Hlavní obsah

5 největších chyb při hubnutí

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Někdo může jíst, na co si vzpomene...

Dieta... Mnohým z nás toto slovo zní denně v uších. Určitě to znáte. Nedělní oběd, rodina pohromadě a obligátní otázka: „Ty nebudeš?“ Většinou neodoláme a odložíme začátek diety na pondělí. Ale v pondělí se to také nepodaří, protože… a tak to jde den po dni.

Článek

Časopis Uzlíček

Někdy to vyjde, pár dní se postíme, zhubneme pár kilo, ale přijdou Vánoce a naše snaha končí. To, co jsme horko těžko zhubly, máme zpět a jako bonus ještě pár faldíků navíc. Proč to tak je? Jak to, že některé naše kamarádky jedí, necvičí, a přesto jsou štíhlé? Co děláme špatně? Otázka by měla znít ale spíš: „Co děláme jinak?“

Největší chyby při hubnutí

Možná se na jídlo soustředíme, jíme samé zdravé potraviny, ale děláme často zásadní chyby:

  • Jíme jednou nebo dvakrát denně, ale větší porce
  • Nesnídáme
  • Kupujeme nízkokalorické potraviny (low fat), které však často obsahují velké množství cukru
  • Opakovanými dietami dosáhneme pouze toho, že všechny kalorie tělo ukládá ve formě podkožních tuků
  • Pijeme velmi málo, často velmi kalorické nápoje (džusy, limonády)

Jak zdravě zhubnout?

Hubnutí by mělo být pozvolné, žádné drastické diety a vynechávání stravy. Měly bychom si určit rozumný cíl (zhubnout 10 kg za pět týdnů je sice krásné, ale naprosto neracionální a hlavně nezdravé). Dobré je vědět, jak na tom jsme (kolik kg navíc máme, jaký máme BMI a rozložení tuků a svalů v těle). Pokud trpíme nějakou chronickou chorobou, měl by na naše hubnutí dohlížet lékař. Jestliže chceme zhubnout po porodu, hubneme velmi opatrně, zvláště při kojení (odpadní látky, které se při hubnutí uvolňují, přecházejí do mateřského mléka a mohly by působit škodlivě na miminko).

Jak s hubnutím začít?

Nejdůležitější je motivace. Někomu pomůže, že nedopne své oblíbené jeansy. Často bývá motivací nová láska, pár kilo navíc po porodu nebo uštěpačná poznámka kolegyně. Velkou motivací bývají fotografie či video z dovolené. V tuto chvíli je nutné si uvědomit, čeho chceme dosáhnout, a zjistit, jak na tom jsme. Díky váze zjistíme, jakou máme hmotnost. Novější přístroje „umějí“ změřit množství tuku, kosterního svalstva, BMI. BMI = Body Mass Index. Ten vypočítá úroveň obezity, ale existuje i skrytý tělesný tuk, který BMI neodhalí. Kalkulačku pro výpočet BMI najdete ZDE!

Stravování

Důležitým prvkem zdravého hubnutí je strava. Dobrá pomůcka je notýsek, kam bychom si měly týden zapisovat všechno, co jsme snědly, a poté by mělo následovat zhodnocení výsledků. Výživoví poradci doporučují jíst často, menší porce, nevynechávat snídani.

Jídla bohatá na sacharidy bychom měly jíst převážně dopoledne, toto doporučení platí i pro ovoce. Odpoledne a večer patří na talíř bílkoviny a zelenina. Zásadní při snižování váhy je pitný režim. Čistá voda, bylinné nebo ovocné neslazené čaje.

Foto: shutterstock.com

Jakýkoli pohyb vám v hubnutí pomůže

Pohyb

Chůze, běh, jízda na čemkoli, cvičení doma nebo v tělocvičně… Každý pohyb znamená výdej energie a tím snižování množství tuku a zvyšování procenta kosterních svalů. Kombinace se střídmou stravou a dostatečným pitným režimem = kila dole.

Doplňky stravy

Někdo to zvládne bez problémů, ale mnohé z nás po prvních úspěších čeká krize. Kila jdou sice dolů, ale dochází energie, cvičení je náročné a kamarádka už to vzdala. Pro tyto případy je dobré použít doplňky stravy. Pomohou vám nastartovat hubnoucí proces, dodají chybějící energii, pročistí organismus nebo upraví trávení. V případě, že se nemůžete stravovat v zaměstnání příliš racionálně, mohou nahradit i porci jídla.

Doplňky stravy jsou určeny k podpoře hubnutí. Nehledejte však zázračnou pilulku, díky které přes noc zhubnete, nebudete cvičit a jíst můžete všechno, na co máte chuť, nic takového totiž neexistuje!

