Hlavní obsah

Dietářky, pozor! Tyhle 4 věci nikdy nedávejte do salátu

Foto: Stock-Asso, Shutterstock.com

Kdo chce zhubnout, dá si salát. Svým způsobem to i funguje. Ale jen v případě, že do něj nepřidáte ingredience, které celý jeho prospěšný efekt zbortí jako domeček z karet.

Článek

Že se ve vašem obědovém menu objeví trochu zeleně, ještě neznamená, že je zdravé. Saláty rozhodně představují skvělý způsob, jak získat důležité vitaminy a živiny a zároveň nezkonzumovat příliš mnoho kalorií najednou. Je ale velmi snadné tento benefit zadusit zcela nevhodnými přísadami. Pozor si dávejte obzvláště na tuto silnou čtyřku.

1. Křupavé kuře, sýr nebo tofu

Kuřecí nugetky, obalovaný sýr, smažené tofu nebo jakákoliv jiná bílkovina potažená čímkoliv, co připomíná strouhanku, přidává zbytečné kalorie, tuk a cukr. A ze zdravého salátu máte rázem nebezpečnou kalorickou bombu. Bílkoviny potřebujete, aby zasytily – ale v jiné formě. Vsaďte na gril (kuře, losos, krevety), konzervy (tuňák) nebo vařené ingredience (vejce, tofu).

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Kdo chce zhubnout, dá si salát. Funguje to jen v případě, že do něj nepřidáte nevhodné ingredience a neproměníte zdravé jídlo v kalorickou bombu

2. Nudle, tortillové proužky a krutony

Chuť a strukturu salátu sice vylepší, zato jeho nutriční hodnota kvůli nim značně klesne. Mluvíme o sacharidových mlsech, jako jsou nudle, tortillové proužky nebo oblíbené krutony. Na objem sice vypadají nevinně, ale když se to sečte, je to pěkná dávka zbytečných kalorií, nasycených tuků a soli navíc.

„Každé jídlo by mělo obsahovat všechny živiny, a tedy i sacharidy. Vsaďte ale raději na celozrnné pečivo nebo zdravé druhy pseudoobilovin, jako jsou pohanka, qiunoa nebo amarant,“ radí nutriční specialistka Kateřina Schotliová ze společnosti Pilulka. Obsahují mnoho minerálních látek a vitaminů a navíc jsou přirozeně bezlepkové.

Výživová a fitness odbornice Kateřina Adámková z portálu Vitalonie zase doporučuje žitný chléb nebo celozrnné suchary. A podle ní není třeba vyhýbat se restauracím: „Dnes není žádný problém požádat obsluhu, aby salát servírovala bez krutonů – třeba tolik oblíbený Caesar.“

Foto: zstock, Shutterstock.com

Volte vhodné druhy bílkovin i sacharidů a salát splní svůj účel! Grilované maso a quinoa – ideální kombinace

3. Krémové dresinky

Co by byl salát bez dresinku! Ale není zálivka jako zálivka. V těch, které chutnají nejvíc, se většinou v důmyslném přestrojení skrývá majonéza a spousta tuku a cukru. „Takovýto dresink má většinou více kalorií než samotný salát – majonézu lze nahradit třeba jogurtem nebo zakysanou smetanou se sníženým obsahem tuku,“ radí Kateřina Schotliová.

Raději proto zapomeňte na medové, dijonské, sýrové a další podobné zálivky a vsaďte na octy – balzamikový, jablečný a podobně. Chuť přidají stejně, a když se smísí s kvalitním olejem, získáte i tolik žádanou krémovou strukturu. „Jako zálivka úplně postačí kvalitní olivový olej, pepř a trochu soli,“ říká Kateřina Adámková a dodává: „V poslední době jsem si oblíbila olej dýňový – skvěle chutná a vyniká vysokým obsahem omega-3 a omega-6 mastných kyselin.“

Stravujete-li se v restauraci, požádejte, aby vám dresink přinesli zvlášť – můžete ochutnat jen malé množství a jinak použít olivový olej. A jak na zdravý krémový dresink? Umixujte avokádo s lahůdkovým droždím a kapkou vody nebo pastou tahini.

Foto: Natasha Breen, Shutterstock.com

Rádi přidáváte do salátu ovoce? Pak preferujte čerstvé. Sušené je většinou proslazované a obsahuje zbytečně moc cukru

4. Sušené ovoce

Sušené ovoce, jako jsou brusinky, meruňky, rozinky a další, sice obsahuje velké množství vitaminů, antioxidantů i vlákniny, ale také kupu cukru. „Při výběru si pečlivě čtěte složení a dejte pozor, zda není ovoce ještě přislazováno,“ upozorňuje Kateřina Schotliová. Do salátu užijte raději ovoce čerstvé – půl šálku hroznového vína, klementinek, jahod či borůvek.

A jaké ingredience přidáváte do salátu nejraději vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama