Hlavní obsah

Typologie šmejdů: Před kým naše seniory varovat?

Foto: privilege, Shutterstock.com

Staří lidé jsou vděčni za každou trochu pozornosti. I proto jsou tak důvěřiví k nejrůznějším podvodníkům

Nepravý plynař či pochybní podobní prodejci. Pod falešnou záminkou se do bytu dostal i útočník, který nedávno zranil Petru Kvitovou. Častou obětí podvodníků se ale stávají především senioři.

Článek

Přestože jsou různí podvodníci známým fenoménem, stále se setkávají s úspěchem. Ať už obcházejí dveře od dveří, hledají své oběti na předváděcích akcích, zájezdech nebo to zkouší na internetu či po telefonu, „šmejdi“ nejčastěji cílí na důvěřivé seniory.

Obyčejní bytaři

Bytaři se primárně zaměřují právě na starší lidi. Ti často mají většinu svých peněz doma, protože nemají bankovní účet. „Zloději neváhají krást i kvůli pár stokorunám, ale vědí, že jackpot v podobě větší sumy peněz není v České republice až tak ojedinělý. Kromě toho dobře umějí najít skrýše, ať už jsou v knihovně, nábytku či mezi oblečením,“ varuje Ivan Pavlíček, odborník na zabezpečení domácností ze společnosti Next.

Podvodníci využívají různé záminky a lsti, aby se dostali do bytu. Nejlepší prevence? Vůbec je do bytu nepustit. V tom pomůže zejména rozhovor se seniory o možných rizicích, ale také bezpečnostní řetízek, kukátko a dobrý zámek na dveřích nebo chytrý zvonek propojený se smartphonem. Zejména jim ale musíte vštípit, že bezpečnostní prvky na dveřích musejí používat.

Foto: Ruslan Guzov, Shutterstock.com

Bytaři jsou často velmi vynalézaví a lidé jim uvěří, že jde třeba o instalatéry. Pak zbudou jen oči pro pláč

Prodejci nesmyslů

Byty obchází i podvodníci, kteří nabízejí zboží či služby nevalné kvality, zato s přemrštěnou cenou. Předváděčky nebo zájezdy spojené s prezentací a nákupem zboží jsou pod drobnohledem České obchodní inspekce, podvodníci tedy cílí i na individuální oběti a obcházejí je byt od bytu.

Přemlouvači

Rafinovanější jsou důmyslně proškolení prodejci, záměrně cílící na slabší seniory, kteří jim podepíší, co chtějí. Jedná se zejména o poskytovatele předražených služeb. Není výjimkou, že lidé kvůli své nepozornosti často podepíší nevýhodnou smlouvu, kterou už nelze odvolat a má fatální následky pro ně i pro jejich rodiny.

„Mnoho lidí se s obsahem smlouvy dopodrobna neseznámí a důvěřuje ústnímu ujištění druhé strany. Častokrát se tak zavážou k něčemu, o čem ani nevědí,“ upozornil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Foto: EdBockStock, Shutterstock.com

Prodejci energií, bankovních produktů, nevýhodných půjček... Ti všichni tyjí z naivity našich seniorů

„Další závažnou chybou je podceňování významu listin, na které je v textu smlouvy pouze odkazováno, ale fyzicky k ní nejsou připojeny, to jsou například všeobecné obchodní podmínky. Stejně často se podceňuje význam ujednání o smluvních pokutách a jiných sankcích nebo rozhodčí doložce. Běžnou chybou je přeskočení pojmů, kterým lidé nerozumí,“ varuje dále odborník.

Podle průzkumu se na 72 procent Čechů setkalo s podomním prodejem elektřiny či plynu. „Pokud člověk plánuje podepsat nějakou smlouvu, měl by vždy dbát na to, aby měl dostatek prostoru seznámit se s jejím obsahem a zhodnotit případná rizika jejího podepsání. U smluv uzavíraných na ulici nebo s podomními prodejci je tato možnost značně omezena a dotyčný se dostává do situace, kdy pod jistým tlakem smlouvu podepíše, aniž by věděl, jaké povinnosti smlouva obsahuje,“ shrnuje Jiří Hartmann.

Přes mobil i email

Moderní šmejdi nabízejí nejrůznější zboží či služby i prostřednictvím emailů či telefonních hovorů. Často se v nich objevuje řada superlativů, a především výhodných či akčních cen, které často platí pouze „dnes“.

Na nevyžádané emaily je proto nejlepší vůbec nereagovat a v případě telefonních nabídek nikdy s ničím nesouhlasit. Už pouhý souhlas po telefonu totiž může být uzavřením obchodu, a prodejci tak budou následně požadovat peníze.

Setkali jste se někdy s podvodnými prodejci?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.