Hlavní obsah

Triky obchodníků z fast foodů: Proč jíte a utrácíte více?

Foto: thinkstock

Chutná vám? Věřte, že na to má vliv hned několik nečekaných faktorů

Zajdete do fast foodu, objednáte si menu. Dáte si burger, hranolky i nápoj. Sednete si, všechno sníte a odejdete. Přijde vám to normální? Ale není! Podlehli jste trikům provozovatelů fast foodů. Jakým?

Článek

Vůně, které navozují chuť k jídlu, společné stolky nebo velké kombinované menu za výhodnou cenu. To jsou jen některé z triků, kterých využívají provozovatelé fast foodů k tomu, abyste u nich utratili více peněz, strávili delší dobu a následně i poctivě přibírali na váze! Konkrétně je popisuje studie vedená Brianem Wansinkem na Univerzitě v Illinois, kterou zveřejnil britský deník Daily Mail. Vybrali jsme pro vás 10 nejzajímavějších!

1. Jsou po ruce – provozovny fast foodů bývají zpravidla umístěny na rušných ulicích, v nákupních centrech nebo na dálnicích, a tím nutí lidi jíst, aniž by vlastně byli vyloženě hladoví. Zatímco v prvním případě bývá důvodem chuť vyvolaná tím, že dotyční viděli jídlo (na plakátu, za výlohou), v případě dálnic jde o aspekt nudy – za volantem nemáte co na práci, tak se zastavíte pro jídlo. A už máte nějaké zaměstnání!

2. Samota – jedním z nejsilnějších pudů člověka je touha socializace – být s ostatními lidmi. I proto ve fast foodech nenajdete moc prostoru. Chcete si být být blízko, bavit se, být ve společnosti. Jste pak spokojení a strávíte tam více času. A utratíte více. S tím ostatně souvisí i...

Foto: thinkstock

Přátelé, příjemná hudba a hodně jídla. To vše ve fast foodu

3. ...Pohodlnost– když už tedy sedíte, proč někam spěchat? Vždyť si můžete dát ještě třeba kávu nebo dezert. Byť už hlad nemáte.

4. Vůně – ovlivňuje to, kolik jste ochotni sníst. Proto v podobných zařízeních používají příjemné, přesně vyzkoušené parfémy.

5. Zasloužíte si to– čekáte ve frontě, jste možná až třetí na řadě. Musíte vytrpět to, že jiní si objednají dříve. Vidíte, co všechno si odnášejí. A také to cítíte! Už jste se dostali na řadu? Tak se asi shodneme na tom, že za takové martýrium si pořádnou velkou porci zasloužíte, že?

6. Výhodný je ten největší – nejvíce ušetříte, když si koupíte největší menu. A pak ho také sníte, protože je vám líto všechno vyhodit – i kdybyste původně měli třeba jen chuť pouze na část jedné složky celého menu.

7. Hudba – všimli jste si, že hudba bývá spíše tlumená, pomalá, takové ty bezproblémové popové písně bez zbytečných bubnů? Ano, protože vás vedou k tomu, že v restauraci zůstanete déle.

Foto: thinkstock

Velká menu bývají zpravidla nejvýhodnější

8. Jednoduchost – snadno otevíratelné obaly, žádné zbytečné příbory, a už vůbec ne nekonečné čekání. Studie potvrdila, že čím snazší je váš přístup k jídlu, tím více jste toho ochotni zkonzumovat.

9. Normální je velká porce– v některých řetězcích automaticky prodávají XXL porce, v jiných je ale zcela běžné, že když se tam jdete najíst, objednáte si menu, které je i tak větší, než byste obvykle spořádali. Ve fast foodech vám to totiž přijde normální, ani nezapochybujete o tom, že by to mohlo být jinak.

10. Kupujete jeden balíček – když stejné množství jídla dáte do jednoho velkého kyblíku, nebo tří menších balíčků, kdy toho sníte méně? Studie ukázala, že ve druhém případě, protože působí jakýsi psychologický efekt, kdy dobře víte, že už dva jste snědli. Tak proč otevírat třetí?

A jak to vidíte vy? Všimli jste si něčeho podobného sami, nebo vám studie přijde až přehnaná? Rozhodujete se ve fast foodech výhradně podle sebe a ne podle ostatních? Jíte v nich?

ynezorPumanzeSaNyknalC