Hlavní obsah

Menopauza: Jak nepřibrat zbytečná kila navíc? Držte se těchto 6 zásad!

Foto: Jack Frog, Shutterstock.com

Cvičení je důležité v průběhu celého života, v přechodu ale ještě o něco více. Poradíme vám, jak se rozpohybovat

16. 12. 2016

S nástupem menopauzy mnoho žen rezignuje na péči o svůj zevnějšek, životosprávu, cvičení... Trpí tím nejen tělo fyzicky, ale i psychika. My vás ale nenecháme ztloustnout, stačí dodržovat šest pravidel.

Článek

Po přechodu se řada z vás potýká se skokovým přibýváním na váze. Nelze se vymlouvat jen na hormony, bohužel jdou ruku v ruce s dalšími faktory. Nedbáte na sebe, protože už nepociťujete potřebu se někomu líbit, méně se hýbete (viz článek Nebojte se menopauzy. Odborníci radí, jak si změny životního období užívat!). Navíc již nemusíte zdravě vyvářet dětem, takže mnohem více hřešíte a odbýváte se.

1. pravidlo: Chcete mlsat? Musíte i cvičit

„Hormonální změny způsobují objektivní změny chutí, směrem k nezdravému způsobu stravování. Ženy mají typicky příjemné pocity z konzumace jídla, obvykle sladkého,“ popisuje Mgr. Tamara Starnovská z Oddělení klinické výživy Thomayerovy nemocnice a dodává: „V přechodu jsou navíc náchylné k experimentování s dietami, většinou ne zrovna zdravými. V praxi se ukazuje, že snaha o ozdravění stravování často znamená převahu sacharidů, naopak chybí vejce, mléčné výrobky a maso.“

Pokud chcete mlsat, sem tam zhřešit můžete, ale mělo by to být spíše za odměnu. S udržováním postavy vám pak nepomohou „zaručené“ diety, ale vyvážený poměr energetického příjmu a výdeje. Tedy dostatek pohybu.

Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV, Shutterstock.com

Občas si samozřejmě můžete zahřešit :-)

2. pravidlo: Hýbejte se, jak zvládnete. Ale denně!

Období přechodu bývá doprovázeno sníženou fyzickou aktivitou. Nemusíte kmitat kolem dětí, ještě větší úbytek pohybu představuje odchod do důchodu. V pohybu vám může bránit i bolest pohybového aparátu.

„Stačí denně třicet minut, nemusíte běhat půlmaraton,“ komentuje Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness pro ženy Contours. Doporučuje i procházku, ideálně nordic walking. Pokud vás bolí klouby, vybírejte pohyb, při kterém je nebudete přepínat. „Vhodné je například plavání nebo rehabilitace ve vodě, klouby jsou odlehčené a snadněji se s nimi pohybuje,“ doporučuje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

3. pravidlo: Nebojte se svalů

Po menopauze dochází k úbytku svalové hmoty, smysl má tedy i silový trénink. „Z nechtěného nárůstu svalů nemusíte mít obavy, ale vězte, že čím více svalů budete mít, tím více tuku spálíte, a tím štíhlejší postavy dosáhnete,“ dodává Markéta Brožová.

4. pravidlo: Pozor na nové problematické partie

Se změnou hormonálních hladin dochází ke změnám v rozložení tuku v těle. Ženská postava se zakulacuje, především v oblasti břicha, což je jedním z rizikových faktorů srdečních a cévních onemocnění. Při cvičení bojujte nejen s viditelnými špíčky, ale i s vnitřním, takzvaným viscerálním tukem (viz box).

Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV, Shutterstock.com

Pokud vás netrápí bolesti kloubů, ideální je zařadit i silové tréninky, které vám pomohou s tvorbou tolik potřebných svalů

5. pravidlo: Zastavte ochabování

S přibývajícím věkem ubývá kolagenu v pokožce a její elasticita se snižuje. To má za následek povadlou pleť v obličeji a na krku, ale i prověšenou kůži na rukách, břiše, prsou. Pravidelné posilování pomáhá vypínat i pokožku. Péči pleti dopřejte i při aplikaci pleťových a tělových přípravků. „Každý z nich lze aplikovat různými typy masáže. Základem je nejprve nanášet přípravek od středu obličeje ven a jemným poklepáváním mu pomoci lépe se vstřebat," radí Lenka Kučerová, produktová manažerka společnosti L'Oréal.

6. pravidlo: Rozhýbejte střeva

K dalším příznakům přechodu patří vysychání sliznic, vedoucí k problémům s trávením až zácpě. Změny v jídelníčku mohou zas mít vliv na složení střevní mikroflóry a na hybnost střev a způsobovat zácpu, nebo naopak častější a řidší stolici. „Důsledkem pak je i porucha vstřebávání některých živin. To s sebou přináší kromě trávicích obtíží zejména zvýšený výskyt srdečně-cévních onemocnění a osteoporózy,“ varuje Tamara Starnovská.

Co udělala menopauza s vaší postavou?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama