Hlavní obsah

Reklamovat můžete řezanou kytici, pokojovku i nevzešlá semínka: hlídejte si ale pravidla

Foto: Luis Molinero, Shutterstock.com

Kytice růží ve váze, pokojovka na skříni nebo semínka, která nevykvetla. Ano, reklamovat lze i rostliny, které rychle zvadly, nedaří se jim nebo jsou jiné, než jaké jste při nákupu chtěli. Zásadní je reagovat co nejrychleji.

Článek

Květiny a rostliny, ale i sazenice nebo semínka, to všechno lze v případě špatné kvality vrátit a žádat peníze nebo náhradu. Jen musíte vědět kdy a za jakých podmínek. Právě to vám vysvětlíme.

Reklamace řezaných květin

Důležité je řezané květiny po nákupu nenosit pár hodin po městě v letním žáru nebo naopak je nevystavovat mrazu. Oba extrémy jsou pro ně smrtelné. Co když jste ale postupovali správně, teplotních šoků jste je ušetřili a přibližně hodinu od nákupu dali do vázy s vodou, ale ony začaly přesto hned vadnout? „Jeví-li rostlina od začátku známky nadměrného chřadnutí, reklamujte ji – a to hned, jak se vada objeví,“ potvrzuje důležitost rychlé reakce ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

U řezaných květin je to podobné, jako u rychle se kazících potravin: reklamovat je lze do druhého dne od nákupu. Možná uspějete dokonce i bez paragonu, většina floristů si svoji práci pozná. Lepší je ale samozřejmě mít paragon s sebou.

Prodejce ale může tvrdit, že na vině není on ani kvalita květin, ale vaše péče o ně. Pak nemáte moc možností, jak dokázat opak. Musel by to rozhodnout snad jen soudní znalec, ovšem to není ani při dnešní ceně řezaných květin finančně výhodné řešení. Vždy je tedy lepší si na kvalitu dohlédnout už ve chvíli, kdy květiny kupujete.

Foto: fotozotti, Shutterstock.com

Řezané květiny můžete reklamovat do druhého dne

Nekvalitní pokojovku vraťte

Na pokojové rostliny v květináči platí záruka 24 měsíců. I tady se musíte připravit na zamítnutí reklamace s tím, že jste se o květinu špatně starali. Jestliže jde o orchidej za tři stovky, asi na soudního znalce či jinou obrannou metodu nedojde, ale pokud by šlo o obrovskou monsteru nebo jinou pokojovou rostlinu za pár tisíc, už by to za obranu stálo (pokud jste si tedy jistí, že jste při péči o ni udělali maximum).

Reklamujte stejně jako běžné spotřební zboží, tedy v prodejně, kde jste kytku koupili, a s paragonem. Pokud jde o opravdu velkou rostlinu, kterou byste obtížně převáželi a mohla by dojít cestou úhony, nafoťte její stav a dojděte se do obchodu poradit o dalším postupu.

Reklamace sadby a osiva

Pokud jste si koupili sazenice květin nebo zeleniny, pak je můžete reklamovat tři týdny po nákupu, opět s paragonem.

V případě semínek, tedy osiva, je záruční doba jeden až dva roky – podle toho, zda jde o jednoleté, nebo víceleté rostliny. Lze tedy reklamovat semínka, která nevzešla, muškát který nebyl plnokvětý, i když jste ho právě kvůli květu koupili, nebo pokud se do dvou let po nákupu zjistí, že vám pod označením švestka prodali jablůňku. Tady je dobré mít po ruce doklad o tom, že rostlina měla mít požadované vlastnosti, tedy například štítek, kterým bývají označeny a na kterých často bývá fotka květenství.

Foto: Tatevosian Yana, Shutterstock.com

Věděli jste, že můžete reklamovat i to, že vám semínka nevyklíčila?

Kupujte raději od zahradníků

Pokud chcete, aby rostlina měla požadované vlastnosti, je lepší nakupovat u odborníků, zboží si pořádně prohlédnout a poslechnout doporučení, jak o ni pečovat. „Při nákupu v obchodních řetězcích byste si měli být vědomi toho, že rostliny mohou být levnější, ale nemusí být vhodně uloženy a tak kvalitní, jako bývají v zahradnictví s odborným prodejcem,“ upozorňuje Žaneta Dočkalíková, odborná právní poradkyně spotřebitelské organizace Asociace SOS.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek