Hlavní obsah

Vyúčtování za energie: co dělat, když nemáte peníze na nedoplatek, a jak lze reklamovat

Foto: adriaticfoto, Shutterstock.com

Cena energií vzrostla tak raketově, že si snad nikdo není jistý tím, jaká čísla najde v prvním letošním vyúčtování. Co když tam na vás čeká vysoký nedoplatek, na který nebudete mít?

Článek

Zdražování cen elektřiny a plynu je opravdu razantní a většinu domácností zaskočilo. Málokdo se vyhnul zvýšení záloh, ale že by to znamenalo jistotu, že nebudete muset doplácet, to se říct nedá. Zkrátka – následující vyúčtování může mnohé velmi nepříjemně překvapit. Co dělat v situaci, že na vysoký doplatek nebudete mít?

Pryč od dodavatelů poslední instance

Při dnešní ceně energií se asi musíte smířit s tím, že nějak výrazně nižší cenu nedostanete u žádného z dodavatelů, ale porovnat nabídky byste i tak měli, využijte různé srovnávače na internetu. Také si hlídejte, pokud po vás chce dodavatel víc peněz, než jste si původně smluvně stanovili. Velmi překvapeni mohou být při vyúčtování lidé, kteří zůstali u dodavatelů poslední instance (DPI), což se týká těch, jejichž původní dodavatel zkrachoval. Jde hlavně o klienty Bohemia Energy, ale už je jich víc. Někteří u DPI zůstali proto, že o tomto převodu stále nevědí (což je asi výjimka), případně z jiných důvodů. Jedním z nich je snaha počkat na dobu, až ceny energií na burzách klesnou, a oni pak na tom „vydělají“, protože uzavřou s novým dodavatelem smlouvu za výhodnějších podmínek.

„Může se jednat o odběratele plynu, kteří uposlechli rad některých ‚analytiků‘, kteří po pádu Bohemia Energy začali spekulovat, že se vyplatí zůstat u DPI po dobu, než ceny plynu klesnou. Bohužel to nebyly dobré rady, ale špatní rádci za ně žádnou odpovědnost neponesou,“ varuje člen Rady ERÚ Ladislav Havel.

Foto: tommaso79, Shutterstock.com

Většina lidí se bude letos divit, až jim přijde roční zúčtování

Nastavte si přiměřené zálohy

Čím víc každý měsíc posíláte dodavateli jako zálohu, tím menší je riziko, že budete muset při vyúčtování doplácet. Většina dodavatelů vám s nastavením výše záloh poradí s ohledem na vaši obvyklou spotřebu a cenu, za kterou vám energie dodává.

Když nemáte na uhrazení nedoplatku

Může se stát, že vyúčtování skončí vysokým nedoplatkem. Jak postupovat, pokud nemáte na to, abyste ho v termínu uhradili?

  • Splátkový kalendář - Oslovte svého dodavatele energií a domluvte si splátkový kalendář. Je to lepší než nechat vše dojít až k soudu, a následně třeba k exekuci. Většina dodavatelů vám vyjde vstříc.
  • Příspěvek na bydlení - Zajímejte se, zda vám stát nepomůže formou příspěvku na bydlení v rámci tzv. boje s energetickou chudobou. Požádat si dojděte na Úřad práce, kde posoudí čisté příjmy členů domácnosti a náklady na bydlení za uplynulé čtvrtletí a rozhodnou, zda máte na příspěvek nárok. Nově mohou o příspěvek žádat i lidé v pronájmu nebo ti, kteří byt obývají v rámci smlouvy o věcném břemenu.
  • Půjčka - Půjčit si na nedoplatek sice vypadá jako rychlé a snadné řešení, ale dobře si to rozmyslete! Vždy zvažte výši úroků a poplatků, smluvní pokuty za opožděnou splátku... Výhodnější je domluvit se s dodavatelem energií.
Foto: Daisy Daisy, Shutterstock.com

Vždy je lepší se dohodnout na splátkovém kalendáři než si půjčovat

Vyúčtování lze reklamovat

Jestliže máte nějaké výhrady k vyúčtování, požadujte od dodavatele vysvětlení nebo pošlete reklamaci. Důvodem k reklamaci může být chybný údaj o počtu či výši splátek, použití jiné sazby nebo třeba nesouhlas s odečtem. Instrukce, jak reklamovat, najdete ve smlouvě. „I když dodavatelé někdy vyzývají k podání reklamace telefonicky, doporučujeme, abyste po prvotním informativním hovoru podali reklamaci písemně, přinejmenším e-mailem. Získáte tím důkaz o jejím podání a obsahu,“ radí Eduarda Hekšová, ředitelka společnosti dTest. Vždy ale platí, že i přes podání reklamace musíte v řádném termínu nedoplatek zaplatit.

Reklamace musí být vyřízena do 15 dnů od jejího doručení dodavateli. Pokud uzná chybu, je dodavatel povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů od doručení reklamace. Pokud lhůtu nedodrží, máte v případě elektřiny právo na 600 Kč za každý den zpoždění (maximálně 24 tisíc Kč). U plynu je to 750 Kč denně (maximálně 7500 Kč). Právo na poplatek za zpoždění musíte uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak zanikne.

Jestliže reklamace nebyla vyřízena v zákonné lhůtě nebo nesouhlasíte s jejím výsledkem, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek