Hlavní obsah

Jak si vybrat vhodný typ jógy právě pro vás?

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Jóga je moderní a oblíbená. Slibuje spoustu zdravotních přínosů pro tělo i na duši. Jak si ale v tom množství nabízených lekcí vybrat tu, která sedne právě vám? Máme pro vás přehled nejoblíbenějších stylů i s vysvětlením, co na které hodině čekat!

Článek

Powerjóga, hathajóga, ashtanga, jóga pro zdravá záda, hot jóga, aero jóga a spousta dalších. Kdo se má v té nabídce vyznat? Druhů tohoto cvičení je nespočet a rozdíl mezi nimi je opravdu velký.

Přijdete-li na lekci, která vám nesedne, úplně zbytečně možná odsoudíte jógu jednou provždy. Stačí přitom vědět, co chcete a co vás na které lekci čeká. Podle toho si snadno sami vyberete, a předejdete tak nepříjemné zkušenosti a zklamání!

Hathajóga

Na lekci hathajógy na vás čeká vždy úvodní a závěrečná relaxace, dechové cvičení, často také zpívání manter, průpravné cviky a delší doba v jednotlivých ásanách (pozicích). V hathajóze se klade důraz na správné provedení a výdrž v každé pozici. Mezi ásanami jsou krátké pauzy pro zklidnění a uvědomování si účinků pozic. Hathajóga je určena jak pro začátečníky, tak pro pokročilé, ale není příliš dynamická, řadí se spíše do mírnějších stylů. Tomu odpovídá i přístup lektorů – většinou jsou to jemné typy s uklidňujícím hlasem i povahou. Chyby opravují většinou jen slovně. Pokud se zajímáte o východní filozofii  a neberete jógu jen jako obyčejné cvičení, budete lekcemi hathajógy nadšení.

„Na začátku je dobré si správně osvojit základní jógové pozice. V případě, že jste úplný nováček, doporučuji zvolit přímo lekci pro začátečníky či jemnější jógu. Budete mít tak více prostoru se v jednotlivých pozicích zorientovat,“ doporučuje lektorka jógy Tereza Hausmanová.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Jemnější styly jógy zahrnují delší relaxaci a zpívání manter

Powerjóga

Powerjóga je moderní styl, který vznikl v USA. Powerjóga vychází z hathajógy, ale je fyzicky náročnější. Spíš než na dechová cvičení je zaměřena na posilování a protahování. Lekce dynamických stylů obvykle začínají několika pozdravy slunci. Pozice se poté v lekci dynamicky střídají a klade se důraz na sílu.

Powerjóga je velmi oblíbená u mladších lidí, kteří si chtějí „dát do těla“. Bohužel ale tyto lekce nejsou příliš vhodné pro začátečníky, protože se rychle přechází z pozice do pozice a na vysvětlování správného postupu zde není čas. Aby bylo cvičení ku prospěchu, je třeba jednotlivé ásany dobře ovládat. Lektorky powerjógy jsou většinou hodně energické a snaží se své klienty hecovat k lepším a lepším výkonům. Často opravují nejen slovně, ale i dotykem.

Foto: UfaBizPhoto, Shutterstock.com

Dynamické styly jsou oblíbené u mladších lidí

Ashtanga jóga

Ashtanga jóga je systém ucelených sestav ásan. Pro tyto lekce jsou charakteristické plynulé přechody mezi pozicemi a setrvávání v nich na několik nádechů a výdechů. Na lekcích ashtangy se setkáte se stoji na hlavě, na rukou a učit se budete také třeba most nebo provaz. Ashtanga je proto vhodná spíše pro mladší lidi, kteří mají rádi dynamiku pohybu a nové výzvy. Lekci většinou vedou energické instruktorky a napomáhání do pozic je zde běžnou záležitostí.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Ashtanga jóga je typická náročným pozicemi na rukou nebo na hlavě

Aero jóga

Aero jóga, flying jóga, aerial jóga znamená praxi jógových pozic na zavěšených sítích. Sítě umožňují kromě zábavných modifikací běžných pozic i delší výdrže v inverzích neboli pozicích hlavou dolů.

„Tyto obrácené pozice mohou mít přínosný účinek na psychiku i na páteř. Díky obrácení těla dojde k ‚prodloužení‘ páteře a váhou těla a gravitací se uvolní meziobratlové prostory. Díky tomu se aero jóga stává skvělým pomocníkem při léčbě chronických bolestí zad,“ popisuje fyzioterapeutka a lektorka z Domu Jógy Mgr. Tereza Novotná. Přístup lektorů je zde velmi individuální – záleží na zaměření jednotlivých kurzů.

Foto: Elvira Koneva, Shutterstock.com

Na lekcích aerojógy se cvičí v zavěšených šátcích

Hot jóga

Hot jóga nebo také Bikram jóga patří mezi náročnější styly už jen díky teplotním podmínkám, které se většinou pohybují kolem 40 stupňů Celsia. Pokud máte ztuhlé a zkrácené svaly, bude pro vás ideální volbou. Může sloužit jako skvělý kompenzační pohyb při silových sportech, ale také se s ní dobře hubne. (Bikram jógu cvičí i herečka Ivana Jirešová)

„Teplo v sále pomáhá uvolnit zvýšené napětí svalů a uvolňuje je. Není ale vhodná pro každého. Hot jóga vyžaduje praxi s větší opatrností. Lidé s vysokým krevním tlakem, kardiovaskulárními potížemi, onemocněním jater, jakýmikoli záněty anebo těhotné ženy by se jí rozhodně měli vyhýbat,“ varuje Tereza Novotná. (Jak se díky józe zbavit závislostí?)

Foto: Visionsi, Shutterstock.com

Hot jóga je fyzicky náročná už jen kvůli teplu v místnosti. Není však vhodná pro každého

Zdravotní jóga

Zdravotní jóga je obvykle spíš pomalá a dbá na správnost provedení každého cviku s extrémní pečlivostí. Rozhodně ale proto není nudná! Právě naopak – i zde se můžete pořádně zapotit, zvlášť když díky dobré lektorce zjistíte, že vlastně ani neumíte správně stát… Na lekci zdravých zad nebo zdravotní jógy nečekejte žádné krkolomné pozice. Jde zde především o správné zapojování hlubokých svalů a učení se vnímat své tělo opravdu do hloubky. Zdravotní jógu by měli vést opravdu zkušení lektoři s dlouholetou praxí.

„Často je nejdůležitější to, jak vám sedne lektor. Někomu se nemusí líbit jeho hlas nebo že používá, či nepoužívá hudbu, že příliš málo mluví... Pojměte začátek s jógou jako takovou dobrodružnou cestu, zajděte do různých studií, na odlišné lekce a vyzkoušejte různé lektory. Každý lektor je jiný a přináší do lekce jinou energii. Uvidíte, co vám sedne. Až si o józe vytvoříte základní obrázek, určitě se vám bude snadněji rozhodovat, jaký styl jógy je pro vás ten pravý," uzavírá Tereza Hausmanová.

Foto: antoniodiaz, Shutterstock.com

Zdravotní jóga se zaměřuje na zdravá záda a posílení hlubokého stabilizačního systému

Cvičíte jógu? Jaký styl máte nejraději?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama