Hlavní obsah

Tloustnutí, padání vlasů i předčasné vrásky. Za co všechno může tato zdánlivá banalita?

Foto: Paulik, Shutterstock.com
23. 1. 2018

Jste unavení, bez nálady a nic se vám nechce? Býváte často nemocní nebo vás něco bezdůvodně bolí? Dělají se vám vrásky a padají vám vlasy? Možná je za tím chronický stres. Zastavte ho, dokud je čas.

Článek

Je dokázáno, že dlouhodobý stres poškozuje imunitní systém, a tělo je tudíž náchylnější k různým chorobám, a to i smrtelným: existuje souvislost mezi nadměrným stresem a onkologickými onemocněními. Podle studie čínských vědců z univerzity v Yale se u žen, které prožily velmi traumatizující událost, riziko vzniku rakoviny prsu zvýšilo o více než 60 procent.

Dlouhodobý stres se samozřejmě projeví i na vzhledu. Ať už jde o tloustnutí, řídnutí vlasů, nebo problémy s pletí, určitě byste měli tyto příznaky řešit včas! Které patří mezi nejčastější?

Průjem, zácpa & spol.

Nervový systém mozku je spojen se střevy a duševní nepohoda může narušit trávicí systém. Problémy se projevují zácpou, nebo naopak průjmem, nevolnostmi, pocity na zvracení, případně křečemi v žaludku. Trvá-li tento stav příliš dlouho, může vést k různým zánětům nebo žaludečním vředům. „Při stresu dochází ke zvýšenému vylučování kyseliny chlorovodíkové, mění se prokrvení sliznice a dochází ke vzniku zánětu až peptických vředů,“ vysvětluje MUDr. Michaela Štěpánová, internistka Lékařského domu Praha 7.

Foto: Andrey_Popov, Shutterstock.com

Stres bývá častým původcem nevysvětlitelných křečí v břiše

Vlasy padají a padají

Stres způsobuje podráždění vlasové pokožky a vlivem závažných stresových situací může kštice začít řídnout. V normě je zhruba sto uvolněných vlasů denně, pokud vám ale během česání vypadávají přímo chuchvalce, tak už to v pořádku není. Co s tím? Některé zdroje stresu ovlivnit nelze, proto se soustřeďte alespoň na péči: prořídlý porost hlavy dočasně nezatěžujte čepicemi ani klobouky, neutahujte si culíky, vynechte na čas barvení a odbarvování a dbejte na pestrou a vyváženou stravu. Vlasy se posílí, uzdraví a hříva zase zhoustne.

Akné i předčasné stárnutí

Chronické přepětí škodí i kůži. „Uvolněním stresových hormonů se sníží průtok krve pokožkou a tím se sníží i dostatečný přívod kyslíku a dalších živin. Kůže se tak stává dehydratovanou a více propustnou pro látky, které ji dráždí. Celý tento proces negativně ovlivňuje kolagenová vlákna, což vede k tvorbě předčasných vrásek,“ říká MUDr. Simona Dudková, dermatoložka kliniky estetické medicíny Esthetic Medical. Může se objevit také ekzém, akné či lupénka.

Foto: Robert Przybysz, Shutterstock.com

Špatná pleť je při psychické nepohodě typickým příznakem

Nepříjemné tloustnutí

Existují dva typy lidí: jedni se při přemíře stresu přejídají a tloustnou, druzí nejedí téměř vůbec. Krátkodobý stres chuť k jídlu spíše potlačuje, kdežto dlouhodobý ji většinou zvyšuje. Jedinci, kteří jsou ve stresu trvale či často, mají navíc tendenci vybírat si spíše nezdravé potraviny – touží po cukru a tuku, které navozují dočasnou úlevu od nejhorších pocitů. Přidává se únava a celková neaktivita a přibývání na váze je téměř nevyhnutelné.

Trvalé vypětí končívá depresí

Důsledky chronické zátěže se projevují i na psychice – roste například riziko propuknutí deprese, která je dnes považována za smrtelné onemocnění. Není to slabost, jak si lidé často myslí, ale skutečná choroba. Je nutné ji řešit s lékařem, psychiatrem i terapeutem a nemocní musejí užívat léky stejně jako na jakoukoli jinou vážnou nemoc.

Potíže s otěhotněním

Žijete v napětí dlouhodobě? Pak můžete mít problém otěhotnět. Podle odborníků hraje stres roli až u třetiny všech problémů s plodností – zvýšené hladiny stresových hormonů adrenalinu a kortizolu totiž početí značně ztěžují.

Foto: Milan Ilic Photographer, Shutterstock.com

Stres může za vaše nesoustředění...

Geny i způsob života

Obecně je stres reakce na příliš velkou zátěž. Jak na něj lidé reagují a jak dlouho mu dokážou odolávat bez následků, je individuální a závisí to na více faktorech. Úlohu hrají geny, výchova, traumatické události i životní styl. Veškerému stresu se vyhnout nelze, je však možné ho redukovat a snažit se být vůči němu odolnější.

Co vám pomůže, aby na vás stres mohl jen v omezené míře?

  • Dostatek spánku - nedostatek odpočinku zhorší ovládání emocí i chování. Nevyspalí lidé jsou nesoustředění, nevýkonní a zvyšuje se pravděpodobnost nehod a omylů.
  • Společnost blízkých - i když jste vynervovaní třeba z práce, neomezujte kontakt s nejbližšími – právě naopak! Mít přátele a silné rodinné zázemí je při zvládání stresu velká výhoda.
  • Koníčky - ať už máte rádi procházky, vyjížďky na kole, nebo milujete pečení, dělejte to co nejčastěji. Jakákoli aktivita, která vás odpoutá od problémů, vás povzbudí a zvládání starostí bude snazší.
  • Pravidelný pohyb - díky pravidelné fyzické aktivitě se uvolňují tzv. hormony štěstí. Už po deseti minutách větší zátěže začne hladina endorfinu narůstat a nálada se zlepší. Pravidelný sport je proto dobrou prevencí nejen tloustnutí, ale i psychických problémů.
  • Dostatek důležitých živin - cukr je téměř ve všech nezdravých potravinách – a právě ty jsou při stresu vyhledávané pro dočasný pocit úlevy. Funguje to ale přesně opačně: cukr působí negativně na mozkové neurony, narušuje imunitu a podporuje chronickou zánětlivost organismu. Co vám může pomoct, je hořká čokoláda, bílkoviny, zdravé tuky, bobulovité ovoce, banány a vitaminy C a D.
  • Navštívit včas odborníka - citlivější lidé si mohou spoustu starostí přidělávat sami. Máte-li pocit, že to nezvládáte, poraďte se odborníkem. Může vám ukázat poměrně jednoduchou cestu, jak si situaci zlehčit, aniž byste museli dělat výrazné životní změny.

Co děláte proti stresu vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.