Hlavní obsah

Potřebujete snížit cholesterol? Pozor na bramborovou kaši!

Foto: MilanMarkovic78, Shutterstock.com

Odmítali jste kvůli strachu z cholesterolu léta vajíčka a chleba s máslem? Bylo to vůbec nutné? A proč si pečlivě vybírat kávu nebo recept na bramborovou kaši?

Článek

O tom, že zvýšená hladina cholesterolu v krvi může způsobit ve svém důsledku i smrt, asi slyšel každý. O cholesterolu byste ale měli vědět daleko víc. Třeba to, že ho pro svůj život potřebujete, protože je součástí každé buňky. Je stavební jednotkou vašich nervů, mozkových buněk a neobejdou se bez něj ani hormony, včetně pohlavních. Cholesterol potřebuje i žluč, která napomáhá trávení tuků. Tělo si ho vyrábí ze dvou třetin samo v játrech a z jedné třetiny ho přijímá z potravy.

Proč a kdy škodí?

Na tuhle otázku existuje víc odpovědí. Jeho vyšší hladina zvyšuje riziko ucpávání cév, vzniku srdečně-cévních onemocnění, infarktu a mrtvice. I ti, kdo tento názor zastávají, ale říkají, že na vině není jen jídelníček, ale i obezita, cukrovka, nedostatek pohybu, kouření a genetické dispozice. V této souvislosti se zmiňuje „hodný“ (HDL) a „zlý“ (LDL) cholesterol. LDL cholesterol prý způsobuje výše uvedené problémy, HDL cholesterol se naopak podílí na „likvidaci“ případně usazeného nánosu z cév a odplavení zlého cholesterolu z těla.

Jiný přístup ale považuje strašení jakýmkoli cholesterolem za přežité. „Stále více odborníků považuje zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi spíše za druhotný, doprovodný jev konkrétního onemocnění, nikoli za jeho příčinu. Naopak se objevily informace, že nízký cholesterol je zdrojem zdravotních potíží a rizikem předčasného úmrtí, zejména u starší populace,“ uvádí možná překvapivě MUDr. David Frej, autor knihy Tučné superpotraviny a oleje. Snižování hladiny cholesterolu v krvi preventivně není podle něj vědecky podložené a může naopak zvyšovat riziko infekce, Alzheimerovy choroby, mrtvice.

Proto je lepší požádat svého lékaře o test na hladinu cholesterolu v krvi – ten určí celkovou hladinu cholesterolu i poměr špatného a hodného. Zvlášť pokud víte, že problém s vysokým cholesterolem má někdo z rodiny, nebo znáte své prohřešky, co se stravy týče. Naopak neplatí rovnice, že obézní člověk musí mít nutně s cholesterolem problém, týká se to i štíhlých.

Co pomůže hlídat cholesterol

Pokud si hlídáte příjem zlého cholesterolu, měli byste omezit hlavně živočišné tuky – sádlo, tučné maso, ale i smetanu. Vyhněte se i smaženému jídlu, tučným sýrům, vnitřnostem a vaječnému žloutku. To je výčet, který vás asi nepřekvapí, ale jsou i potraviny, v kterých byste ho nečekali. Mezi ně patří obyčejná bramborová kaše, pokud ji uvaříte s pořádnou porcí másla, plnotučného mléka, či dokonce smetany.

Foto: Kiian Oksana, Shutterstock.com

I bramborová kaše vám zvedne LDL cholesterol, pokud ji milujete se smetanou a topící se v másle

Obezřetní byste měli být ale i při výběru kávy – například latté nebo cappuccino či horká čokoláda obsahují plnotučné mléko či smetanu.

Problematické jsou hlavně průmyslově zpracované tuky, tedy ty ztužené, v nichž vznikají nebezpečné transmastné kyseliny. Podobné je to i se sušenými potravinami, které jsou sice trvanlivější, ale proces oxidace vede po jejich konzumaci ke zvýšení hladiny cholesterolu. Nejvíc transmastných kyselin je nejen v mléce a v mase, ale i listovém těstu, trvanlivém pečivu, sáčkových polévkách. Při nákupu tedy sledujte, zda potraviny neobsahují ztužené či částečně ztužené tuky, i ty rostlinné.

Jak ho snížit, když je nebezpečně vysoký?

Jednoduše – když budete jíst hodně zeleniny, ovoce, luštěnin, nízkotučných mléčných výrobků a celozrnných cereálií. Maso hlavně drůbeží, králičí a ryby. „Může vám pomoci i některý z doplňků stravy. Výhodnější jsou ty s přírodními složkami, například to může být výtažek z fermentované červené rýže,“ uvádí PharmDr. Marek Lžičař z Nemocniční lékárny FN u sv. Anny v Brně. V rámci prevence je dobré podpořit kondici jater detoxikací. Odlehčíte jim nejen vynecháním nezdravého jídla a pití, omezením kouření, ale třeba i s pomocí bylinek. „Velmi prospěšný je ostropestřec mariánský, kopřiva, řebříček, rozmarýn, tymián nebo kurkuma,“ doporučuje praktická lékařka MUDr. Janka Tóthová.

Foto: Nickola_Che, Shutterstock.com

Tučné ryby jsou ideálním zdrojem omega-3 mastných kyselin, které pomohou snížit hladinu cholesterolu

Levnou metodou, jak udržet cholesterol ve zdravých mezích, je i pravidelný pohyb, alespoň rychlejší chůze a také omezení stresu, který v těle spouští procesy, jež podle posledních výzkumů mohou hladinu cholesterolu také zvýšit.

Víte, zda máte vyšší hladinu cholesterolu? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC