Hlavní obsah

Dietní finty: Jak ovládnout chuť na sladké?

Foto: thinkstock

O hubnutí se vždycky nejlépe diskutuje nad talířkem s dortem

Dojedli jste právě oběd a dali byste si nějaký dortík? Či máte nervy z práce nebo školy a něčím byste je „zajedli"? Jak nebýt obětí svých chutí a vyhnout se hrozícímu tloustnutí?

Článek

Dana téměř každý den zaběhne do cukrárny, aby si tam koupila dortík k odpolední kávě. Ráda by to omezila, ale pohled do vitríny na větrníky a kremrole ji vždycky přemůže. Doma má také zvyk dát si po jídle nebo večer u televize nějakou sladkost.

Máte to podobně a chcete to změnit? A co je vlastně důvodem taovýchto chutí? Může jím být stres. Ale ani ten to být nemusí!

Zaberou jen krátkodobě

Zatímco v přijatelné míře stres motivuje, dlouhodobý má neblahý vliv na zdraví, projevující se například zvýšeným krevním tlakem. Také mnohým z vás ničí postavu, právě proto, že saháte k berličkám v podobě sladkostí a alkoholu. „Rychlé cukry sice vyvolají velmi příjemné pocity, ale jinak fungují jen jako placebo,“ popisuje Katarína Jirková, specialistka na výživu a hubnutí z Institutu kompliment. „Proti stresu naopak zabírá zdravá životospráva,“ uvádí.

Foto: thinkstock

Po vyčerpávající poradě přijde káva s dobrou sladkostí či sušenkou vhod, ne?

Stresové situace se sice nedají vždy předem odhadnout, ale do určité míry je dokážete předvídat a připravit se na ně. V kritickém období je mimořádně důležité zdravě jíst, a posílit tak svou obranyschopnost. „Nervy potřebují vitamin B, který najdete v hojném množství v zelenině, celozrnném pečivu, fazolích, mléčných výrobcích a také vejcích. A pro všechny případy mějte po ruce kousek velmi hořké čokolády, kterou si pomalu vychutnáte,“ radí Katarína Jirková.

Špatní pomocníci

Ale nemusí jít jen o stres, když vás cosi vnitřně stále nutí sahat po sladkém. Prostě na ně máte jen chuť a chcete si jím zpříjemnit chvíle po obědě v práci či podvečer doma. Samozřejme proč ne? Ale čekáte-li od sladkosti zlepšení nálady, tak buďte opatrní. „Tučné pokrmy vás zpomalují a uvádějí do neklidu, nadměrné množství cukru má dokonce vliv na výkyvy nálad,“ vysvětluje Katarína Jirková. Nefunguje ale ani opak: vynechání jídla (snídaně či oběda) není řešením, neboť vede k poklesu krevního cukru a vy se budete cítít ještě podrážděnější. Navíc na sklonku dne hrozí, že přijde neovladatelná touha všechno dohnat.

Foto: thinkstock

Samozřejmě, že větrník to není, ale zase vám zdravá svačinka skutečně zažene hlad, nejen chuť

Co tedy funguje na to, aby vás chutě nepřepadávaly?

  • Nevynechávat snídaně ani svačiny.
  • Jestli vás pravidelně přepadá chuť na sladké vždy po obědě či kolem 16. hodiny, dělejte si sladké snídaně doplněné ořechy.
  • Jezte skutečně pravidelně. „Je vhodné zařadit po dvou až třech hodinách alespoň něco malého, třeba kousek ovoce, jogurt nebo neslazenou müsli tyčinku s vysokým podílem ovesných vloček, i když máte pocit, že hlad nemáte. Tělo bude mít určitý přísun energie a chutě na něco dobrého se vám vyhnou,“ doplňuje Katarína Jirková.
  • Nejúčinnější je nemít nic lákavého doma: „Jakmile budete mít u ruky něco, co máte opravdu rádi, bývá velmi těžké odolat,“ uvádí dietoložka Monika Bartolomějová ze Světa zdraví.
  • Dobré je mít na skříňce, kde jsou dobroty uložené, nalepený papír s vaším hmotnostním cílem nebo fotografií vysněné postavy.
  • Pokud kupujete sladkosti například pro děti, vybírejte takové, které vám samotným tolik nechutnají, odolávání bude snadnější.
  • Tipem Moniky Bartolomějové je vyměnit sladkosti za ovoce, ale zkusit si třeba dát i kousek proteinové tyčinky.
  • Po obědě či večeři si místo dezertu dejte malé espresso.

Máte i vy nějaký zaručený způsob, jak se chutím vyhnout?

ynezorPumanzeSaNyknalC