Hlavní obsah

Potřebujete snížit cholesterol? Pozor na bramborovou kaši!

Foto: MilanMarkovic78, Shutterstock.com

Odmítali jste kvůli strachu z cholesterolu léta vajíčka a chleba s máslem? Bylo to vůbec nutné? A proč si pečlivě vybírat kávu nebo recept na bramborovou kaši?

Článek

O tom, že zvýšená hladina cholesterolu v krvi může způsobit ve svém důsledku i smrt, asi slyšel každý. O cholesterolu byste ale měli vědět daleko víc. Třeba to, že ho pro svůj život potřebujete, protože je součástí každé buňky. Je stavební jednotkou vašich nervů, mozkových buněk a neobejdou se bez něj ani hormony, včetně pohlavních. Cholesterol potřebuje i žluč, která napomáhá trávení tuků. Tělo si ho vyrábí ze dvou třetin samo v játrech a z jedné třetiny ho přijímá z potravy.

Proč a kdy škodí?

Na tuhle otázku existuje víc odpovědí. Jeho vyšší hladina zvyšuje riziko ucpávání cév, vzniku srdečně-cévních onemocnění, infarktu a mrtvice. I ti, kdo tento názor zastávají, ale říkají, že na vině není jen jídelníček, ale i obezita, cukrovka, nedostatek pohybu, kouření a genetické dispozice. V této souvislosti se zmiňuje „hodný“ (HDL) a „zlý“ (LDL) cholesterol. LDL cholesterol prý způsobuje výše uvedené problémy, HDL cholesterol se naopak podílí na „likvidaci“ případně usazeného nánosu z cév a odplavení zlého cholesterolu z těla.

Jiný přístup ale považuje strašení jakýmkoli cholesterolem za přežité. „Stále více odborníků považuje zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi spíše za druhotný, doprovodný jev konkrétního onemocnění, nikoli za jeho příčinu. Naopak se objevily informace, že nízký cholesterol je zdrojem zdravotních potíží a rizikem předčasného úmrtí, zejména u starší populace,“ uvádí možná překvapivě MUDr. David Frej, autor knihy Tučné superpotraviny a oleje. Snižování hladiny cholesterolu v krvi preventivně není podle něj vědecky podložené a může naopak zvyšovat riziko infekce, Alzheimerovy choroby, mrtvice.

Proto je lepší požádat svého lékaře o test na hladinu cholesterolu v krvi – ten určí celkovou hladinu cholesterolu i poměr špatného a hodného. Zvlášť pokud víte, že problém s vysokým cholesterolem má někdo z rodiny, nebo znáte své prohřešky, co se stravy týče. Naopak neplatí rovnice, že obézní člověk musí mít nutně s cholesterolem problém, týká se to i štíhlých.

Co pomůže hlídat cholesterol

Pokud si hlídáte příjem zlého cholesterolu, měli byste omezit hlavně živočišné tuky – sádlo, tučné maso, ale i smetanu. Vyhněte se i smaženému jídlu, tučným sýrům, vnitřnostem a vaječnému žloutku. To je výčet, který vás asi nepřekvapí, ale jsou i potraviny, v kterých byste ho nečekali. Mezi ně patří obyčejná bramborová kaše, pokud ji uvaříte s pořádnou porcí másla, plnotučného mléka, či dokonce smetany.

Foto: Kiian Oksana, Shutterstock.com

I bramborová kaše vám zvedne LDL cholesterol, pokud ji milujete se smetanou a topící se v másle

Obezřetní byste měli být ale i při výběru kávy – například latté nebo cappuccino či horká čokoláda obsahují plnotučné mléko či smetanu.

Problematické jsou hlavně průmyslově zpracované tuky, tedy ty ztužené, v nichž vznikají nebezpečné transmastné kyseliny. Podobné je to i se sušenými potravinami, které jsou sice trvanlivější, ale proces oxidace vede po jejich konzumaci ke zvýšení hladiny cholesterolu. Nejvíc transmastných kyselin je nejen v mléce a v mase, ale i listovém těstu, trvanlivém pečivu, sáčkových polévkách. Při nákupu tedy sledujte, zda potraviny neobsahují ztužené či částečně ztužené tuky, i ty rostlinné.

Jak ho snížit, když je nebezpečně vysoký?

Jednoduše – když budete jíst hodně zeleniny, ovoce, luštěnin, nízkotučných mléčných výrobků a celozrnných cereálií. Maso hlavně drůbeží, králičí a ryby. „Může vám pomoci i některý z doplňků stravy. Výhodnější jsou ty s přírodními složkami, například to může být výtažek z fermentované červené rýže,“ uvádí PharmDr. Marek Lžičař z Nemocniční lékárny FN u sv. Anny v Brně. V rámci prevence je dobré podpořit kondici jater detoxikací. Odlehčíte jim nejen vynecháním nezdravého jídla a pití, omezením kouření, ale třeba i s pomocí bylinek. „Velmi prospěšný je ostropestřec mariánský, kopřiva, řebříček, rozmarýn, tymián nebo kurkuma,“ doporučuje praktická lékařka MUDr. Janka Tóthová.

Foto: Nickola_Che, Shutterstock.com

Tučné ryby jsou ideálním zdrojem omega-3 mastných kyselin, které pomohou snížit hladinu cholesterolu

Levnou metodou, jak udržet cholesterol ve zdravých mezích, je i pravidelný pohyb, alespoň rychlejší chůze a také omezení stresu, který v těle spouští procesy, jež podle posledních výzkumů mohou hladinu cholesterolu také zvýšit.

Víte, zda máte vyšší hladinu cholesterolu? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.