Hlavní obsah

Největší silvestrovské neřesti, které vám figura neodpustí

Foto: Goran Bogicevic, Shutterstock.com

Jako by nestačily vánoční svátky plné cukroví, smaženého kapra a bramborového salátu. Jen o pár dní později je tu další útok na naše zažívání. Dají se silvestrovské oslavy přežít bez zbytečných kalorií navíc?

Článek

Konec roku je určitě důvodem k oslavě. Pokud míříte do společnosti nebo vás čeká dlouhá noc na horské chatě, dobrého jídla a pití se určitě nevzdáte. Volte ale cestu uměřenosti, která vás ochrání nejen před kocovinou, ale i podrážděným žlučníkem, rozbolavělým zažíváním a hlavně zbytečnými kily navíc.

Plánujte dopředu

Největším nepřítelem je pohled na bohatě prostřené stoly, kterým se těžko odolává. Co vás může zachránit, je předem promyšlený plán. „Je dobré si před akcí říci, co určitě nebudete konzumovat. Zaměřte se na dvě až tři nejhorší potraviny nebo druhy alkoholu, a ty si zakažte. Takovou výzvou může třeba být, že se nedotknete brambůrek a majonézy,“ doporučuje výživová poradkyně Monika Divišová z projektu Firma na talíři. Lepší je, když svůj plán sdílíte s více lidmi, máte pak neustálý dozor a zároveň menší nutkání pravidlo porušit.

Neztrácejte přehled 

Největší nevýhodou večírků je, že jsou plné jednohubek a chlebíčků. Často tak ztrácíme přehled nad tím, kolik jsme toho vlastně snědli. Ideální je proto neuzobávat průběžně, ale poskládat si jídlo na talíř, zastavit se s ním a sníst jej v klidu. „Když si naložíte na talíř to, na co máte chuť, a pomalu to sníte, ušetříte sami sebe zbytečného přecpání. Na talíři totiž přesně uvidíte, co se chystáte sníst, a rozhodně bude vaše porce menší, než když budete průběžně uždibovat tu a tam,“ zdůrazňuje odbornice.

Foto: zarzamora, Shutterstock.com

Neuždibujte. Vezměte si talířek a naložte si na něj tolik jídla, kolik chcete sníst

Pozor na nápoje 

Nejvhodnější co do počtu kalorií jsou pivo a suché víno nebo vinný střik. „Sklenice vína či malé pivo obsahují zhruba 100 kalorií. Naopak míchané nápoje jsou vysoce kalorické. Třeba panák tvrdého alkoholu obsahuje přes 100 kalorií, když se k tomu přičtou doplňující limonády, sirupy či smetana, počet kalorií je vážně obrovský,“ poznamenává Susan Bowerman, výživová expertka Herbalife. Pozor i na svařák či grog (horkými nápoji se mimochodem opijete rychleji) nebo bombardino s vaječným likérem a šlehačkou – jeden šálek stačí.

S bublinkami šetřete

Půlnoční přípitek si s chutí užijte, ale na bublinkách byste určitě neměli být celý večer. „Vzduch obsažený v nápojích s bublinkami vám nafoukne břicho raz dva,“ varuje Susan Bowerman. Mohlo by vám být těžko, nafouknuté břicho vám zkazí outfit a nepříjemné říhání by vám mohlo přivodit společenský trapas. Bublinky navíc stoupají do hlavy a rychleji se opijete. Pokud už se do potíží dostanete, zkuste vodu s citronem a zázvorem nebo lístky máty či bazalky, měly by trávení rychle zklidnit. Je také dobré průběžně prokládat jakýkoli alkohol vodou.

Foto: bbernard, Shutterstock.com

Šampaňské si nechte na přípitek. Když ho budete pít celý večer, nafoukne se vám břicho

Vybírejte tuky a ignorujte přílohy

Alkohol rozhodně nepijte nalačno. Nemusíte přitom jíst jen pověstné mastné jídlo. Z něj budete spíše unavení, zatížíte trávení i játra a pocit opilosti ve skutečnosti jen odsunete na později. Smažené řízečky vyměňte za šunku, grilované maso a tučné ryby. Ty pomohou pomalejšímu vstřebávání alkoholu. K tomu přikusujte kousky zeleniny, která zasytí díky vysokému obsahu vlákniny, a pocit sytosti vám vydrží déle než po bílém pečivu.

Místo salátů luštěniny 

Oslavy se většinou neobejdou bez jednohubek a chlebíčků. Místo klasické bílé veky s bramborovým salátem ale sáhněte po těch z žitného pečiva, ochucené zeleninovou či luštěninovou pomazánkou – oblíbené jsou řepné, z pečené cukety, či cizrnový hummus. Obvyklé na oslavách bývají i dipy s kousky zeleniny, můžete se díky nim obejít zcela bez pečiva.

Dezerty? Pozor na kávové 

Minizákusky vypadají krásné, ale ve skutečnosti jich sníte mnohem více, než kdybyste sáhli po jednom větším kousku. Nejezte je bez rozmyslu, naložte si na talířek ty, které se vám líbí, a už si nepřidávejte. Než dortíky plné másla, smetany a cukru volte sladkosti s ovocem a tvarohem. A pozor na kávové sladkosti i kávu samotnou – kofein zpomaluje odbourávání alkoholu z těla.

  Co si na silvestrovské oslavě nedokážete upřít vy? 

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama