Hlavní obsah

5 rad, jak o Vánocích zvládnout chutě na sladké a díky tomu neztloustnout!

Foto: Profimedia

Vánoce bez cukroví? To by nebylo ono! Mějte ovšem přehled o tom, kolik jste si ho dali!

Letošní Vánoce to nechcete s hodováním přehánět. Už zkrátka nehodláte zase v lednu začínat s dietou. No jo. Ale co když se při pohledu na všechno to cukroví nedokážete ovládat? Víme, jak tomu zabránit!

Článek

V první řadě si vánoční pamlsky úplně nezakazujte. Zvlášť pokud víte, že je máte fakt rádi. Bylo by to pro vás frustrující, a nakonec byste stejně nejspíš povolili a naládovali toho do sebe víc, než normálně.

Ideální varianta je dát si během svátků trochu od všech vašich oblíbených dobrot, ale samozřejmě dodržovat jistou míru. To by měl být váš cíl. A my vám teď poradíme, jak ho bez problémů dosáhnout. Aneb jak ovládnete svoje chutě?

1. Nechť proteiny jsou v každém jídle

Určitě i přes svátky dodržujte klasickou skladbu jídel – snídejte, obědvejte, večeřte a případně ještě dvakrát až třikrát denně svačte. A přitom myslete na to, aby v každém jídle byl zastoupen dostatek bílkovin.

„Ideálně v každém jídle byste měli přijímat bílkoviny. Už jen toto vám výrazně sníží chutě na sladké. Každý má jinou potřebu bílkovin, ale nikdy byste neměli mít dlouhodobě denní příjem pod 0,8 gramů bílkovin na 1 kilogram vaší ideální tělesné hmotnosti. Bude-li to 1–1,2 gramů, nic tím nezkazíte,“ uvádí nutriční terapeutka a inženýrka potravinářství Anna Jermářová.

Dejte si například snídani nadupanou bílkovinami. Máme tři jednoduché a výborné recepty!

Foto: Profimedia

Přípitek je určitě povolen! Ideální variantou je vinný střik

2. Dopřejte si něco ostřejšího

Teď pro vás nemáme doporučení, co si dát jako štědrovečerní přípitek. I když na ten samozřejmě taky nezapomeňte. :-)

Pokud ale chcete během dne snížit chutě na sladké, spíše vám pomohou pálivé potraviny. Ideálně si dejte nějaké jídlo s troškou chilli, a nebo jinou pálivou ingrediencí, jako je třeba kayenský pepři či kari. Tahle koření obsahují totiž skvělou látku zvanou kapsaicin, která výrazně snižuje hlad i chutě k jídlu a zároveň podporuje spalování tuků.

3. Všechno rizikové poschovávejte

„Neměly byste mít cukroví a jiné dobroty příliš na očích, abyste neuzobávali,“ doporučuje výživová poradkyně Pavla Tomášková.

„Cukroví během vánočních svátků jezte tak, že si všechny kousky, které chcete ochutnat, dáte na samostatný talířek, abyste kontrolovali množství. Nejezte cukroví rovnou ze servírovacích talířů, nebudete mít přehled o tom, co všechno jste snědli,“ upozorňuje odbornice.

Foto: Profimedia

Během dne dodržujte dostatečný pitný režim. Kromě vody jsou velmi vhodné i různé byinné čaje

4. Pijte, pijte, pijte

Ani tentokrát nemáme žádné rady k přípitku. Během dne byste totiž měli pít klasicky hodně vody. Dehydrované tělo je totiž vyčerpané tělo, a vyčerpané tělo obvykle potřebuje nabít energii. Tu nejrychleji získá ze sacharidů, proto na nedostatek tekutin reaguje těžko ovladatelnými chutěmi.

Kromě vody také doporučujeme pít i bylinné čaje. Ty zaprvé organismus v chladných dnech prohřejí. Zadruhé podpoří imunitní systém. A zatřetí pomáhají bojovat s přílišným apetitem. K těm nejlepším z toho hlediska patří určitě mátový čaj, zázvorový nebo třeba yerba maté.

5. Pospěte si

Jsou Vánoce. Klid a pohoda. Tak proč se aspoň teď pořádně neprospat? „Dostatečný spánek je určitě důležitý, když nechcete, aby vás honila mlsná. Nedostatek spánku totiž zvyšuje produkci ghrelinu neboli hormonu hladu, který mimo hladu může způsobovat i chutě na sladké,“ uvádí nutriční terapeutka Anna Jermářová.

Tím vás samozřejmě nenabádáme prospat celý den. Ideální je spát přesně podle vaší individuální spánkové potřeby. Ta se běžně pohybuje mezi šesti až devíti hodinami denně.

Bez jaké sladkosti si Vánoce nedokážete představi vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama