Článek
Společné chvíle nad knížkou jsou pro budoucí život dětí mnohem důležitější, než si možná spousta rodičů myslí. Čtení pohádkových příběhů plných kouzel a dobrodružství děti milují, stejně, jako si užívají vzájemnou blízkost. Vzpomenete si ještě, jak vám kdysi bylo krásně, když vám maminka či tatínek večer pravidelně četli? Dopřejte podobné zážitky a prožitky i svým vlastním potomkům.
Pomoc s emocemi i slovní zásobou
Čtení pohádek je pro děti mnohem víc, než jen zábava před spaním. „Výzkumy ukazují, že pravidelné čtení zásadně podporuje jejich vývoj – jazykový, kognitivní i emoční. Povídat si nestačí, protože když na děti mluvíme, slyší pořád dokola ta stejná slova. Když jim ale čteme, vystavujeme je slovům, která jinde neuslyší, větám, které kolem nich nikdo nepoužívá. V běžné řeči nepoužíváme tak bohatý jazyk plný přídavných jmen či metafor. A nejde jen o slovní zásobu, jde i o porozumění textu,“ uvádí psycholožka Šárka Miková, autorka knihy Milovat nestačí.
Pohádky nepomáhají jen k rozvoji řeči a slovní zásoby, ale také představivosti a emoční inteligence. Čtením pohádek přirozeně u dítka rozvíjíte nejen vizuální a asociativní myšlení, ale také empatii a sociální dovednosti. Díky napojení na postavy v krásných příbězích si malý posluchač rozšiřuje sociální perspektivu, učí se vidět a vnímat svět očima jiného člověka (nebo třeba zvířátek) a učí se důležitým lidským hodnotám – spřízněnosti, soucitu, respektu k jinakosti nebo ochotě pomoci.
Když dobro vítězí nad zlem…
Pohádky mají zvláštní moc, protože kombinují fantazii, symboliku i jednoduchý děj. Děti se prostřednictvím příběhů učí chápat různé situace i emoce, zpracovávat vlastní zážitky a představovat si jiné úhly pohledu.
„Psychologové mluví o „bezpečném hřišti,“ kde si dítě může nanečisto vyzkoušet, co znamená překonat strach, být odvážný nebo zažít vítězství dobra nad zlem. Ještě silnější efekt má, když rodič čtení propojuje s rozhovorem – klade otázky, nechá dítě hádat, co se stane dál, nebo mu dovolí příběh doplnit. Právě tyto obousměrné výměny podle studií nejvíce podporují rozvoj jazykových okruhů v mozku, které pak dítě využívá také k hlubokému myšlení,“ vysvětluje psycholožka Šárka Miková.

Společné chvíle nad knížkou jsou pro vývoj dětí velmi důležitéFoto: Kirill Gorshkov, Shutterstock.com
Blízkost, pocit bezpečí a pevnější vztah
Čtení před spaním přitom není jen o knihách samotných, ale také o upevňování a intenzitě vztahu mezi rodičem a dítětem. Večerní rituál čtení vytváří předvídatelný moment blízkosti a bezpečí, kdy má dítě rodiče jen pro sebe a ten mu věnuje maximální pozornost.
„Dlouhodobé studie ukazují, že tento jednoduchý zvyk posiluje rodičovskou vřelost a citlivost, a naopak snižuje rodičovský stres. Americká pediatrická akademie proto doporučuje začít se společným čtením klidně už od kojeneckého věku, a to právě proto, že jde o jednu z nejjednodušších cest, jak budovat pevný vzájemný vztah a pocit jistoty,“ říká Šárka Miková.
Pohádka z tabletu rodiče nenahradí
Pokud malé dítě o rituál společného čtení přijde, protože si na něj rodiče nenajdou čas nebo si zvyknou pouštět potomkům pohádku z DVD nebo tabletu, ztrácí se tím hned několik zásadních věcí. „Nadměrný čas před obrazovkou u malých dětí souvisí s horší strukturou mozkových drah pro jazyk a gramotnost, pasivní poslech audioknihy sice může mít svůj smysl, ale nenahradí společné čtení, chybí v něm dialog, doteky, společné sdílení emocí.
Důležitá je ale i fyzická kniha – dítě ji může vidět, vracet se očima na známá místa, může se jí dotýkat, cítit její vůni, slyšet šustění stránek. U dětí do dvou let, které se učí výhradně senzomotoricky, je proto zdrojem komplexních podnětů, ale umocňuje čtenářský zážitek i u starších dětí. Tištěná kniha má proto jedinečnou výhodu – není jen nosičem příběhu, ale i prostředkem k fyzické blízkosti, komunikaci a dialogu, což žádná technologie nenahradí,“ zdůrazňuje psycholožka.