Hlavní obsah

Rizika jógy: Pozice, které můžou způsobit mrtvici

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Všude se dočtete, jak je jóga skvělá a že má až zázračné účinky na zdraví. V tom množství informací je ale třeba rozlišovat, čemu lze skutečně věřit. I něco tak prospěšného jako jóga se totiž může snadno změnit ve velmi nebezpečný risk!

Článek

Jóga označuje filozofii, duchovní nauku a druh tělesného cvičení. Sama ji pravidelně praktikuji a mám k ní velmi kladný vztah. Přesto je třeba vnímat každý sport s respektem a znát i jeho možná rizika.

Kromě menších úrazů, které hrozí u dynamických stylů jógy, si totiž můžete i tak zdánlivě bezpečným pohybem přivodit třeba mrtvici!

Co je mrtvice?

Mrtvice je – stručně řečeno – nedostatek krve v určité části mozku. Ten je často způsoben krevní sraženinou, která ucpe cévu, a krev proto nemůže cirkulovat. Tím dojde k odumření té části mozku, která nebyla prokrvena. Následky cévní mozkové příhody můžou být fatální.

„Mezi rizikové faktory cévní mozkové příhody patří například diabetes, srdeční arytmie, vysoký cholesterol, vysoký věk, kouření, nadváha, vysoký krevní tlak a častá konzumace alkoholu,“ popisuje Mgr. Tereza Novotná, fyzioterapeutka a lektorka jógy z Domu jógy.

Lidé, kteří mají některou z těchto zdravotních komplikací, by se proto měli vyvarovat pozic, které výrazně stlačují tepny. Ublížit si jógou mohou ale i zcela zdraví, mladí lidé, a to kvůli špatné technice cvičení – nejčastěji tehdy, když cvičí sami doma bez pomoci zkušeného lektora.

Skřípnutá tepna je nebezpečná

Podle výsledků vědeckých studií několika amerických univerzit, které jsou popsány v knize ‚Jóga: mýty a fakta‘, jsou zvlášť nebezpečné ty pozice, u kterých je krční páteř v extrémním záklonu (pozice, při kterých se hubne). Těmi si totiž můžete ucpat a skřípnout krční tepnu natolik, že se vám, stejně jako u mrtvice, nebude dostávat krev do mozku.

„Některé obrácené a záklonové pozice spojené se záklonem hlavy a případně rotací, mohou extrémně zatížit krk a nadměrně zvýšit tlak v krevním řečišti. Tím může dojít k posunu již existující krevní sraženiny či porušení cévy, a tím k zastavení krevního zásobování mozku,“ potvrzuje Tereza Novotná.

V józe se nezávodí

V jakémkoli sportu je nutné zohledňovat vlastní možnosti, zdravotní stav a dispozice. Nejinak je tomu i s jógou. Nemusíte nutně zvládnout tu nejnáročnější pozici.

„Při praxi jógy byste měli naslouchat svému tělu, konec konců je to jeden z principů, který vás tento východní přístup učí. Obzvláště v dnešní době, která je protkaná výzvami a překonáváním vlastních limitů, může být náročné nesoupeřit s ostatními praktikanty. Skutečnou výzvou je respektování svých vlastních omezení,“ říká Mgr. Eva Juráková, fyzioterapeutka Lékařského domu Praha 7.

A které pozice jsou tedy ty rizikové?

Pozice ryby

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Velký záklon hlavy, jaký je vidět na fotce, může blokovat dvě velké tepny v oblasti krční páteře a snížit tak přísun krve do mozku. Může se vám udělat nevolno, mít mžitky před očima. Někdy může dojít k mdlobám. Důležité je položit hlavu na zem temenem a vytahovat ji v prodloužení páteře, nikoli ji zalamovat pod sebe

Pozice mostu

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Také v pozici mostu je na krční páteř vyvíjen velký tlak. Lidé s rizikovými faktory pro vznik mrtvice, ale také s bolestmi krční páteře nebo vysokým tlakem, by tuto ásanu dělat raději vůbec neměli

Pozice dokonalé kobylky

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Tato varianta dokonalé kobylky patří mezi velmi náročné a nepředpokládá se, že by se o ni začátečník pokoušel. Nicméně u jogínů samouků riziko hrozí. Váha těla by měla být převážně na rukou – pokud by byla na hrudníku a krční páteři, hrozí velké nebezpečí

Pozice pluhu

Foto: fizkes, Shutterstock.com

V pozici pluhu je krční páteř ve velmi podobné poloze jako u mostu. Váha těla musí být převážně na ramenou – nikoli na krku a hlavě

Pozice velblouda

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Zalamování hlavy v pozici velblouda je velmi častou chybou. Lepší varianta je mít bradu stlačenou blíž k tělu

Stoj na hlavě

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Při stoji na hlavě je zcela zásadní váha na rukou. Z 80 procent držíte váhu svého těla na předloktí, nikoli na hlavě. V opačném případě hrozí poškození krční páteře i případné přiškrcení tepen

Pokud máte jakékoli potíže s krční páteří nebo predispozice ke vzniku cévní mozkové příhody, vždy se poraďte s odborníkem o správnosti provádění těchto pozic. Není třeba s jógou přestávat, ale je nutné ji cvičit správně.

Jóga sice může být nebezpečná, stejně jako jakýkoli jiný sport, ale její kladné zdravotní přínosy stále převažují nad možnými riziky.

Soutěž: Vyhrajte wellness pobyt pro dva!

Shodili jste s naším hubnoucím speciálem od ledna pár kil? Výborně! Právě teď totiž nadešla chvíle, kdy se můžete zapojit do naší soutěže! Až do 10. dubna máte možnost poslat nám na e-mail info.prozeny@firma.seznam.cz vaše dvě fotografie – před hubnutím a po něm – spolu s krátkým příběhem o vaší tříměsíční redukci. Na nejlepší čeká odměna: natočení motivační reportáže, v níž vypovíte svůj příběh, dále péče vizážistky a stylistky a portfolio od profesionálního fotografa. Ale pokud vás více nakopne hmotná odměna, pak se výherkyně může těšit na úžasný wellness pobyt – viz níže! Detaily a pravidla soutěže najdete zde.

Foto: Rezidence Zámeček

Vyhrajte relaxační pobyt v romantickém boutique hotelu Rezidence Zámeček v překrásných Františkových Lázních. Kromě ubytování se snídaní na dvě noci v dobovém pokoji Rudolph II. s postelí s nebesy se můžete těšit na 90minutovou masáž přímo ve svém hotelovém pokoji, ale také na vstup do wellness zařízení Aquaforum s bazény, vířivkou a saunou a využít můžete lázeňské kliniky v I. patře (jedná se o základní vstup pro dvě osoby do Aquafora, další služby je možné dokoupit)

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama