Hlavní obsah

Otékáte? Nehubnete? Možná zadržujete vodu v těle!

Foto: thinkstock

Pití vody je zdravé, ale převodnění je nebezpečné

Cítíte se oteklí a otoky i vidíte na rukou, chodidlech i v obličeji? Možná vaše tělo zadržuje vodu! Kvůli tomu se pak cítíte často unaveni či se vám nedaří zhubnout. Co za to může a jak se toho zbavit? Víme a poradíme!

Článek

Určitě ten pocit znáte: ve své těle vám není dobře, protože jste odulé, nafouklé, nateklé. Ano, zadržování vody je ten stav, který většina z vás vnímá těsně před menstruací. Ale cítíte se tak bez ohledu na vaše dny? „Zadržování vody způsobuje například výrazné potíže s hubnutím,“ uvádí výživová expertka pro Holmes Place ing. Iva Veselá. Vedle toho může nadbytek vody také za nevolnost, ztrátu energie, vznik či zhoršení pomerančové kůže.

Hodně i málo: vždy špatně

Voda v těle je zkrátka důležitá, nesmí jí být málo ani moc. O potížích, které způsobuje nedostatek, jsme psali nedávno v článku Voda vám pomůže zbavit se kil. Problémy ale nastávají, jak vidíte, i v opačném v případě. Kdo za ně může? „Zadržování vody má více příčin, ale velkou roli hraje nesprávná životospráva nebo hormonální dysbalance, ale může jít i o projev nějakého z onemocnění - srdce, ledviny, játra,“ říká Lada Nosková z DietPlan.cz. S ní souhlasí kolegyně Iva Veselá, která umí potíže na ostatních rozpoznat pomocí obličejové diagnostiky podle tradiční čínské medicíny: „Klient má odulý obličej, ztrácí tvary a je zavodněný,“ prozrazuje s tím, že jde o důsledek nesprávného jídelníčku.

Jak vypadá? „Je plný potravin, které zadržování vody podporují,“ říká nutriční expertka a vyjmenovává, že vedle konzervačních látek, soli a instantních potravin, jde také o smažené, slané pochutiny, uzeniny, hotové saláty, bílé pečivo a další.

Foto: thinkstock

Stále nemůžete zhubnout? Možná za to může voda v organismu

Kolik vody je akorát?

„U člověka naměříme podle tělesné analýzy od 45 až po 70 % vody v těle. Hodnoty se pohybují mezi 40 a 60 % u žen a 50 až 65 % u mužů. Čím je vody v tomto přípustném limitu více, tím lépe – je to známka nízkého množství tuků a vysokého podílu svalové hmoty," upřesňuje expertka Iva Veselá.

Voda v těle: Kde zjistíte, jak jste na tom?

„Existují přístroje k měření vnitřního prostředí, které vám stanoví přesně množství vody v těle," říká doc. MUDr. Zdeněk Vilikus, CSc. z Centra individuální péče v Praze. Tyto přístroje (BodyStat, InBody) mají k dispozici různá specializovaná centra (Centrum individuálni péče, Eat Well, Svět zdraví a další), či specialisté, kteří vám pomohou určit stav vašeho těla. Orientační množství vody v těle ale umí ukázat i cenově dostupné domácí váhy s čidly.

Není otok jako otok

Jak vy sami na sobě poznáte, že vodu zadržujete? „Více se potíte, vaše hmotnost se zvyšuje a především jste oteklí celkově (v obličeji i na těle)," uvádí Lada Nosková. Otoky ale nejsou pouze na jednom místě, jako jsme psali například v článku Otoky nohou: Víme, proč vás trápí.

Další možností, jak zjistíte zadržování vody v těle, je podle odborníka na výživu Jakuba Dolejšího fakt, že se vám přes výraznou snahu (cvičíte, zdravě jíte) zhubnout nedaří. O potížích vám ale může říci třeba i masérka nebo kosmetička, které na vašem těle celkové zadržování vody vidí.

Nejdřív změna menu, pak masáže

Co tedy s tím? „Konkrétní rada je dána konkrétní příčinou,“ uvádí Iva Veselá a doplňuje, že kromě odstranění faktorů, které zadržování v těle způsobují (pomůže vám je určit lékař či nutriční poradce), mohou pomoci i diuretické – močopudné – potraviny (okurka, chřest, špenát, petržel, zelený čaj...) nebo také zvýšení příjmu minerálů (především draslíku). Doplňkově ke změně výživy fungují také různé čaje i šťávy, které uvádíme níže, a také lymfatické masáže různého druhu.

Máte nějaký recept, jak se zbavit vody v těle, aby to bylo zdraví prospěšné? Dejte nám vědět. Co vy na to?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama