Hlavní obsah

Béda Trávníček, Takové to domácí žvýkání i Utrhnu si větší! Kteří herci se objevili v reklamách?

Foto: Martin Pekárek / CNC / Profimedia

Foto: Martin Pekárek / CNC / Profimedia

Čím zajímavější a populárnější tvář, tím lépe pro reklamu. A když se ještě herecký talent spojí s dobrým nápadem a humorem, může se reklama stát virální a hlášky z ní zlidovějí. Něco o tom ví třeba herec Oldřich Navrátil, který dnes slaví sedmdesátiny.

Článek

Jsou reklamy, nad kterými jen kroutíte hlavou a přemýšlíte, jak tohle mohlo vůbec někoho napadnout. A zároveň jak se tomu mohl někdo vůbec propůjčit. Podle odborníků ovšem platí, že i špatná reklama je pořád reklama.

Pak jsou spoty, které během minuty vyšumí a nikdy si už na ně nevzpomenete. Zapadnou v mase reklamní průměrnosti. A pak jsou tu ty, které se z nejrůznějších důvodů stanou notoricky známé, vlastně skoro legendární. A hlášky z nich doslova zlidoví.

Leckdy v nich hrají známí herci. Třeba jako tihle slavní pánové!

Oldřich Navrátil (70)

Otravný snaživec Emil Nádeníček z filmových Básníků (1982, 1993, 2004, 2016), vedoucí vodaček z filmu Rafťáci (2006), obchodník Bajza ze seriálu Bylo nás pět (1994), ale také Béda Trávníček. To vše a mnohem víc je herec Oldřich Navrátil, který dnes slaví 70. narozeniny.

Postava Bédy Trávníčka, která propaguje známého prodejce zahradní techniky, byla nejdřív animovaná a mluvila hlasem Jiřiny Bohdalové, ale později ji hrál právě Navrátil. A jeho kolo štěstí a také velmi vnadná reklamní manželka a dcerka se staly ikonickou ukázkou toho, jak by měla reklama zafungovat. Není nejspíš nikdo, kdo by neznal Bédu!

Foto: Martin Pekárek / CNC / Profimedia

Oldřich Navrátil hraje aktuálně například v legendárním Studiu Ypsilon, lidé si ho ale spíše spojí s postavou z reklamyFoto: Martin Pekárek / CNC / Profimedia

Vojtěch Kotek (34)

Herec Vojta Kotek v reklamě je poměrně nová záležitost. Aktuálně je mnohokrát denně v televizi, před videi na internetu a visí i na billboardech. Ztvárnil nešikovného manžela, který veškeré opravy a práci kolem domu zvládne jen díky jednomu nejmenovanému hobbymarketu.

Nutno přiznat, že reklama má vcelku nápad a vtip, navíc Kotek v tričku s namalovanými svaly je jednoduše roztomilý!

Foto: Profimedia.cz

Humor Vojty Kotka funguje stejně v reklamě jako ve filmuFoto: Profimedia.cz

Jaromír Jágr (50)

Že by Jaromír Jágr točil na konci devadesátek reklamu proto, aby měl z čeho zaplatit složenky, to si asi nemyslí nikdo. Proč ale kývl na svoji účast v reklamě na jednu žvýkačku, těžko říct. Možná nová zkušenost, recese, odreagování. Každopádně hláška „Když mám hlad, utrhnu si malej kousek, když se potřebuju soustředit, utrhnu si větší“ je dodnes nezapomenutelná. Nebyla to hokejistova poslední reklama, propagoval i jednu značku kol, šperky a podobně, ale Jágrova „žvejkačka“ je prostě klasika.

Foto: Czech News Center / Rušinová Mária / CNC / Profimedia

V době, kdy točil reklamu na žvýkačku, už byl hvězdou zámořského klubu Pittsburgh PenguinsFoto: Czech News Center / Rušinová Mária / CNC / Profimedia

Tomáš Měcháček (43)

V Modrém kódu (2017–2020) byl lékařem Adamem Brejchou, hrál i v seriálu Gympl s (r)učením omezeným (2012–2013), exceluje na divadelních prknech, ale nejspíš se vám jeho jméno těžko vybavuje. Jakmile ale řeknete „ten z tý zelený banky“ a maximálně dodáte „ten moderní“ nebo „hodnej“, všichni ví, o kom je řeč.

Tomáš Měcháček je totiž spolu s Tomášem Jeřábkem (48) tvářemi mnoha ikonických spotů na banku, jejíž poznávacím znamením je zelená barva. Reklama má nápad i vtip a oba herci v ní projevují svůj komediální talent a souhru.

Foto: TASR / Profimedia

Zelenou banku Měcháčkovi už nikdy nikdo neodpářeFoto: TASR / Profimedia

Ivan Trojan (58)

Ivan Trojan exceluje na prknech Dejvického divadla, na svém kontě má nespočet v podstatě legendárních rolí, zmínit musíme i filmy Jedna ruka netleská (2003), Samotáři (2000), Šarlatán (2020) či Gump – pes, který naučil lidi žít (2021), kde propůjčil svůj hlas zvířecímu hrdinovi.

A tak ani reklama, ve které propaguje jízdu vlakem, nezapadne, pracuje s nadsázkou, s humorem i nápadem. Ve spotech se Trojan mění v trempa, pankáče či tělocvikáře a vždycky je to malé herecké vystoupení, vtipná etuda, u které se zatraceně dobře bavíte.

Foto: Petr Horník / Právo / Profimedia

Reklamy s Trojanem mají vtip a rozhodně patří k tomu nej v této branžiFoto: Petr Horník / Právo / Profimedia

Josef Polášek (57)

Pamatujete na reklamu na žvýkačky, které jsou „Skvělé do auta, do práce, ale, pozor, i na takové to domácí žvýkání“? Jasně, že ano, protože i tahle hláška, kterou ve spotu s typicky moravským dialektem říká právě herec Josef Polášek, zlidověla.

Ale Polášek má na kontě ještě jednu, mnohem slavnější reklamu. Tu na limonádu, v níž zazní slavná hláška „Nene, já nemusím, já už ho vidím“. Hraje v ní tatínka, co se snaží uříznout v lese stromeček, ale nakonec s dcerkou v náručí utíká před divokým prasetem.

Foto: Profimedia.cz

Co reklama, to úspěch. To by se o Poláškovi dalo říctFoto: Profimedia.cz

Reklama

Související témata:
Josef Polášek
Tomáš Měcháček