Hlavní obsah

Šokující výzkum: Každodenní úklid škodí vašemu zdraví stejně jako krabička cigaret denně

Foto: Prostock-studio, Shutterstock.com

Všeho moc škodí. Tímto heslem se řídily už naše babičky a něco na tom asi bude. Vědci zjistili, že pravidelné používání čisticích prostředků může poškozovat plíce podobně jako kouření. Co riskujete? A není lepší sáhnout po přírodních prostředcích a moderních vychytávkách?

Článek

Úklid je denní součástí našich životů a nejen reklama nás přesvědčuje, že čisticí prostředky tuhle dřinu ulehčují. Nechceme rozporovat účinky konkrétních značek, zaměříme se spíš na vliv různých „šplíchátek“ na plíce.

Producenti moderních přípravků sice neustále zdokonalují výrobní formule, ovšem ne vždy to jde ruku v ruce s bezpečností. Rozptýlené mikročástice čisticích prostředků, stejně jako jejich výpary či přidané vůně totiž mohou dráždit hlenové membrány lemující dýchací cesty a to může vést k trvalým změnám na plicích.

Vědecký pohled

Potvrzuje to univerzitní studie provedená v norském Bergenu, která zkoumala dlouhodobé dopady čisticích prostředků. „Krátkodobé účinky na dýchací cesty jsou zdokumentovány, proto jsme předpokládali, že neustálé nepatrné poškozování dýchacích cest může urychlovat pokles funkce plic, ke kterému dochází s věkem,“ vysvětluje Cecilie Svanes, profesorka univerzitního Centra pro mezinárodní zdraví.

Vědci po dvacet let pozorovali celkem 6235 lidí a zaznamenávali, jak často, jakými prostředky a jakou intenzitou uklízeli domácnost. Zjistili, že ti, kteří pravidelně používali čistidla, měli prokazatelně horší plicní funkce, než by odpovídalo jejich věku. Měřila se jednovteřinová (FEV1) a usilovná vitální kapacita plic (FVC) – tyto hodnoty jsou mezi 20. a 25. rokem na špici a s přibývajícím věkem klesají.

Foto: Budimir Jevtic, Shutterstock.com

Čisticí prostředky jsou šikovné a často šetří práci, ale bohužel příliš nesvědčí zdraví

Výsledky jsou překvapivé

Studie zjistila, že u žen, které používají čisticí prostředky denně, se tyto hodnoty zhoršily o 3,6, respektive 4,3 ml ročně oproti těm, které je neužívají. Poklesy byly ještě výraznější (o 3,9 a 7,1 ml za rok) u profesionálních uklízeček, jež jsou ve styku s čistidly po celou pracovní dobu. Také o 13,7 % častěji trpěly astmatem než běžná populace. Tyto poklesy plicních funkcí jsou srovnatelné s vývojem u osob, které vykouří zhruba jednu krabičku cigaret denně.

Co vám hrozí

Můžete namítnout, že jde jen o shodu okolností, ovšem třeba Americká hrudní společnost důrazně varuje, že čpavek, bělidla a další těkavé organické sloučeniny obsažené v čisticích prostředcích mohou dráždit oči, hrdlo či plíce a vést k chronickým respiračním problémům, alergickým reakcím, bolestem hlavy, a dokonce i k rakovině.

Doporučuje také mnohem více využívat „přírodní“ prostředky, jako je jedlá soda, ocet či přípravky na alkoholové bázi. Jsou lehce dostupné, relativně levné a především nedráždí ani člověka, ani přírodu. Bývají základem nejrůznějších babských receptů, které jsou ověřené léty používání.

Látková záchrana

Přesně to propaguje už několik let i český Ekologický institut Veronica a akcentuje úlohu speciálních (takzvaných švédských) utěrek z mikrovlákna. Skvěle odstraňují nečistoty z hladkých i lesklých povrchů, umějí vázat mastnotu a pyšní se dlouhou životností. Testy potvrdily, že při běžném úklidu může být ušetřeno až 80 % čisticích prostředků. Dodejme, že utěrky existují v mnoha podobách – od nejjemnějších na okna přes varianty určené na nábytek až po ty nejhrubší na podlahu. Velká sací schopnost je docílena extrémně tenkými vlákny.

Foto: ronstik, Shutterstock.com

Když uklízíte, větrejte

Pomůže důsledné větrání

Nechcete se vzdát klasických prostředků, protože vám vyhovuje jejich účinnost? Pamatujte na průběžné intenzivní větrání místnosti, nejlépe otevřenými okny. V malých prostorách bez oken, jako je koupelna či toaleta, mohou být čisticí přípravky cítit ve vzduchu i hodinu po použití. Nechte alespoň otevřené dveře, aby vzduch mohl volně cirkulovat.

Našli jste si cestu k přírodním čisticím prostředkům?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama