Hlavní obsah

Bralettky i pro větší prsa? Podle Andrey Kopalové ano!

Foto: Paon, Roman Nguyen

Foto: Paon, Roman Nguyen

Reklama

Aktualizováno

Spodní prádlo je jako puzzle a každý kousek je podle spoluzakladatelky značky spodního prádla výzva. Jak se může školní projekt přeměnit ve snové full-time povolání?

Článek

Podnikání, které vzniklo původně jen pro potřeby školního projektu? Dvě spolužačky, Andrea Kopalová (24) a Togi Roštínská (28), zpracovaly nápad na značku spodního prádla v rámci teoretického úkolu během studia na vysoké škole na hodinách obchodního práva. Spolupráce i projekt je ovšem tak nadchly, že se rozhodly uvést je do praxe.

Jejich Paon label se tak probojovává mezi cool značky českého světa módy už od roku 2016. Kromě podprsenek a kalhotek navrhují i pyžama nebo plavky. Jak spodní prádlo vzniká, jak si vybrat to ideální a proč jsou bralettky vhodné i pro větší prsa?

Osudový projekt z vejšky

Je Paon váš splněný sen?

Určitě ano. Byla to taková osudová záležitost. Vždycky jsem chtěla mít vlastní firmu, která by se týkala módy a nějakého velmi specifického produktu, právě třeba spodního nebo nočního prádla. Tehdy ve škole, v roce 2016, jsme to s Togi daly dohromady – osudově. V ten moment náš sen vznikl, postupně se naplňoval a pořád naplňuje.

Jak to máte v podnikání rozdělené?

Naše úlohy a schopnosti nějak samy vykrystalizovaly už na začátku. Já se v současnosti věnuju více aktivitám, výrobě, e-shopu, směřování značky, každodenní agendě, je to momentálně můj full-time job. Togi se stará o focení, spolupráce, občas i o influencery, pomáhá mi v showroomu. Právě teď má ale půlroční miminko, takže je náš kontakt trochu omezený. Ale vrací se zpátky a začínáme zase naplno spolupracovat.

Foto: Paon, Roman Nguyen

Togi Roštínská a Andrea Kopalová se seznámily při studiích na vysoké škole, nyní spolu podnikají se značkou spodního prádlaFoto: Paon, Roman Nguyen

Spodní prádlo jako puzzle

Proč jste se zaměřily zrovna na spodní prádlo?

Prádlo je hrozně specifický produkt. Všechny komponenty do sebe musí perfektně zapadat, je to takový puzzle. Kroužky, háčky, zapínání, gumy a ramínka do sebe musí zapadat nejen velikostně, ale i barevně. Nevěřila byste, jak moc velké množství je odstínů bílé, zelené i černé! To mě od začátku zaujalo, není to jako když šijete tričko, kde máte jeden materiál. Tady jich může být klidně osm a více, když je kousek hodně propracovaný. A to se mi na tom líbí, je to výzva. Každá kolekce je výzva, jestli seženeme všechny materiály, aby do sebe dokonale zapadaly.

Dost často je to náročné, protože jsme malá značka, a tak si nemůžeme dovolit nakupovat od každého materiálu tisíc metrů, což je u spousty výrobců minimum odběru od jednoho artiklu. Občas tedy trochu bojujeme, abychom sehnaly, co chceme, a tudíž občas musíme omezit naše kreativní nápady a přizpůsobit se možnostem.

Takže to není tak, že první je návrh a pak se shání materiál, ale naopak?

Jde to spíš ruku v ruce. Návrh vznikne a pak se upravuje v závislosti na tom, jaké materiály jsou dostupné. Návrh je prvotní, pak jdou na řadu materiály a následně se to různě tvaruje. Moc často se nestává, že bychom měly produkt, který by byl od prvotního návrhu stejný jako finální výsledek. Ale už jsme na trhu delší dobu a mám povědomí o materiálech na českém trhu i v zahraničí, tak to přizpůsobuju tomu, co je sehnatelné a dostupné. Ale je to samozřejmě omezující.

Všechny návrhy máte na starosti vy sama?

Ano, ještě máme kolegyňku Rebeku Hankovou, která je s námi pár měsíců a má vystudovanou oděvní školu. Já žádné textilní zázemí nemám, co se školy týče, takže mi pomáhá s přípravou kolekcí. Taky to konzultuju s Togi, ale aktivit přibývá, takže jsem potřebovala pomoc.

Dá se říct, jak dlouho vzniká podprsenka – od nápadu po konečný produkt?

Většinou tvoříme kolekce například o pěti nových kouscích a vydáváme vše najednou, což trvá tak tři měsíce. Vždy to záleží na tom, jak rychle se seženou materiály a připraví vzorky. Ale snažíme se, aby to bylo maximálně tři měsíce.

Co všechno ovlivňuje návrh podprsenky nebo celé kolekce?

Na začátku je zásadní, pro koho spodní prádlo vůbec bude. To ovlivňuje cenu zboží, jak to vypadá, ať už se jedná o kategorizaci věku, nebo jestli bude víc komfortní, nebo svůdnější… Záleží i na tom, jaký trend se líbí nám osobně. Hodně produktů je založených na tom, co chceme nosit my a co si myslíme, že by i naše okolí chtělo mít. K průzkumu nám hodně napomáhají ankety na Instagramu.

Foto: Paon label

Spodní prádlo z dílny Paon labelFoto: Paon label

Jako druhá kůže

Měli bychom řešit, z jakého materiálu je naše spodní prádlo?

