Hlavní obsah

Otékají vám v létě nohy? Poradíme!

Foto: Thinkstock

Otoky má na svědomí nejen stáří, ale i teplé počasí

Teplé letní dny nepřinášejí jen potěšení. V létě totiž i mnoha zdravým lidem začínají otékat nohy, a to rozhodně není nic příjemného – zvláště pokud si chcete užít dovolenou, nebo naopak musíte každý den vyrážet do práce. Pomůže vám, když budete dodržovat naše desatero.

Článek

Otoky nohou nejsou problém jen starších nebo obézních lidí. Teplé počasí více zatěžuje žilní systém vašeho těla, a kvůli tomu se pak krev hromadí v nohou a způsobuje bolest, pocit těžkých nohou a jejich otékání. Čtenářka Petra má s otoky nohou vlastní zkušenosti.

„Léto bych si měla užívat, ale popravdě, vůbec se na něj netěším. Jakmile se začne oteplovat, začínají mě zlobit nohy. V horkých dnech doslova trpím. Nejhorší jsou otoky v oblasti lýtek a kotníků, které jsou navíc i velmi bolestivé. V práci celý den sedím, a tak mívám večer, když přijdu domů, nohy oteklé jako konve. Snažím se dodržovat pitný režim a dávám si pozor na to, jaké boty nosím, ale to je tak vše, co si v práci mohu dovolit. K večeru mi také pomáhají studené obklady, ale otoky nezmizí na dlouho, a druhý den je mám zase.“

Rizikový faktor: léto!

V horku je zatíženější oběhový systém, a to platí také pro žíly. Krev z dolních končetin špatně odtéká, hromadí se jinde, a právě kvůli tomu vznikají otoky. „Otoky nohou obecně jsou velice závažnou a rozsáhlou problematikou. Způsobuje je velké množství příčin, mohou být třeba zánětlivé, infekční, dané špatnou výživou, metabolické nebo zaviněné poruchami oběhu. Objevují se i po úrazech. A to není zdaleka všechno. Jejich vyjmenování by mohlo zaplnit několik stran,“ upřesňuje MUDr. Ota Schütz z Žilní kliniky v Praze a dodává: „Vzhledem k tomu, že nastupuje léto, dochází při zvýšené teplotě k častějším sezonním, tedy přechodným otokům, které je ale, jsou-li občasné a krátkodobé, možné vyřešit i bez návštěvy lékaře. Při jejich výskytu se negativně uplatňuje nadváha a dalším rizikovým faktorem je i kouření.“

Foto: Thinkstock

Zdravotní styl i společenská obuv mohou mít za následky otoky nohou

Nevyhýbají se ani štíhlým

Většina z vás nemá možnost se během dne procházet nebo pravidelně cvičit. Spíše jen sedíte za počítačem, kdy se svalová pumpa, podporující návrat krve žilami k srdci, uplatňuje málo. Nejinak jsou na tom také lidé, kteří mají zaměstnání, ve kterém dlouhou dobu stojí. Do dolních končetin se tak dostává velké množství krve a žilní systém ji opět nestíhá všechnu odvádět zase zpět k srdci. S otoky se můžete setkat také v těhotenství, kdy jsou způsobeny poměrně rychle se zvyšující hmotností. „Nejčastěji se otoky vyskytují u lidí postižených křečovými žilami, kde vede k otokům nohou právě nedostatečný žilní návrat. Dost často jsou také kombinovány s částečným postiženímmízního systému dolních končetin,“ říká Ota Schütz.

Příznaky vás mohou varovat

I když se může zdát, že oteklé nohy pozná každý na první pohled, nemusí tomu tak být. Zpočátku se tento problém projevuje nenápadně. Mezi první příznaky patří třeba pocit těžkých nohou, bolest, tlak, lehké otoky, mravenčení a někdy také i noční křeče. „Dochází-li k otokům nohou častěji nebo pravidelně, je vhodné navštívit svého praktického lékaře, který na základě příznaků a vyšetření navrhne další odborné vyšetření, při kterém se zjišťuje pravá příčina.

Vhodnou prevencí otoků je pohyb, do kterého se aktivně zapojuje dolní polovina těla – jogging, plavání a podobně. Pokud trpíte otoky převážně večer, můžete si ulevit podepřením nohou výše, než je srdce, nebo také končetiny osprchovat studenou vodou. Před spaním je vhodné provést pár cviků, například ,jízdu na kole' vleže na zádech a podložit nohy polštářem. Preventivní péčí je i včasné vyřešení křečových žil, které se už dávno netýkají pouze starších osob,“ dodává Ota Schütz.

Než se ale vydáte k lékaři, můžete udělat několik „záchraných kroků“ proti otokům i vy sami.

Desatero proti otokům

  • 1. Jedním z nejlepších způsobů, jak se otoků zbavit, je pravidelná chůze – máte-li sedavou práci, alespoň 1x za hodinu se zvedněte ze židle a 5 minut se procházejte. Vůbec pohyb je skvělý, najděte si vhodný sport pro letní dny ve článku Nebaví vás v létě fitko? Vyražte za sportem ven!.
  • 2. V případě výraznějších otoků pomáhají i kompresní elastické zdravotnické punčochy.
  • 3. Používejte zdravotně nezávadnou a vzdušnou obuv. Vždy mějte po ruce pohodlné volné boty, do kterých se můžete v práci přezout a nechat nohy chvíli odpočinout.
  • 4. Dopřejte si masáže (pokud trpíte také křečovými žilami, je potřeba nejdříve zabojovat s nimi), hodí se lymfatické, a to jak manuální, tak přístrojové.
  • 5. Dbejte na dostatečný pitný režim (pokud si hlídáte štíhlou linii, víme, co byste rozhodně pít neměli, vše o nevhodných nápojích najdete ve článku Chcete hubnout? Tohle nepijte!).
  • 6. Snažte se o udržení optimální váhy.
  • 7. Cvičte s nohama (můžete i vsedě u počítače, stačí jen otáčet kotníky, narovnávat a ohýbat nohy v kolenou, hýbat prsty u nohou).
  • 8. Oblékejte si volné a vzdušné oblečení, vyhněte se upnutému spodnímu prádlu a kalhotám.
  • 9. Vyhýbejte se alkoholu a kouření.
  • 10. Vyzkoušet můžete i volně prodejné přípravky proti otokům – bylinné gely na nohy, koupele a také některé enzymatické preparáty.

Také vás v létě trápí oteklé nohy? Co vám nejvíce pomáhá? Napište nám to do diskuse pod článkem!

ynezorPumanzeSaNyknalC