Léčivé přípravky na hubnutí

Jediným přípravkem na podporu hubnutí, který je u nás registrován jako léčivý přípravek a jeho účinnost je tedy ověřena klinickými studiemi, je přípravek Alli. Brání vstřebávání tuků z potravy. Při jeho užívání je doporučena racionální strava s nízkým obsahem tuků.

Náhražky stravy (koktejly)

Jste stále na cestách? Jíte nepravidelně, nejčastěji za pochodu? Pro vás jsou vhodné náhražky stravy. Seženete je ve formě různých nápojů nebo polévek, které zasytí a dodají tělu potřebnou energii. Jejich složení odpovídá vyvážené, dietní stravě. Nezatíží příliš organismus velkým množstvím tuků, které má například oblíbená bageta.

Nápoje a polévky se dají doplnit různými energetickými nebo cereálními tyčinkami, které zaženou malý hlad nebo chuť na něco sladkého (NUTREND T-MEAL FRUITY: prášek na přípravu nápoje; GUARETA: polévka v prášku; MODIFAST: polévka v prášku).

Spalovače tuků (FAT BURNERS)

Spalovače tuků podporují odbourávání tuků. Chcete-li zhubnout pomocí spalovačů, pak by ve vašem diáři nemělo chybět několikrát týdně cvičení. Nemusíte lámat rekordy v posilovně ani běhat maraton, najděte si vhodné cvičení, které vás baví a máte vyhráno (LKVB6: tablety; CORECTIA C.L.A TrioActive: tobolky; CARNITAX 600+CHROM: tablety; FORMIA 4 INTENSIVE: kapsle).

Foto: archiv firem

Potravinové doplňky a náhrady stravy

Účinné látky nejčastěji obsažené v kombinovaných spalovačích tuků:

  • KARNITIN: aminokyselina, látka tělu vlastní. Má schopnost odbourávat tuk a urychluje přísun kyslíku do buněk.
  • JABLEČNÝ OCET: aktivní složkou je kombinace vitaminů s minerálními látkami. Působí antioxidačně, zrychluje metabolismus a upravuje trávicí proces.
  • ZELENÝ ČAJ: obsahuje flavonoidy, které působí antioxidačně a protizánětlivě, dále tanin, jenž zlepšuje proces trávení.
  • VITAMIN B5 (kyselina pantothenová): má protistresové účinky, urychluje přeměnu tuků.
  • GUARANA: podporuje odolnost proti fyzické a psychické únavě, snižuje cholesterol, omezuje pocit hladu.
  • CITRUS AURANTIUM: urychluje metabolismus a odbourává tuky, podporuje termogenezi.
  • EXTRAKT Z VRBOVÉ KŮRY: napomáhá detoxikovat organismus.
  • C.L.A. KONJUGOVANÁ KYSELINA LINOLEOVÁ: nenasycená mastná kyselina, látka tělu vlastní, brání ukládání tuků.
  • CHROM: stopový prvek, důležitý pro štěpení bílkovin, tuků a cukrů. Pomáhá udržet optimální hladinu cukrů v krvi, pomáhá odbourávat tuky.

Přípravky na úpravu zažívání

Velmi častým nežádoucím účinkem hubnoucí stravy bývají zažívací potíže. Někoho trápí nadýmání (větší obsah vlákniny ve stravě), jiného zácpa. Tyto potíže jsou způsobeny změnou ve složení stravy nebo snížením množství jídla. Nezapomínejte na potraviny s obsahem laktobacilů (jogurty, kysané mléčné nápoje) a dostatečný pitný režim. Pokud vám větší množství zeleniny a celozrnných produktů působí potíže, dobrou alternativou jsou doplňky stravy s obsahem psyllia, mořských řas nebo syrovátkou. Dají se jednoduše rozmíchat do vody, mléka, džusu nebo přidat do jogurtu ve formě prášku. Příjemným vedlejším účinkem je pocit sytosti. Pokud je dostatečně zapijete, v žaludku nabobtnají a vy sníte menší porci jídla (AMÁLKA LINEA BIO: sušený nápoj v bio kvalitě; SYROVÁTKA sušená LINIE: sušený nápoj; PSYLLIUM indická rozpustná vláknina Dr. Popov: prášek do nápoje nebo jogurtu; NORSKÁ KŮRA: tablety; UNILAKT: tablety).

Náplasti na hubnutí a žvýkačky

Působí podobně jako doplňky stravy. Snižují chuť k jídlu (TRIM24SEVEN: náplasti; WELLNES náplasti GREEN LINE: náplasti; BIODIET: žvýkačky na pomoc při hubnutí).

Trpíte-li chronickým onemocněním, konzultujte snižování hmotnosti a použití léků nebo doplňků stravy vždy s vaším lékařem. Pamatujte na to, že každý organismus je jiný. Co pomohlo vaší kamarádce, nemusí být vhodné pro vás.

Časopis Uzlíček listopad 2009

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama