Hlavní obsah

Jak nenaletět realitkám v době krize

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Nabídka se od skutečnosti může dost lišitFoto: samphoto.cz/jiunlimited

Reklama

Krize dolehla už do všech oborů. Jak se dotkla realitních kanceláří? Je dobré si nyní pořídit nemovitost? Poradíme vám, co můžete od realitních kanceláří získat a na co si dát pozor.

Článek

Dobrá zpráva je, že bytů a nemovitostí (hlavně těch nových) je dost. Ta horší je, že přílišného zlevňování se zatím asi nedočkáte. Nejhorší zpráva nepotěší prodávající, protože není vhodná doba na prodej. Dům, který jindy byl do měsíce pryč, dnes leží i půl roku. Ať už chcete v této nepříznivé době kupovat, nebo prodávat, stále se ještě vyplatí využít služby realitní kanceláře. Ovšem jen té správné.

Triky realitních kanceláří a prodejců

Přestože se ceny nezměnily, i tak prodejci a „realitníci“ všeobecně lákají své klienty na jinou taktiku - bonusové balíčky. U nových bytů je to zařízení všeho druhu, od vířivky do koupelny až po garážové stání - zkrátka v ceně je i to, za což jste si musely ještě před nedávnem připlatit. A ne málo. Než se ale necháte nalákat na úžasnou nabídku, buďte opatrné. Protože teď (v době krize) víc než kdy jindy se snaží realitníci obchod urychlit a v tom zmatku se zapomíná na detaily, které vás mohou připravit o peníze nebo i o nemovitost.

Jistotu slibují jen zavedené realitky. Až vyrazíte na první návštěvu, rozhlédněte se po kanceláři. Jak je vybavená, jak s vámi zaměstnanci jednají a jaká tu panuje atmosféra. Cokoli se vám nebude líbit, raději jděte o dům dál. Pro menší kanceláře je právě tato doba likvidní, a tak můžete být posledním zákazníkem, díky jehož financím se „zalepí" dluhy. Rozhodně si vyžádejte provozní předpisy, které si pečlivě prostudujte. V každé slušné realitce by je měli mít. Když si vyberete konkrétní nemovitost, měl by vám být předložen doklad o tom, že realitní kancelář ji smí nabízet.

Další věc je čas na rozmyšlenou. Kancelář, která si zaslouží nálepku „solidní", by na vás rozhodně neměla tlačit a spěchat, což se v době krize často stává, i realitní kancelář má nějaké výdaje. Před podpisem smlouvy všechno pečlivě zvažte, nechte klidně zhlédnout právníkem, těch pár stovek se rozhodně vyplatí obětovat. Vyžádejte si i ostatní příslušné doklady. A hlavně na všechno, co vám není jasné, se ptejte!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Věřte jen zavedeným realitkámFoto: samphoto.cz/jiunlimited

Exkluzivita a co se za ní skrývá

Exkluzivní smlouva, pojem, se kterým se setkáte u většiny realitních kanceláří, je smlouva, v níž klient zmocňuje realitní kancelář k výhradnímu zastoupení ve věci prodeje vaší nemovitosti. Dejte si pozor na doklady, jako nabývací listinu a výpis z katastru nemovitostí. Nabývací listina je např. kupní smlouva, rozhodnutí o dědictví, dohoda o vydání věci nebo darovací smlouva. Výpis z katastru nemovitostí by neměl být staršího data než dva měsíce. Tady hrozí riziko, že nemovitost byla prodána třeba vícekrát, proto čím je datum aktuálnější, tím lépe. Pokud nemovitost prodáváte, můžete se setkat s tím, že po vás kancelář bude požadovat platný znalecký posudek spolu se snímkem pozemkové mapy.

O ceně se nesmlouvá

Jako prodávající nezapomeňte ohlídat cenu. Nejen nemovitosti, ale i tu, za kterou bude realitní kancelář nemovitost nabízet, a z toho vyplývající provize. Součástí smluv bývají i pokuty, když některá ze smluvních stran nedodrží podmínky. Měly byste vědět, že prodejní cenu určí realitní kancelář. Tu ovlivňují jednak ceny na stávajícím trhu, stav nemovitosti a případné možné překážky při obchodu. Provize vychází obvykle ze stanovené ceny a bývá uváděna v procentech (cca 3 - 6 %). Může se ovšem dohodnout i individuálně.

Cenové strategie v době krize

Asi nejvíce se v této době manipuluje právě s cenou. Ta se pohybuje směrem dolů tehdy, když je na trhu větší množství nabízených nemovitostí. Logicky by teď měly ceny být tedy nízko. Kupující budou na tom patrně lépe. Prodávající si ovšem musí dát pozor na přísloví: Jiný kraj, jiné podmínky. Faktorů, které cenu ovlivňují, je spousta, např. lokalita a její velikost, počet obyvatel v daném místě, migrace, ekonomická situace lokality, zaměstnanost, přírodní podmínky, přístup k lokalitě, občanská vybavenost, výše nájemného apod. Tyhle věci je dobré předem znát, abyste nešly s cenou zbytečně dolů nebo naopak dokázaly reálně posoudit při nákupu, jaké ceny jsou tu obvyklé, co je málo a co moc.

Než se vydáte vstříc prodejnímu procesu, uvědomte si, že nemovitost se kupuje či prodává jen párkrát za život. Řiďte se proto svými pocity. Nové bydlení by mělo být startem do nového života a měly byste z něj mít radost. Tak přeji správnou volbu!

Prodávaly jste či kupovaly nemovitost přes realitní kancelář? Poraďte ostatním na info@prozeny.cz .

Reklama

Související témata:

Načítám