Hlavní obsah

Raw strava je zdravá a dietní. Opravdu ale vašemu tělu jen prospěje?

Foto: Profimedia

Přechod na raw stravu znamená experimentování s potravinami, které jste do té doby do jídelníčku téměř nezařazovali

S výživou je to asi jako s módou. Trendy přicházejí a odcházejí. Bývalo in jíst ve fast foodech, pak zas gurmánsky po francouzsku. Nyní se slávy dostalo superzdravé výživě, a tím i syrové rostlinné stravě.

Článek

Cuketové špagety s rukolovým pestem, ravioli z červené řepy, kokosová tortilla, steak z hlívy ústřičné nebo květáková pizza. To je jen malá ukázka pokrmů, které se mohou objevit na talířích vitariánů – stoupenců konzumace takzvaných živých jídel.

Nezdá se to, ale opravdu i ze syrových potravin se toho dá vymyslet spousta. Určitě se nejí jen samotné ovoce a zelenina, jak si ještě stále hodně lidí myslí. Jaký je ale hlavní smysl raw stravy?

Jídlo je živé do 42 stupňů Celsia

Vitariáni se stravují v podstatě jako vegani, kteří do svého jídelníčku nezařazují žádné potraviny živočišného původu. Tedy žádné maso, vejce, mléčné výrobky a často ani med. Jejich režim je ale o to přísnější, že svá výhradně rostlinná jídla připravují bez tepelné úpravy.

Základní myšlenkou raw stravy totiž je, že vše živé a prospěšné, co se v potravinách nachází, se zničí při zahřátí nad 42 stupňů Celsia. Vařené, smažené, opékané či jakkoli jinak tepelně zpracované jídlo je tak jednoduše mrtvé.

Foto: Profimedia

Zelenina a čerstvé šťávy jsou alfou a omegou živé stravy

Odšťavňujte, namáčejte, sušte

„Hlavními složkami syrové stravy jsou ovoce a zelenina, ořechy a semínka, luštěniny, obiloviny, mořské řasy a čerstvé kokosové mléko,“ uvádí specialistka na zdravotní prevenci a výživu PharmDr. Margit Slimáková.

Tyto potraviny se samozřejmě dají různě upravovat i bez použití tepla. „Z technologických úprav se využívá nakličování semínek, obilovin a luštěnin, odšťavňování ovoce a zeleniny, namáčení ořechů a semínek, mixování a vysoušení za pomocí takzvaného dehydrátoru, který šetrně odstraňuje vodu z potravin,“ popisuje Margit Slimáková.

Podle vitariánů je to jen věc zvyku

Na první pohled je praktikování raw stravování pro běžného smrtelníka příliš komplikované i časově náročné. Zastánci vitariánství by se ale přeli o opaku. Často říkají, že je to jenom věc návyku.

„Jím spoustu potravin, které jsem si kdysi dala jen výjimečně anebo je nejedla vůbec. Pravdou je, že ze začátku nebylo lehké zvyknout si na jiné nástroje a pracovní postupy při přípravě jídel, ale celkem rychle jsem si to osvojila,“ říká již dva roky praktikující vitariánka Agáta, která původně s raw stravou začala experimentovat kvůli hubnutí.

Foto: Profimedia

Vitariáni obvykle nakupují co nejkvalitnější potraviny, často na farmářských tržištích nebo v bio obchodech

Proč ano a proč ne?

Syrová strava je velmi bohatá na enzymy, vitaminy, minerály a má skvělé antioxidační a protirakovinové účinky. Obsahuje nižší množství tuků včetně škodlivých trans tuků, cholesterolu, sodíku i přidávaných cukrů.

Lidé, kteří přešli na syrovou stravu a jejich tělo ji akceptovalo, se obvykle shodují, že zaznamenali úbytek hmotnosti i velký příliv energie.

„Z celostního pohledu je ale raw strava pro mnohé energeticky nevyrovnaná, ochlazující a nedostatečná výživa. Může hrozit nedostatek vitaminu B12, nižší obsah energie, bílkovin a vápníku, snížení vstřebávání některých živin, jako například lykopenu a karotenoidů,“ upozorňuje Margit Slimáková.

Některé živiny totiž mnohem lépe vyzískáte ze zeleniny, která je zdravější tepelně upravená.

Stačí jen trochu raw

„Považujte raw spíše za označení čerstvé stravy obecně. Každý člověk má v jídelníčku nějaké procento této stravy. Z praxe vím, že stačí zachovávat šedesát až sedmdesát procent čerstvé rostlinné stravy, aby tělo fungovalo zdravě, detoxikovalo se a udržovalo si optimální hmotnost. Zbývající procenta je možné doplnit tepelně upravenou zdravou stravou,“ říká spisovatelka a výživová poradkyně Cecílie Jílková.

Líbí se vám myšlenka raw stravování?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama