Hlavní obsah

Lepší imunita? Projezte se k ní! Víme, co zařadit do jídelníčku

Foto: Thinkstock

Braňte se zimě a nemocem. Víme jak!

Obranyschopnost vašeho organismu musí být v zimě posílená, aby svedla úspěšný boj se všemi nástrahami. Zdá se vám, že vás zdolá každý bacil, který se v okolí naskytne? Víme, jak tomu zabránit!

Článek

Organismus disponuje řadou mechanismů, kterými se brání proti útokům z vnějšího prostředí. V zimě ale i tak dostává pořádně zabrat. Když ho v tom navíc necháte a nastalým podmínkám nepřizpůsobíte svou životosprávu, je jasné, že dříve či později nějakému tomu bacilu podlehnete.

Často však stačí jen pár úprav v jídelníčku, a zimu si můžete užít bez větších útrap. Co vaši imunitu dostane do formy?

Ranní očista

Jedna z věcí, která dá vnitřní obranné linii imunity zabrat, je vylučování toxinů a dalších škodlivých látek z těla. Usnadnit jí to můžete pravidelnou ranní očistou.

Hned po probuzení vypijte skleničku vlažné vody s čerstvě vymačkanou citronovou šťávou. „Pak si udělejte několik rotací trupu, několik předklonů a i třeba několik dřepů – stačí jen třeba pět až deset. Díky těmto pohybům a teplé vodě s citronem se zvýší peristaltika vašeho trávicího traktu a bude se podporovat vylučování. Cílem je, aby se toxické látky z vašeho těla co nejdříve dostávaly ve stolici ven,“ vysvětluje výživový specialista a kouč Ing. Martin Škába.

Foto: Thinkstock

Citron je zdroj vitaminu C, a navíc působí zásadotvorně v organismu

Vitaminy v hlavní roli

Nedostatek potřebných vitaminů je velmi častý problém. Například vitamin D má podle studie časopisu Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism na nízké úrovni až 59 % populace. Ten přitom výrazně redukuje náchylnost k infekčním chorobám a povzbuzuje imunitní systém pro silnější reakci při obraně proti virům. Doplníte ho konzumací ryb – zejména makrely nebo lososa – dále vaječných žloutků nebo mléka.

Ještě potřebnějším vitaminem, co se stavu vaší imunity týče, je vitamin C, který se nejvíce nachází v čerstvém ovoci a zelenině. Kromě již zmíněného citronu, zařazujte i další druhy citrusových plodů, dále rajčata, papriku, špenát nebo brokolici.

Imunitu posilují i další vitaminy. Jako vitamin A nacházející se taktéž ve špenátu a brokolici, ale i v mrkvi, kapustě či zelí. Dále vitaminy skupiny B, jejichž hlavním zdrojem jsou kvasnice, maso, celozrnné obiloviny, luštěniny a ořechy. I vitamin E, který najdete v másle, mléce, arašídech nebo salátu.

Foto: Thinkstock

Vitaminy, jód... Ryby se naučte jíst pravidelně, a tím nemyslíme jednou ročně na Vánoce!

Foto: Archiv firem

Doplňky stravy vám také pomohou! Co zkusit? Na foto (zleva): Chlorella Japan Forte 500 mg 300 tablet vám pomůže bojovat s překyselením, Lékárenské Aloe ve vánočním balení přispívá k posílení imunity a Lipovitan 180 + 30 tablet podporuje činnost jater a přispívá k normálnímu metabolismu lipidů

Z minerálů selen a zinek

Minerály selen a zinek, které jsou krom imunity zodpovědné také za prevenci civilizačních chorob, opět patří k látkám, jichž je napříč populací nedostatek. Zároveň se však opět dají snadno doplnit. „Pokud na sobě již cítíte příznaky nemoci, dodejte svému tělu zinek obsažený zejména v játrech, tmavém masu, mléku, vaječných žloutcích a mořských živočiších,“ radí nutriční terapeutka Zuzana Douchová spolupracující z iniciativou Vím, co jím.

Selen působící jako antioxidant nejlépe doplníte konzumací ryb, mořských plodů, vnitřností a ořechů.

Probiotika pro vaše střeva

Většina buněk imunitního systému sídlí ve střevech. Špatné trávení proto mívá za následek jeho oslabení. „Pomoci můžete stravou bohatou na bakterie mléčného kvašení obsažené v kvalitních jogurtech, kefírech, podmáslí či například v kysaném zelí. Právě tyto probioticky působící bakterie jsou nepostradatelné pro vaši imunitu,“ uvádí Zuzana Douchová.

Imunitní systém posílíte i aktivním pohybem, pravidelným kvalitním spánkem nebo otužováním. Máte další tipy?

ynezorPumanzeSaNyknalC