Hlavní obsah

Hormony štěstí: Zvyšte jejich hladinu na maximum!

Foto: Thinkstock

Ke štěstí každému pomůže něco jiného. Ale všem vládnou stejné hormony!

Štěstí, smutek, zoufalství nebo zamilovanost. Pocity, jimž každý den čelíte, nejsou nic víc než chemické reakce ovlivněné tvorbou hormonů ve vašem těle. Jak vyprodukovat co nejvíc hormonů štěstí?

Článek

V lidském těle dochází podle vědců k nejsilnějším biochemickým reakcím během sexu. Ten stimuluje produkci dopaminu, který jinak stojí za potěšením z odměny a úspěchu, serotoninu, odpovědného za dobrou náladu a spánek, a endorfinu, který přináší pocity euforie.

Co jsou tyto hormony vlastně zač? A jak se jimi nadopovat, co nejvíc to jde?

Serotonin: Ze špenátu i z lososa

Všechny vaše příjemné pocity jsou dílem chemických sloučenin zvaných neurotransmitery. Patří k nim i serotonin, který navozuje pocity klidu, pohody a vzájemné sounáležitosti. Příznivě ovlivňuje také spánek, bolest, ale třeba i apetit a chuť k jídlu.

„Nedostatek serotoninu způsobuje deprese, poruchy spánku, podporuje agresivitu a vznik migrén,“ upozorňuje Ing. Martin Škába, výživový specialista a kouč zdravého životního stylu. Hladinu serotoninu se většina lidí snaží instinktivně zvýšit konzumací sladkostí, což z dlouhodobého hlediska není zrovna nejlepší řešení.

Jak ho mít víc: Vhodnou stravou. „Proto, aby se v těle tvořilo dostatek serotoninu, je nutné přijímat ve stravě látku zvanou L- trypotofan. Je to aminokyselina, která je jeho prekurzorem, tedy výchozí látkou. Doplníte ji konzumací drůbežího masa, sardinek, lososa, tuňáka, banánu, špenátu, ořechů a semínek,“ radí Martin Škába.

Foto: Thinkstock

Losos uvolňuje zvýšené množství serotoninu

Endorfin: Hormon slunce

Někdy se označuje za nejsilnější legální drogu. Endorfiny jsou endogenní opioidy, jinak řečeno – přírodní drogy. Na rozdíl od těch umělých na ně nevzniká tolerance, tudíž jsou účinné vždy a nevedou k závislosti. Stejně však vyvolávají pocity pohody, navýšené životní energie až euforie. Zmírňují bolest, deprese a úzkost.

„Když se najíte, v těle se vám zvýší hladina cukru v krvi, to vyvolá tvorbu endorfinu a ten způsobí zlepšení nálady a uvolní vás,“ uvádí nutriční terapeutka a psycholožka Mgr. Zuzana Douchová spolupracující s programem Vím, co jím.

Jak ho mít víc: Podobné účinky jako čokoládový dort mají například i adrenalinové sporty, kdy se hladina endorfinů zvýší přímo dramaticky. K celkové spokojenosti ale nemusíte každé ráno praktikovat bungee jumping. Produkci endorfinů podporuje pohybová aktivita obecně, a je jedno, jestli jdete běhat, posilovat nebo hrát míčové hry. Skvělý vliv má pak i poslech hudby, masáž nebo vyhřívání se na slunci.

Foto: Thinkstock

Endorfin je prostě droga, i když si ji vaše tělo umí vyrobit samo

Dopamin: hormon neřestí

Vyplavuje se v okamžiku, kdy jste odměněni, přičemž odměna může mít jakoukoli formu – dobrá známka ze zkoušky i radost z vítězství vašeho oblíbeného týmu. V případě, že mozek odměnu očekává, začne produkovat dopamin už s předstihem. Když se předpověď nenaplní, dopaminové buňky zaregistrují omyl a jeho produkci stopnou.

Negativní zkušenost se uloží v cingulární kůře mozku a ovlivní vaše očekávání do budoucna. To však nezvládají lidé, kteří o část dopaminových receptorů přišli. Zdánlivě banální porucha může mít vážné důsledky. Tito jedinci mají výrazné sklony k alkoholismu a drogové závislosti, protože se nedokážou poučit se ze svých omylů a dopouštějí se jich stále dokola.

Jak ho mít víc: Dopamin je něco jako takový hormon neřesti. Nejvíce se uvolňuje při sexu a díky nikotinu i během kouření cigaret. Experimenty vědců z Univerzity v Kentucky také zaznamenali vysokou produkci dopaminu u žen při nakupování. Ta se však překvapivě neváže ke kvantitě nakoupeného zboží, ale k vzrušenému očekávání, že takový nákup nastane.

A jak jste šťastní vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC