Hlavní obsah

Jezte více kiwi. Zlepšuje náladu, spánek i imunitu

Foto: Artem Shadrin, Shutterstock.com

V obchodech je toto exotické ovoce dostupné většinu roku, a možná právě proto ho mnozí přehlížejí. Ale to je velká chyba. Kiwi totiž obsahuje víc vitaminu C než třeba pomeranč, navíc dokáže zlepšit náladu i kvalitu spánku!

Článek

Máte oslabenou imunitu, špatně spíte a vaše nálada je na bodu mrazu? Vyrazte pro kiwi. V tomhle nenápadném hnědém chlupáčovi za pár korun se skrývá větší síla, než si myslíte.

Vitaminová bomba

Kiwi alias čínský angrešt zaujme v první řadě působivým obsahem zdraví prospěšných látek. „Plody tohoto popínavého keře obsahují až dvojnásobné množství vitaminu C, než najdete v citrusových plodech,“ uvádí výživová poradkyně a fitness trenérka Alena Vídeňská.

Místo doplňků stravy tedy raději každý den slupněte jedno kiwi. Pokryjete tak celou doporučenou denní dávku (tedy 80 miligramů) céčka! Jedná se o významný antioxidant s protizánětlivým účinkem, který posiluje imunitní systém a je nezbytný pro pevnost tkání, kostí a zubů.

Foto: twomeerkats, Shutterstock.com

V kiwi je víc vitaminu C než v citrusech

Zapomeňte na „chemii“

Přestože vitamin C patří k nejprodávanějším suplementům, podle lékárnice Pavly Horákové ze společnosti Lékárna by stačilo, kdyby se lidé více zaměřili na složení stravy: „Čím více přijímáte vitaminy přírodní cestou, tím je to pro tělo přirozenější. Pokud nejste nemocní a máte dostatečně pestrou stravu s dostatkem zeleniny a ovoce, nevidím důvod doplňovat vitamin C uměle.“

Díky nízkému obsahu sacharidů je kiwi vhodným přírodním zdrojem céčka i pro diabetiky – právě pro ně je jeho pořádný příjem obzvlášť důležitý, protože působí jako prevence cévních komplikací, které se s cukrovkou pojí.

Foto: Valentina_G, Shutterstock.com

Doplňky stravy s céčkem jsou pro zdravé lidi s rozmanitým jídelníčkem zcela zbytečné

Jezte pokud možno i slupku

Náskok před ostatním ovocem má kiwi, i co se týče obsahu důležitého antioxidačního vitaminu E. Je také zdrojem vitaminu K, potřebného zejména pro správnou funkci jater, srážlivost krve a vstřebávání vápníku. „Pozitivní je i velké množství hořčíku, který v kombinaci s céčkem přispívá ke správné funkci srdce,“ doplňuje Alena Vídeňská.

Ve 100 gramech kiwi je zhruba 3,4 gramu vlákniny, což je víc, než je například ve stejném množství jablka nebo švestek. Abyste z něj dostali co nejvíc jeho síly, je vhodné plod konzumovat se slupkou, která je bohatá právě na vlákninu. Podle průzkumů patří kiwi mezi ovoce, které bývá nejméně kontaminované pesticidy, proto stačí, když si ho důkladně omyjete.

Nečekaný zdroj serotoninu

Možná vás to překvapí, ale kiwi se přisuzuje rovněž pozitivní vliv na spánek. Působení tohoto ovoce na kvalitu spánku zkoumala například čínská studie na 24 lidech: po dobu čtyř týdnů zkonzumovali vždy hodinu před spaním dva plody kiwi – jejich usínání se urychlilo a spánek byl delší a kvalitnější.

„Kiwi obsahuje serotonin. Z něj se v těle vytvoří melatonin, což je hormon zodpovědný za klidný a hluboký spánek. Díky melatoninu se ráno probudíte odpočatí, působí i proti stárnutí a zvyšuje imunitu,“ vysvětluje Alena Vídeňská. Kvůli obsahu serotoninu, hormonu štěstí, bývá zelené ovoce spojováno i se zlepšením nálady.

Dáváte si kiwi pravidelně?

ynezorPumanzeSaNyknalC