Hlavní obsah

Co můžete udělat pro to, abyste žili co nejdéle? Těchto 6 věcí!

Foto: Profimedia

Dlouhověkost se dá ovlivnit i zdravým životním stylem

Recept na dlouhověkost vůbec není tak záhadný, jak se zprvu asi zdá. Naopak se jím může začít řídit skoro každý. Naprostým základem je pohlídat si, co a jak každý den jíte. Ale nejen to...

Článek

Jedinou možnou prevencí všech civilizačních nemocí, které bývají nejčastějšími příčinami úmrtí, je váš životní styl. Stejně jako si můžete špatnými zvyklostmi zdravotní problémy přivodit, tak jim můžete těmi správnými hezky předcházet.

Co můžete udělat pro svůj dlouhý zdravý život?

1. Jezte hlavně přirozené potraviny

„Nejzdravější a nejdéle žijící lidé na planetě nenakupují v supermarketu, ale živí se lokálními potravinami, které nasbírali, vypěstovali nebo získali chovem zvířat. Tyto potraviny mají více enzymů, vitaminů a žádná umělá aditiva,“ uvádí výživová poradkyně Cecílie Jílková z poradny Najím se a zhubnu.

Není samozřejmě úplně reálné, abyste v dnešní době jedli jen to, co si sami vypěstujete. Spíš apelujeme na to, že je velmi prospěšné omezovat průmyslově zpracované potraviny, jako jsou různé konzervy, sušenky, omáčky a další balené potraviny. Místo toho dejte přednost přirozeným čerstvým potravinám a u balených výrobků si pečlivě hlídejte kvalitu, tedy hlavně obsažené látky.

Foto: Profimedia

Zelenina je zdrojem tolik potřebných vitaminů

2. Hlídejte si dostatek vitaminu D

„Vitamin D je v posledních letech považován za všelék, který se podílí nejen na udržení dobrého stavu kostí, ale zvyšuje i odolnost organismu a chrání před vznikem některých typů nádorů. Důležité je, abyste často chodili ven a pravidelně zařazovali ryby. Dobrým zdrojem vitaminu D jsou i margaríny,“ říká nutriční specialistka PhDr. Karolína Hlavatá, odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju.

Vitamin D nejlépe získáte ze slunečního svitu, dále pak dobře sestaveným jídelníčkem. Více ve článku Vitamin D: Pravděpodobně ho máte nedostatek. Co vám hrozí?

3. Vždycky snídejte

První jídlo dne, které nastartuje tělo, je stále předmětem řady výzkumů. Jeho dlouhodobý efekt na tělo je totiž mnohem výraznější, než se kdysi myslelo. Nedávná studie Harvard Medical School, do níž bylo zapojeno 3000 dobrovolníků, ukázala, že pravidelné snídání snižuje riziko infarktu, rozvoje diabetu a obezity. Jinými slovy právě zmiňovaných civilizačních nemocí. Tipy na snídaně najdete ve článku Snídaně členů redakce: Jak je ohodnotily výživové poradkyně?

4. Každý den se zpoťte

„Když vědci zkoumali zvyky nejdéle žijících lidí, zjistili, že všichni tito lidé vykonávají denně krátkou fyzickou činnost, při které se zapotí. Zdravý pohyb je důležitý pro detoxikaci organismu a kondici,“ popisuje odbornice Cecílie Jílková, která doporučuje zapotit se aspoň na 10 minut každý den.

Foto: Profimedia

Alespoň pár desítek minut fyzické námahy denně vám jedině prospěje

5. Dávejte přednost celým kusům ovoce a zeleniny

Pro dlouhý zdravý život je konzumace ovoce a zeleniny samozřejmě základ. V současnosti je velmi populární přijímat je v podobě šťáv. Především díky tomu, že jednou skleničkou do sebe dostanete hromadu čerstvých plodů.

Zdravé jsou tyto šťávy samozřejmě nadmíru, ovšem neměla by jimi být kompletně zastoupena vaše konzumace ovoce a zeleniny. Samotná šťáva totiž nikdy nebude obsahovat tolik prospěšných látek jako celý plod. Tedy je klidně zařazujte, ale dejte si i dostatek celých kusů.

6. Pijte dost vody

Pitný režim je závažným problémem nejvíce u lidí pokročilého věku. „S věkem totiž klesá pocit žízně, a pitný režim tak bývá zanedbáván. Přitom nedostatek tekutin ve vyšším věku je velmi nebezpečný, může zvýšit riziko mozkových cévních příhod nebo může být příčinou takové předzvěsti mozkové mrtvice – ischemické tranzitorní ataky,“ varuje nutriční specialistka Karolína Hlavatá.

Nejlepšími nápoji, kterými byste měli naplňovat denní pitný režim, jsou obyčejná voda a bylinkové i ovocné čaje.

Jakého věku byste se chtěli dožít?

ynezorPumanzeSaNyknalC