Hlavní obsah

Týdenní detoxikační kúra: Můžete si ji i užít!

Foto: Thinkstock

Jarní odlehčení stravy vašemu tělu prospěje. Máme pro vás ukázkový týdenní jídelní režim

2. 4. 2015

Jarní úklid nemusí znamenat jen umytá okna a zimní věci uložené ve skříni. Co takhle udělat pořádek i ve svém těle? Zkuste se zbavit nánosů škodlivin, a bude vám skvěle!

Článek

Detoxikace může mít mnoho podob. Od těch nejradikálnějších, zahrnující půst a vyplachování střev, až po umírněné a docela příjemné programy. Všechny se ale shodují na jednom: je třeba především ulevit přetíženému trávicímu systému.

Jak na to, aniž byste se trápili hladem nebo se nutili jíst a pít něco, co vám nechutná? Zkuste týden dodržovat tyto zásady a uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe!

První dva dny to zkuste takhle:

• Každé ráno vypijte odstátou vodu s citronovou šťávou. K snídani si dejte čerstvě vymačkaný ovocný fresh, ovocný salát nebo zeleninové smoothie.

• K obědu si dejte dušenou nebo vařenou zeleninu, podle chuti si ji můžete doplnit celozrnnou rýží, mořskými řasami, jáhlami nebo luštěninami. Můžete používat olivový olej, ale solte minimálně, jídlo dochucujte čerstvými bylinkami. Neslaďte vůbec! Jezte pomalu, pořádně žvýkejte, uvědomujte si chuť a vůni jídla, abyste z něho měli opravdové potěšení.

Foto: Thinkstock

Tepelně upravená zelenina je ideální. Jen si dejte pozor na sůl, té přidávejte jen malinko!

  • Nejezte žádné maso, ani libové nebo mořské plody. Zdržte se pečiva, mléčných výrobků a vajíček. Zapomeňte na cukrovinky (včetně čokolády), průmyslově vyráběné cereálie, alkohol, černý čaj, limonády a kávu.
  • Hoďte starosti za hlavu. Zařiďte si naprosto volný víkend a co nejvíc omezte veškerý stres a vyrušování. Nezapínejte počítač, raději choďte na procházky, vyjeďte si na kole a večer si pusťte některý z těch filmů, na které máte chuť už celou věčnost. Čtěte si knížku nebo si udělejte pleťovou masku. A vyspěte se dosyta!

Zvládli jste víkend bez „hřešení" a co víc, cítíte se báječně osvěžení a odpočinutí? Tak to hned v pondělí nepokazte!

V dalším týdnu pokračujte tímhle způsobem:

  • Snažte se dodržovat ty z předchozích zásad, které vám nedělají příliš velké potíže. Nejdůležitější je, abyste se zdržovali alkoholu, kofeinu, bílého cukru a průmyslově zpracovaných potravin s přídavkem barviv a aromat.
  • Jezte co nejvíc přirozených potravin. Tedy raději polévku ze skutečné mrkve, pórku nebo hrášku, než cokoli instantního. Spíš kousek poctivého tmavého chleba, než kdovíjaké cereální kuličky (i když s přídavkem dvanácti vitaminů).
  • Pokud vám chybí maso, přidejte do jídelníčku malý kousek ryby nebo kuřete (ideálně ne z velkochovu).
  • Stýská se vám po pečivu? Klidně si ho dejte, ale ať je celozrnné!
Foto: Thinkstock

Takhle vypadá snídaně, kterou byste si v očistném týdnu měli připravit. Nebojte, zvládnete to, jen je třeba na jídlo více myslet

Tímhle doplňte svůj jídelníček

Řeřichapatří mezi potraviny, které čistí krev i ledviny (o vysokém obsahu vitaminu a minerálů nemluvě). Můžete ji přidat do polévky nebo do salátu nebo jen tak nasypat na chleba. Je výborná!

Kurkumanedodá jen skvělou chuť a pěknou barvu vašim pokrmům, ale také pěkně prožene trávicí systém a podpoří činnost jater.

Skvělým jarním „nakopávadlem“ jsou i „zelené potraviny“, chlorella, spirulina a mladý ječmen (více si přečtěte tady). A skutečnými detoxikačními hity jsou kustovnice, jujuba a slzovka!

Vyzkoušejte tuhle kúru, pokud se cítíte unavení, těžcí a bez energie. Kdoví, možná vám některé zásady „zachutnají“ a zařadíte je do svého života natrvalo!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama