Hlavní obsah

Deprese, tloustnutí a únava? I za to může nedostatek světla!

Foto: Profimedia

Pobyt na sluníčku je v zimě tím nejlepším lékem na únavu, depresi a mnoho dalších neduhů

Lidé jsou jako sluneční baterie, kterým právě teď začíná svítit červená kontrolka dobíjení. Bez pořádné dávky slunečního svitu se můžete totiž nejen zpomalit, ale i onemocnět! Jak tomu předejít?

Článek

Projevy nedostatku slunečního svitu může během podzimu a zimy pozorovat každý, někteří už v listopadu, skoro všichni koncem zimy. Projevy jsou různé – od únavy, ospalosti až po chuť na sladké nebo depresi.

Důsledky nedostatku slunečního svitu

Světlo a tma neurčují zdaleka jen to, kdy se vám bude chtít spát. Denní světlo a jeho množství má vliv na psychiku, náladu a pracovní výkonnost. Ovlivňuje růst, hojení ran, schopnost zvládnout zánět, vstřebávat otoky nebo vnímat bolest. To, že vám chybí slunce a jeho energie, se projevuje i změnami chutí, větším pocitem hladu a výběrem jídel, která dodají tělu rychlou energii – tedy tučných a sladkých. S tím souvisí i častější tloustnutí během zimy.

Světlo ovlivňuje i tvorbu hormonů, enzymů a psychiku. „Přirozené denní světlo podporuje celkovou životní pohodu a náladu. Při poklesu intenzity světla roste produkce melatoninu, spouští se noční cyklus odpočinku a obnovy sil," uvádí MUDr. Radomír Houbal z Aurea Medica.

Ve spánku se obnovují poškozené buňky a organismus regeneruje. Kolem třetí ráno se tento proces vypne. Pokud je však hodně tmy, zamračených dnů a málo slunce, pak se tento cyklus naruší a nevypne včas, což může způsobit afektivní poruchy – od nenálady až po depresi.

Foto: Profimedia

Deset až patnáct minut na slunci vás ochrání i proti osteoporóze

Jak nahradit nedostatek světla?

Mnoho lidí se slunci vyhýbá, protože mají strach z UV záření. Je ale třeba vidět i jeho pozitivní účinky, například to, že jedině při pobytu na slunci si tělo vytváří přirozeně vitamin D, bez kterého se neobejdete.

„Nedostatek vitaminu D kromě jiného podporuje řídnutí kostí, které může vyústit v osteoporózu, a tím i v bolesti pohybového aparátu. Přitom stačí pobývat denně deset až patnáct minut na slunci bez opalovacích přípravků. Tato doba není pro váš organismus ani v létě nebezpečná a měla by být dostatečná pro přirozenou tvorbu vitaminu D,“ říká primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

Foto: Profimedia

Hlavně v zimě pusťte do bytu co nejvíc světla

Jak se udržet ve formě právě teď?

  • Více světla v bytě? Využijte všechno světlo, které vám krátké zimní dny nabídnou. Inspiraci vám nabízí článek 5 tipů, jak dostat do interiéru více denního světla. Pokud v zimě vysvitne slunce, využijte ho a jděte ven – ideálně ráno či dopoledne, abyste tělo nabudili, k čemuž přispěje i dostatek čerstvého vzduchu.
  • Na zimu do osvětlení namontujte silnější žárovky nebo zářivky. „Biologický účinek je nejvýraznější, pokud jde světlo z velkoplošného zdroje, přichází do očí zvrchu a obsahuje podíl modrého světla. Právě světlo s výrazným modrým podílem má lepší přístup k aktivačním centrům mozku a k řídicímu centru vnitřních hodin," říká Ing. Martin Kocourek z firmy Osram. Soustava nepřímého osvětlení, kdy světlo odráží velká a jasná plocha (například zeď) má silnější účinek než úzké světlo z bodového zdroje osvětlující pouze malou plochu.
  • Nezatahujte žaluzie nebo závěsy, ale vytěžte maximum světla zvenčí – dbejte na čistá okna. Znásobte světlo za použití zrcadel a odrazových ploch.
  • Někomu pomáhá pobývat u ohně a dívat se do plamenů, ideální je spojit tuto činnost s posezením s přáteli nebo partnerem. Prostě navodit příjemnou atmosféru.
  • Oblékejte sebe i bytové doplňky do zářivých barev, vsaďte na libé a povzbuzující vůně – ideální je levandule, kterou si můžete přidat i do koupele.
  • Pokud cítíte, že jste nenaladění až depresivní, neřešte to hned léky. „Mírnou až střední depresi lze řešit za pomoci přírodních přípravků s třezalkou, ale ukazuje se, že účinnou terapií je i pravidelný pohyb,“ radí poradkyně zdravého životního stylu Margit Slimáková.
  • Dodejte tělu maximum vitaminů a kvalitních potravin, přírodním antidepresivem je například špenát, ale i česnek.

Jak bojujete vy s nedostatkem světla v zimních měsících? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama