Hlavní obsah

Kamarád taky rád aneb Z přátel milenci: Je čeho se bát?

Foto: Bartashevich Karyna, Shutterstock.com

Je realistické věřit, že muž a žena mohou přehodnotit své city a stát se milenci, i když se nedávno pouze přátelili? To si pište! Kamarádský a milenecký vztah je prý jedno a to samé. Také si myslíte na někoho, koho znáte roky? Jděte s pravdou ven.

Článek

Monika a Chandler z legendárního seriálu „Přátelé“ byli léta pouze kamarádi. Pak stačila jedna vášnivá noc a všechno se změnilo. Nakonec se vzali. Funguje to takhle i v reálném životě? Psycholog Dylan Selterman z americké Marylandské univerzity na svém blogu tvrdí, že se podobné případy stávají – a rozhodně ne výjimečně.

„Zajímavé je, že na základě některých výzkumů se romantické vášnivé vztahy nemusejí nutně lišit od blízkých přátelství, pokud jde o emoční spojení, intimitu, sdílené aktivity, nebo dokonce sex, pro který se v současné době používá termín ‚přátelé s výhodami‘. Ve skutečnosti někteří výzkumníci uvádějí, že jediný rozdíl mezi přátelstvím a romantickým vztahem je označení. V podstatě tedy platí, že pokud začínáte od přátelství, nemáte daleko k lásce,“ popisuje výše zmíněný odborník. Podle něj mezi hlavní problémy patří nejistota a obavy, co na možnost romantické lásky řekne „ten druhý“.

Když já se toho bojím

Lidé jsou často nesví, nemohou-li předpovědět chování ostatních, případně jim vadí připomínky a nátlak okolí. „Hele, vy byste se k sobě s tím Martinem hodili! Proč už spolu dávno nechodíte?“ Takové pošťuchování a směrování leckomu nevyhovuje, proto se kdejaký Petr nebo Žaneta do romantického vztahu s kamarádem nikterak nehrnou – už jen z principu.

Na vině může být i zkreslená informace. Petr se třeba nedávno rozešel s jistou Lucií, která ho podvedla. Svěří se tak své kamarádce, že žádnou ženu nechce léta ani vidět. Kdyby tak tušil, že jeho dávná přítelkyně by ho brala všemi deseti, jenže se to v podobné situaci bojí přiznat! Když se však ledy prolomí, může se jednat o skutečnou lásku. Takovou, kterou člověk dlouho přehlížel.

Jak na tom doopravdy jsme?

„Když lidé chtějí zjistit, jestli k nim dlouholetý přítel chová romantické city, testují ho. Požádají třetí stranu, aby zjistila stav věcí, nebo dotyčnou osobu vystaví situaci, která vyloženě nahrává žárlivosti. Stačí flirtovat s někým cizím a sledovat, jak se na to objekt zájmu tváří,“ popisuje Dylan Selterman s tím, že leckdo také hravě žertuje a naznačuje, že by se mohlo jednat o něco víc. „Víš, já jsem k tobě vždycky měla tak blízko!“

Foto: Josep Suria, Shutterstock.com

Včera kamarádi, dnes milenci? Vlastně se až tak moc nezměnilo

Podle uvedeného psychologa neexistuje žádná správná či zaručená cesta, jak informaci, že se věci mezi dvěma lidmi změnily, zjistit. Prý se nedá tvrdit, který „test“ je efektivní a funguje lépe než ostatní. Je třeba vsadit na vlastní empatii a cit. Hodně v tomto případě pomáhají i přímější náznaky. Jaké? Britská expertka na řeč těla doporučuje následující fintu.

Víc než kamarádi? Otestujte ho

Jak naznačíte kamarádovi, že se vám líbí? „Až se příště budete loučit, vezměte ho za ruku, přitáhněte ho k sobě, ruku mu sevřete a polibte ho na rty. Polibek by přitom měl trvat dvě až tři vteřiny. Mírně se odtáhněte a pak mu dejte další pusu – rychlou a důraznou. Poodstupte, podívejte se mu do očí, znovu mu stiskněte ruku a pusťte ho,“ popisuje Tracey Cox ve své knize „Superflirt“ s tím, že má-li přítel zájem, signál si vyloží správně. Pokud zájem nemá, bude takové rozloučení vnímat jako přehnaně vřelé.

„Nevadí, když bude působit malinko zaraženě, musí váš vzkaz chvíli zpracovávat. Zkontrolujte jeho zorničky. Platí, že čím větší, tím lepší. Červená se, přikryl si ústa rukou nebo se kousl do rtu? Jedná se o samé pozitivní odezvy! Jestli se vám vzápětí zadívá do očí, ověřuje si, zda porozuměl situaci. Doslova kouzelný okamžik,“ uzavírá Tracey Cox, která tak patří k dalším odborníkům, kteří se domnívají, že se kamarádský vztah může snadno proměnit ve vztah milenecký.

A co vy? Znáte někoho, kdo žije se svým dávným kamarádem či kamarádkou?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama