Článek
Je to věc zcela individuální, někdo považuje za doplněk v bytě svou sbírku zelených rostlin, jiní zase porcelán po babičce. Ale i v tomto směru lze zaznamenat určitě trendy.
Krása, která trvá
„Na jedno z prvních míst bych určitě dala originalitu. Také platí, že více než spousta drobností vynikne v interiéru jedna krásná věc, solitér, který nás bude provázet celý život. A i samotný předmět bude mít svůj příběh, svou historii, svůj život,“ míní Jana Zielinski, kurátorka nové galerie Křehký. Galerie Křehký patří k nově otevřeným a právě zde si lze pořídit originální a krásné doplňky v limitovaných sériích, které jsme zatím mohly obdivovat jen na výstavách. Jejich autory jsou významní čeští i světoví designéři.
A které patří k těm nejlepším či nejznámějším? „Rozhodně bych mezi ně zařadila vázu Kaktus od Jiřího Pelcla, Vázu Váz Maxima Velčovského nebo třeba mísu Cuba, inspirovanou kubismem, jejímž autorem je Olgoj Chorchoj a vyráběla se ve spolupráci se sklárnami Moser,“ vyjmenovává Jana Zielinski. Pro sběratele přidává možná velmi důležitou informaci: Právě mísu Cuba se podařilo prodat i slavnému světovému designéru Philippu Starckovi, což jí rozhodně dodá na ceně a významu. A doma ji může mít dalších čtyřicet devět lidí. Pro sérii Křehký platí, že každá věc se vyrobí pouze v limitované sérii padesáti kusů a prodává se včetně signatury autora a certifikátu, jenž potvrzuje pravost.
Za originál se platí
I když se od každého doplňku vyrábí jen padesát kusů, rozhodně nemusíme mít strach, že by na nás nezbylo. Ano, je to kvůli ceně. Nejlevnější díla z galerie přijdou na osm tisíc korun, u jiných cena stoupá i na desetinásobek. Není to ovšem proto, že by nás chtěli designéři „oškubat“. Zhotovit pár kousků není prostě levné. Proč?
Vyrobit formu na pár doplňků je drahé, často tomu designér věnuje i několik měsíců. V galerii Křehký jsou ve velké míře zastoupeny ručně dělané výrobky a lidský um je třeba zaplatit. „Jde navíc o náročné věci a u některých kousků platí, že se povede třeba jen každý desátý. Nebo jako další příklad bych uvedla světlo, které jsme dělali s Bořkem Šípkem a jen forma na ně se vyvíjela rok a půl, navíc při jeho výrobě byla nutná velká přesnost,“ dodává Jana Zielinski.
Krása je přece pro každého
Zřejmě nás napadne, když už tedy designéři formu vyrobí, proč ji využijí jen na padesát výrobků a ne na padesát tisíc, které by se mohly prodávat mnohem levněji. Naštěstí i takové existují, proto není dneska problém koupit krásnou vázu za dvě stokoruny. Samozřejmě se musíme smířit s tím, že nebude mít certifikát a uvidíme ji na každé návštěvě.
Ale pozor, pro výběr doplňků za dvě stě korun i dvacet tisíc platí stejná pravidla. Aby mohly vyniknout, při výběru se snažíme o originalitu a rozhodně se držíme zásady, že jedna velká a krásná věc upoutá více než deset drobností!