Myslím, že je to dost důležité. Někteří lidé jsou na látky hodně citliví a je opravdu poznat, jestli každý den nosíte materiál, který je prodyšný. To je třeba bambus, je antiseptický i antibakteriální, takže poskytuje skvělý komfort, a je tak jemný, že ho na těle skoro necítíte a připadáte si jako bez prádla. Skvělý je také tencel a biobavlna, které máme s certifikací Oeko-Tex 100, což znamená, že jejich výroba je bez chemikálií a karcinogenních látek. Organické látky jsou super, ale na speciální příležitosti je fajn, když má žena prádlo i z tylu, aby se cítila svá a svůdně.

Látky získáváte pouze v Česku?

Nejen tady, ale i v Německu, Řecku a Itálii. Celá výroba ale probíhá tady.

A jak zvládáte podnikání v koronavirové době?

Upřímně – je to teď mnohem lepší než loni. To jsme právě připravovaly novou kolekci a bylo složité ji v té první vlně dokončit. Dodavatelé měli vyprodané materiály, které jsme potřebovaly, takže kolekci jsme musely úplně změnit a tvořit jen z toho, co bylo. Co se týče obratu, tak se nám na jaře zvedl. Asi tím, že všichni byli doma a chtěli nakupovat něco hezkého a udělat si radost. Také se zvýšila poptávka po spodním prádle na míru. Na podzim jsme pak měly problém, že nám nefungovala výroba, což bylo velmi nepříjemné. Polovina zaměstnanců onemocněla. V současné době ale fungujeme tak nějak normálně, jen máme zavřený showroom.

Nejpřizpůsobivější podprsenka

Dokázala byste čtenářkám poradit, jak si vybrat podprsenku?

My se specializujeme jen na bralettky. Od začátku kostice odmítáme, protože si myslím, že jsou potřeba jen u opravdu hodně velkých prsou. U bralettek je výběr podprsenky o dost snadnější, přizpůsobí se různým tvarům. My máme velikosti S, M, L, někdy i XL. U různých firem se ale mohou lišit, takže je vždy lepší se podívat do velikostní tabulky. Netipujte tedy svou velikost a raději si změřte obvod pod prsy a přes prsa.

Takže podle vás neplatí, že bralettky jsou vhodné jen pro malá prsa?

Určitě ne! Loni jsme vydaly několik podprsenek i pro větší prsa. Máme s nimi dobré zkušenosti pro různé tvary. Vybírejte je podle střihu: pokud jsou prsa třeba povislejší, vhodná bude podprsenka s vyšším výstřihem. U větších prsou je pak klíčové hledat dostatečnou oporu u širších ramínek a obvodu. Standardně doporučujeme velikost XL až do košíčku E.

Zmiňovala jste organické materiály. Funguje vaše značka podle zásad udržitelnosti? Dá se říct, že udržitelnost je nový normál?

Rozhodně je to lepší než tři roky nazpátek. Protože sehnat třeba bio bavlnu a další materiály nebylo jednoduché. Hodně jsme se musely dívat do zahraničí a i tam se to teprve začínalo rozvíjet. Pro mě je udržitelnost souzněním mnoha faktorů, které se vztahují k produktu a k fungování firmy. Snažíme se vybírat recyklované varianty materiálů nebo materiály, které mají organický původ. Ty máme určitým způsobem zastoupeny ve většině kolekcí a produktů. K práci přistupujeme eticky a máme 100% českou výrobu. Momentálně se budeme také zaměřovat na packaging, aby co nejvíce šetřil planetu.

Loni jsme byly v Paříži na veletrhu spodního prádla a mohu potvrdit, že udržitelnost je standard. Většina značek se tak snaží fungovat. Ale neplatí to samozřejmě na všechno – třeba u větších komerčních značek. Ale tam můžete najít aspoň nějaké kolekce.

Spodní prádlo jako nástroj sebelásky

Trendem v prezentaci prádla je i body positivity. Jak to vnímáte vy?

Loni v říjnu jsme navázaly spolupráci s projektem Tělo s příběhem. Chtěla jsem propojit naši myšlenku, jak vyrábíme spodní prádlo, s jejich myšlenkou, jak se vnímá ženské tělo. Proběhlo focení s ženami se zajímavými příběhy – jednou z nich je třeba Káťa, které se podařilo zhubnout 83 kilo a musela podstoupit dvě operace kůže. Chceme propagovat myšlenku, že každá jsme jiná, ale všechny krásné. Líbí se nám rozdílnost, která je naší předností. Spodní prádlo hraje roli v tom, že ženě pozvedne sebevědomí, náladu, aby se cítila svá, ale sama pro sebe svá.

Foto: Paon, Aneta Benedict

Fotky, které vznikly ve spolupráci s projektem Tělo s příběhemFoto: Paon, Aneta Benedict

Přijde vám, že my Češky prádlo moc neřešíme?

Já si myslím, že na tom nejsme tak špatně, každá žena podle mě má doma v šuplíku nějaké hezké spodní prádlo. Nemusí to být plný šuplík, ale jen pár kousků. Máme rády ten pocit, že máme na sobě něco hezkého, byť jen pro naše oči.

Vy sama nosíte už jen Paon?

Ano, co se týče bralettek, tak jen Paon. Kalhotky si občas dokoupím někde jinde.

A ladíte ho k sobě?

Občas ano, rozhodně se cítím líp, když je sladěné, ale většinou se oblékám v takové rychlosti, že to nezvládnu.

Reklama

Načítám