Hlavní obsah

Pikantní cibulové dobroty: Minutkový guláš, placičky i květákový koláč

Foto: Tomáš Rubín

Pochutnejte si na dobrotách z cibule – pikantního všeléku!

Cibule je prostě dokonalá: stojí pár korun, je super zdravá a ještě z ní připravíte báječná jídla. Zkuste ji v pikantních indických placičkách, minutkovém guláši či sýrovém koláči s pečeným květákem.

Článek

Cibule je sice nejzdravější syrová, ale když ji tepelně upravíte, aspoň nemusíte všechny kolem sebe nutit, aby si ji dali taky (vlastně právě naopak, až ochutnáte dnešní dobroty, tendence se o jídlo dělit vás s největší pravděpodobností rychle přejdou :-)). Zkuste tento všelék jako základ ověřeného minutkového guláše podle mého tatínka, v kořeněných indických placičkách (které ocení i celiaci a vegani) a konečně v sýrovém koláči s pečeným květákem.

Minutkový chilli guláš

Na 4 porce potřebujete: 500 g vepřové kýty, 500 g cibule, řepkový olej, 1–2 chilli papričky, lžičku kmínu, ½ lžičky kari koření, 3 lžíce sladké papriky, vodu, sůl, pepř

Foto: Tomáš Rubín

Minutkový chilli guláš vám zabere jen zlomek času co vaření toho klasického

Postup: Maso nakrájejte na tenké nudličky a nejlépe několik hodin předem naložte do oleje s čerstvě mletým pepřem. Na velké pánvi pak rozehřejte trochu oleje, přidejte nadrcené chilli, kmín a kari a maso ze všech stran hodně zprudka opečte. Přidejte na proužky pokrájenou cibuli a za stálého míchání na největším ohni ještě 10–15 minut restujte, až je cibule měkká. Poté stáhněte na minimum, zasypejte paprikou, nechte jen chvilinku rozvonět, zalejte asi ¾ hrnkem vody a ještě chvilku povařte, až vznikne správná konzistence omáčky dle vašeho vkusu. Osolte a podávejte s čerstvým chlebem, rýží nebo pečenými bramborami.

Tip: Použít můžete i krůtí nebo hovězí maso. Kdyby se vám stalo, že během restování pustí šťávu a ztuhne, podlejte maso i s cibulí vodou a pod poklicí poduste doměkka.

Sýrový koláč s květákem a karamelizovanou cibulí

Na formu o průměru 24 cm potřebujete: 250 g hladké mouky, 125 g studeného másla, 1 vejce, ½ lžičky soli, 4 lžíce vody

Foto: Tomáš Rubín

Křupavé máslové těsto a sýrová krustička na povrchu skrývá krémovou květákovo-cibulovou náplň

Na náplň: lžíci dijonské hořčice, 1 květák, 2 velké cibule, olivový olej, sůl, pepř, 200 g mascarpone, 200 g kysané smetany, 2 vejce, 100 g sýra (ementál, gouda, čedar), lžičku tymiánu, hrst parmezánu (asi 50 g)

Postup: Mouku, kostičky másla, vejce a sůl rozmixujte na konzistenci drobenky a postupně přilévejte jen tolik vody, aby vzniklo hladké nelepivé těsto. Mně stačily 4 lžíce. Ještě trochu rukama na stole propracujte, zabalte do fólie a nechte alespoň 20 minut (nebo klidně do druhého dne) v lednici odpočinout.

Květák rozeberte na malé růžičky, pokapejte olejem, osolte a opepřete a při 200 °C asi 20 minut pečte. Během pečení jednou zamíchejte. Cibuli nakrájejte na proužky a pomalu ji asi 20 minut opékejte na troše oleje, až změkne a zkaramelizuje. Osolte. Těsto vyválejte a vyložte s ním formu s odnímatelným dnem. Vnitřek potřete hořčicí, poklaďte opečenou cibulí, překryjte květákem a zalejte směsí mascarpone, smetany, vajec, strouhaného sýra, tymiánu, čerstvě mletého pepře a malé lžičky soli. Posypejte nastrouhaným parmezánem a pečte 40–50 minut při 180 °C dozlatova. Nechte 10 minut vychladnout a můžete podávat.

Tip: Pečení dodá květáku báječnou chuť i strukturu, zkuste ho jen tak s dipem nebo v podobě husté polévky s cizrnou.

Cibulové placičky bhaji

Potřebujete: 2 velké cibule, 100 g cizrnové mouky (nebo hladké pšeničné), ½ kávové lžičky kypřicího prášku, lžičku soli, lžičku kari, lžičku kurkumy, lžičku mletého římského kmínu, ½ lžičky mletého koriandru, chilli, hrst čerstvého koriandru, 1/3 hrnku vody, řepkový nebo kokosový olej na smažení

Na dip: bílý jogurt, citron, malý stroužek česneku, čerstvou mátu, sůl

Foto: Tomáš Rubín

Pikantní kořeněné placičky doplňte chladivým mátovým dipem

Postup: Oloupané cibule rozpulte a nakrájejte na co nejtenčí proužky. Smíchejte s moukou, kypřicím práškem, solí, kořením (jestli neseženete všechno, vůbec nic se neděje, klidně použijte jen kari) a nasekaným koriandrem. Po lžících pak přidávejte vodu, ale jen tolik, aby se hmota spojila v lepivé těstíčko – nejlépe to jde rukama. V rozpáleném oleji pak z obou stran dozlatova smažte placičky z asi polévkové lžíce hmoty. Ihned podávejte a to buď jen tak, nebo s dipem z jogurtu ochuceného citronovou šťávou, prolisovaným česnekem, mátou a solí.

Tip: Cizrnová mouka je přirozeně bezlepková a má lehce oříškovou chuť. Dostanete ji ve zdravých výživách nebo orientálních potravinách pod názvem besan.

Také si vaření bez cibule neumíte představit?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama