Hlavní obsah

Nejméně 1 denně! 4 důvody, proč jíst tuhle potravinu

Foto: nenetus, Shutterstock.com

Dokážete si pochutnat na kyselém smetanovém kefíru, bílém jogurtu nebo třeba acidofilním mléce? Pak máte vynikající základ pro zdravý jídelníček. Zakysané mléčné výrobky jsou totiž jak ideálním parťákem do hubnutí, tak oplývají hodně dlouhou řadou zdravotních benefitů.

Článek

„Minimálně jeden kysaný výrobek denně,“ říká mnoho výživových doporučení. Jestli se doteď váš jídelníček bez pravidelného zařazování těchto potravin obešel, je na čase to změnit.

Méně cukru, více zdraví

Kysané mléčné výrobky jsou – asi docela nepřekvapivě – připravené z mléka. Za jejich výjimečnými zdravotními benefity však nestojí jen základní surovina, ale hlavně způsob výroby. Část laktózy neboli mléčného cukru je přeměněna účinkem bakterií na kyselinu mléčnou. Fermentace mléka (zakysání) způsobí vysrážení bílkovin a vede k přirozenému prodloužení trvanlivosti výrobků.

Mezi základní kysané mléčné výrobky se řadí všechny klasické jogurty a jogurtové výrobky, zakysaná mléka, kefíry, acidofilní mléka, kefírová mléka, kyšky, zákysy, zakysané smetany nebo zakysaná podmáslí. Některé tyto produkty jsou k dostání také ochucené. Ty však kvůli vyššímu obsahu přidaného cukru zdaleka nejsou tak dobrou volbou jako přírodní varianty.

A co je na těchto mléčných potravinách tak skvělého (kromě chuti)?

Foto: Gayvoronskaya_Yana, Shutterstock.com

Už výchozí surovina je zdravá, ovšem proces kysání ji vystřelí na výživový olymp

1. Tráví se lépe než mléko

Pokud trpíte laktózovou intolerancí či máte z jakéhokoli jiného důvodu problém mléčný cukr trávit, kravské mléko si asi jen tak nedáte. Ale zakysané mléčné výrobky? To už je jiná. Díky rozštěpené laktóze jsou mnohem snadno stravitelnější. Nafouklé břicho a nepříjemné zážitky na toaletě by se vám tedy v tomto případě mohly vyhnout.

Ovšem velmi záleží také na výrobci nebo značce produktu. S největší pravděpodobností si nějaký čas budete muset hledat konkrétní výrobky, které vám vyhovují. Pokud máte intoleranci na laktózu, musíte si také hlídat zkonzumované množství. Jeden jogurt či kefír během dne nebo třeba pár plátků sýra vám bohatě postačí.

Většího množství se určitě vyvarujte, první hodiny a možná i několik dní byste „strávili“ na toaletě. Stejně tak si například u jogurtů dávejte pozor, ať nemají přidané sušené mléko – to by vám neudělalo dobře. Obecně se pak nedoporučují ani light verze.

Jiná situace platí ve chvíli, kdy máte vyloženě potravinovou alergii. V takovém případě, jak sami nejspíš víte, máte mléčné výrobky zakázány bez výjimek.

2. Královské zdroje probiotik

Zcela klíčovou předností zakysaných mléčných výrobků je obsah probiotik. Tyto produkty patří mezi nejznámější a nejjistější zdroje prospěšných živých kultur. Probiotika podporují růst a aktivitu cenných kmenů ve střevech a zároveň brání přemnožení škodlivých bakterií a kvasinek.

Díky tomu má jejich konzumace zásadní vliv na obranyschopnost. Jestli tedy chcete odolat nemocem, určitě svůj jídelníček vyzbrojte kefíry, kysanými mléky a jogurty!

Foto: chombosan, Shutterstock.com

Probiotika pečují o zdravá střeva, a tedy i silnou imunitu

3. Zásobárna vápníku i železa

Mléčné výrobky obecně jsou velmi bohaté na vápník a kyselé prostředí, které způsobují fermentující bakterie, vstřebatelnost této důležité látky značně zlepšuje. Proto je lepší volbou doplňovat vápník zakysaným mlékem než klasickým.

Dále je díky přítomnosti probiotik pro organismus jednodušší využít vitamin K, kterého jsou zakysané mléčné výrobky také dobrým zdrojem. Má příznivý vliv na nervovou soustavu, krvetvorbu i na vzhled vlasů, nehtů či kůže.

Nesmírně důležitou a často chybějící minerální látkou je železo. Ze železa, které se nachází ve stravě, dokáže tělo využít přibližně jen desetinu. Kysané mléčné produkty obsahují tento minerál ve velmi dobře vstřebatelné formě – absorpce se zvýší až na 30 procent, což je podstatně více než u jiných potravin.

4. Perfektní jídlo k hubnutí

V neposlední řadě jsou zakysané mléčné výrobky zdrojem velmi kvalitních bílkovin. Právě příjem těchto živin, které mimo jiné představují stavební základ svalů, je třeba při dietě navyšovat. Navíc vás tyto produkty poměrně dobře a nadlouho zasytí. Představují proto ideální jídlo jak na snídani, tak i na svačiny či večeře.

Jak často jíte kysané mléčné výrobky? Které konkrétně máte v oblibě?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama