se nechávají zrát ve speciálním tanku). Právě obsah těchto přátelských, hodných bakterií dělá jogurty a produkty, které prošly tzv. mléčným kvašením, prospěšnými pro mikrobiom v našem trávicím traktu.

„Mikroorganismy, které osídlují střevní mikrobiotu, mohou přispívat k budování silnějšího imunitního systému a tady mohou významně pomoci jogurty,“ říká MUDr. Petr Tláskal, CSc., předseda Společnosti pro výživu. „V rámci potravinářské definice musí všechny jogurty obsahovat více než 10 probioticky působících bakterií. Pro imunitní systém střeva není podstatná konzistence jogurtu, jeho chuť či množství tuku.“

MÝTUS: Živé kultury v žaludku stejně nepřežijí

V našem těle se nacházejí bilióny mikroorganismů a většina z nich žije ve střevní mikrobiotě. „Střevní mikrobiota se průběžně mění s věkem, výživou i v průběhu některých onemocnění či jejich léčby. Organismus mohou snadno ovládnou pro zdraví nevhodné bakterie či jiné mikroorganismy. Je proto důležité pozitivně působící střevní mikroorganismy doplňovat,“ vysvětluje MUDr. Tláskal.

„Jednou z cest je pravidelná konzumace zakysaných mléčných výrobků, včetně jogurtů. Naše strava by ale měla být dostatečně pestrá, abychom přijímali všechny živiny, které udržují náš imunitní systém v dobré pohotovosti.“

MÝTUS: Mléčným kvašením procházejí jen mléčné výrobky

Jogurt vzniká mléčným kvašením – fermentací. Vzniká tak ale i fermentovaná zelenina. I kimči, či kysané zelí jsou zdrojem probiotik a jsou bohaté i na vitamin C.

Tím nejlepším z fermentace se inspiroval Actimel, který tímto procesem prochází až 72 hodin, a k 20 miliardám živých kultur v jedné lahvičce je k dispozici i novinka, speciální edice Actimelu obohaceného o vitamin C ve třech příchutích.

MÝTUS: Vitamin D získáme pouze ze slunce

Studie Společnosti pro výživu pravidelně zjišťují nedostatečný příjem vitaminu D napříč populací. Protože slunce si v našich končinách mnoho neužijeme, v chladných měsících získáváme vitamin D především ze stravy – ryb, vajec, mléka a mléčných výrobků. Nebo vsaďte na Actimel. V jedné lahvičce vypijete třetinu doporučené denní dávky vitaminu D a také vitamin B6, díky kterým uděláme krok k posílení své imunity.

ynezorPumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek