Hlavní obsah

Brambory jinak: Naučte se vařit báječná jídla z batátů!

Foto: Greta Blumajerová

Věděli jste, že v jednom batátu je skoro 200 % doporučené denní dávky betakarotenu? A věřte, že v této podobě vitaminy vůbec „nebolí"!

Jestli jste ještě neochutnali sladké brambory, určitě to honem napravte! Jsou totiž mnohem zdravější než ty obyčejné a jejich nasládlá chuť a krásně oranžová barva ozvláštní každé jídlo.

Článek

Batáty neboli sladké brambory se v našich kuchyních postupně začínají zabydlovat. A není divu! Obsahují více betakarotenu než mrkev (a také spoustu dalších živin), ale co hlavně: skvěle chutnají. Pro osvěžení jídelníčku je vyzkoušejte v podobě jednoduchých hranolek, které poslouží jako luxusní příloha i zobání pro návštěvu, v pikantní polévce nebo jako základ domácích nočků doplněných šalvějovou omáčkou.

Nočky se šalvějovou omáčkou

Na 4 porce potřebujete: 600 g sladkých brambor (2 velké kusy), 1,5 hrnku hladké mouky, 1 lžičku soli, muškátový oříšek

Na omáčku: 2 lžíce másla, 3 šalotky nebo 1 cibuli, 3 stroužky česneku, šalvěj, 100 ml bílého vína, 4 lžíce smetany na vaření, bílý pepř, sůl, parmezán

Foto: Greta Blumajerová

Zkuste uvařit jeden nok na zkoušku: jestli se rozvaří, přidejte ještě trochu mouky

Postup: Oloupané brambory nakrájejte na větší kostky a uvařte v osolené vodě doměkka (trvá to asi 10 až 15 minut). Když vychladnou, rozmixujte je nebo propasírujte přes síto, přidejte sůl, špetku muškátového oříšku a hrnek mouky.

Rukama prohněťte a přidávejte mouku tak dlouho, dokud nebude těsto stále měkké, ale už se nebude lepit. Rozdělte ho na 4 části a postupně z nich na pomoučeném vále vytvořte asi 2 cm tlusté válečky, které rozkrájejte na jednotlivé nočky. Můžete z nich také udělat kuličky a vidličkou vytvořit typické vrásnění. Nočky vsypte do vroucí vody a od chvíle, kdy vyplavou na hladinu, vařte ještě 30 vteřin.

Na másle zpěňte šalotku nebo cibuli, přisypte na drobno nasekaný česnek a šalvěj a ještě chvíli opékejte. Zalejte vínem, nechte ho odpařit a přidejte smetanu, bílý pepř a sůl podle chuti. Omáčkou přelejte noky a dozdobte strouhaným parmezánem.

Indická polévka

Na 4 porce potřebujete: 1 cibuli, čerstvý zázvor, 1 chilli papričku, 3 lžíce oleje, 1 sladkou bramboru, 2 mrkve, 2 stroužky česneku, 2 lžíce kari, konzervu drcených rajčat, 750 ml vody, 1 lžíci citronové šťávy, sůl, pepř, čerstvý koriandr

Foto: Greta Blumajerová

Tato pikantní polévka vás zaručeně zahřeje! Podávejte s chilli a koriandrem

Postup: Najemno nakrájenou cibuli, zázvor a chilli nechte zesklovatět na oleji, přidejte batát nakrájený na kostičky, mrkve pokrájené na půlkolečka, česnek nadrobno a kari koření. Nechte chvilku rozvonět a zalejte konzervovanými rajčaty i se šťávou a osolte. Vařte, dokud zelenina nezměkne, a jestli máte radši krémové polévky, ponorným mixérem na závěr rozmixujte. Podle chuti osolte, opepřete a přidejte citronovou šťávu. Podávejte posypané koriandrem.

Pečené hranolky s česnekovou majonézou

Na 4 porce potřebujete: 600 g sladkých brambor (2 velké kusy), olivový olej, sladkou papriku, tymián, sůl, pepř

Na majonézu:3 lžíce majonézy (jak na tu domácí, to najdete zde), 1 lžíci worcesterové omáčky, 1 stroužek česneku, 1 lžičku citronové šťávy, čerstvou bazalku, sůl, pepř

Foto: Greta Blumajerová

Vyzkoušejte na hranolky i jiné oblíbené koření nebo bylinky!

Postup: Troubu předehřejte na 220 stupňů. Brambory pořádně omyjte a neoloupané nakrájejte na 1 cm tlusté hranolky. Rukama promíchejte s olejem, solí, pepřem a oblíbeným kořením (my použili kombinaci sladké papriky a tymiánu). Pečte v jedné vrstvě asi 15 minut.

Na dip smíchejte majonézu s worcesterem, prolisovaným česnekem, citronovou šťávou, nasekanou bazalkou, solí a pepřem.

Foto: archiv firem

Jestli se vám podaří ukořistit porci nočků na oběd do práce, přineste si ji v oranžovém boxíku. I na uchovávání potravin (a velmi nepravděpodobných zbytků jídel) jsme našli hezky barevné krabičky!

Zkoušeli jste už vařit se sladkými bramborami, co na ně říkáte?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama