Hlavní obsah

Dietní varianta špaget? Vyzkoušejte spirálky z řepy, cukety nebo batátů!

Foto: Eva Malúšová

Zeleninová alternativa těstovin je na rozdíl od klasických nejen mnohem zdravější, ale také barevnější!

Sophia Loren údajně vděčí za svou krásu špagetám, ale pro nás smrtelnice bohužel platí úměra počtu snědených těstovin a kil spíše naopak. Naštěstí ale známe trik, jak si dopřávat bez výčitek – zeleninové špagety!

Článek

Co si budeme namlouvat, na těstovinách je stejně nejlepší omáčka a rozteklý sýr. Zkuste proto alternativu těstovin, kterou si budete moci dopřát, i pokud se jinak v jídle hlídáte nebo máte třeba alergii na lepek. Zeleninové špagety jsou rychlé, zdravé a mnohem variabilnější než ty klasické moučné, protože je můžete vyrobit v podstatě z jakékoli pevnější zeleniny. Pak už je jen na vás, jestli si ji dáte syrovou, nebo dáte jako my přednost tepelně upravené variantě na pánvi či v troubě.

Zkuste klasiku v podobě cuketových aglio e olio, krásně barevné řepné s kozím sýrem či asií inspirované sladké brambory s arašídy a krůtou. Nenahraditelným pomocníkem pro vás bude spiralizér, který špagety vyrobí během chvilky, ale pomoct si můžete i obyčejnou škrabkou na brambory nebo s trochou trpělivosti ostrým nožem.

Řepné špagety s kozím sýrem a semínky

Na 2 porce potřebujete: 6 malých řep, olivový olej, rozmarýn, sůl, pepř, 100 g měkkého kozího sýra, hrst tykvových semínek nebo vlašských ořechů

Foto: Eva Malúšová

Pečená řepa, kozí sýr a semínka vás na podzim dobijí energií

Postup: Troubu vyhřejte na 220 °C. Řepy oloupejte a spiralizérem nebo škrabkou z nich vytvořte špagety. Na velkém plechu je pokapejte olivovým olejem, posypejte nasekaným rozmarýnem, osolte a opepřete a opatrně promíchejte. Pečte asi 10 minut, až nudličky změknou a lehce zkaramelizují. Mezitím si na pánvi nasucho opražte tykvová semínka nebo jiné oblíbené ořechy. Upečené řepné špagety smíchejte s kozím sýrem a semínky a podávejte.

Tip: Jestli se vám nechce rozehřívat troubu, řepu opatrně orestujte na olivovém oleji s plátky česneku.

Cuketové špagety aglio, olio e peperoncino

Na 2 porce potřebujete: 2 pevné cukety, 1 chilli papričku, 5 stroužků česneku, 3 lžíce olivového oleje, sůl, pepř, hrst parmezánu

Navíc: 6 krevet, lžíci olivového oleje, chilli, sůl, lžíci citronové šťávy

Foto: Eva Malúšová

Cuketové špagety jsou díky své jemné chuti nejvariabilnější, takže si je můžete dopřát s v podstatě jakoukoli omáčkou nebo kořením

Postup: Z cuket vytvořte pomocí spiralizéru nebo škrabky špagety, semínek zbavenou chilli papričku nasekejte nadrobno a česnek nakrájejte na plátky. Na rozehřátém oleji pak nechte chvilku chilli a česnek rozvonět, přidejte cuketu a restujte jen tak dlouho, aby změkla, ale stále držela tvar. Osolte a opepřete a vmíchejte nastrouhaný sýr.

Krevety krátce orestujte na troše oleje, podle chuti osolte a ochuťte drceným chilli a citronovou šťávou.

Tip: Cuketové špagety jsou skvělé i jako doplnění špaget klasických – jídlo jimi odlehčíte, ale zároveň nebudete mít pocit, že jste se „ošidili“ samotnou zeleninou.

Batátové nudle s arašídovou kari omáčkou a krůtím masem

Na 2 porce potřebujete: 2–3 sladké brambory (skvělá je i mrkev), rostlinný olej, 250 g krůtích prsou, sůl, pepř, lžíci nastrouhaného čerstvého zázvoru, 2 stroužky česneku, 2 lžíce kari koření, 160 ml kokosového mléka, hrst arašídů nebo 3 lžíce arašídového másla, 2 lžíce sójové omáčky, lžíci citronové šťávy, 1 jarní cibulku, arašídy na ozdobu

Foto: Eva Malúšová

Sladké brambory nebo mrkev jsou zase skvělé v lehce exotické úpravě s kari kokosovou omáčkou a křupavými arašídy

Postup: Troubu vyhřejte na 200 °C, brambory oloupejte nebo pořádně odrhněte kartáčkem a spiralizérem nebo škrabkou z nich vytvořte nudle. Rozložte na velký plech vyložený pečicím papírem, pokapejte olejem a opatrně promíchejte, aby se nudličky olejem obalily. Pečte 8–10 minut, aby brambory změkly, ale stále držely tvar.

Mezitím na troše oleje dozlatova orestujte kousky krůtího masa, osolte, opepřete a odložte stranou. Na výpeku pak nechte rozvonět nastrouhaný zázvor, česnek a kari koření a zalejte kokosovým mlékem. Vmíchejte arašídové máslo nebo rozmixované arašídy, dochuťte sójovkou a citronovou šťávou a případně dosolte. Bramborové nudle osolte a podávejte spolu s omáčkou, masem a nasekanou jarní cibulkou a arašídy.

Tip: Jídlo snadno připravíte i ve vegetariánské verzi – už samotné arašídy obsahují spoustu bílkovin, ale místo masa můžete nudle doplnit orestovaným tofu nebo tempehem, aby bylo jídlo ještě sytější.

A v čem si zeleninové špagety připravit?

Foto: archiv firem

Při výběru spiralizéru se řiďte především tím, jestli chcete přístroj na elektrický, nebo ruční pohon. Na foto (zleva): Kenwood, 1990 Kč, Lurch, 1199 Kč

Foto: archiv firem

Většina mechanických přístrojů je z nerezu nebo pevného plastu. Na foto (zleva): Le Rouet, 4900 Kč, Delimano, 449 Kč

Foto: archiv firem

Ve spiralizéru připravíte i zeleninu do salátu či přílohové bramborové spirálky. Na foto (zleva): Domo, 1490 Kč, Westmark, 879 Kč

Jak jste na tom vy, také se pořád ne a ne s těstovinami projíst k postavě Sophie Loren :-)?

ynezorPumanzeSaNyknalC