Hlavní obsah

Hříchy na talíři: Jaké potraviny vám ničí zdraví i postavu?

Foto: RossHelen, Shutterstock.com

Že se má jíst zdravě, ví každý. Ale víte proč? Víte, jak některé potraviny a pochutiny ovlivňují váš zdravotní stav a linii? Nejenže po nich nebudete štíhlí, ale ještě si zaděláváte na vážné nemoci. Vybrali jsme pro vás pár úplně nejhorších.

Článek

Každý organismus funguje a reaguje jinak a má jiné požadavky. U některých potravin ale platí, že jejich nadměrná konzumace není zdravá v žádném případě, tedy nikdy.

1. Cukr

Sacharóza je metla lidstva. Nejenže ve velké míře přispívá k civilizačním chorobám, jako je obezita, rakovina nebo infarkt, ale navíc má špatný vliv na imunitní systém a celou řadu orgánů. Zvyšuje kazivost zubů a přispívá k mykózám i problémům s pletí.

„Nadměrné užívání cukru může vést k cukrovce 2. typu, neurologickým potížím a ztukovatění jater. Kromě toho se po sladkém tloustne a snadno si na cukr vypěstujete závislost. Totéž platí i o sladkých nápojích či kupovaných čerstvých ovocných šťávách, kde je cukr uměle přidaný. Sladké nápoje navíc obsahují různé chemické látky, které také tělu neprospívají,“ varuje MUDr. Ondřej Nývlt, předseda Vědecko-lékařské rady Světa zdraví.

Foto: Zodiacphoto, Shutterstock.com

Cukr není jen ve sladkostech a čokoládě. Nadměrné množství lidé dostávají do těla hlavně slazenými nápoji

2. Sůl

Vašemu zdraví nijak neprospěje ani nadbytek soli. Může vést k zadržování vody v těle, vysokému tlaku, cévním problémům, ledvinovým kamenům i žaludečním vředům. „Doporučené denní množství činí tři až pět gramů. Jenže v české stravě se nachází mnohdy čtyřnásobek této doporučené denní dávky. Sůl navíc otupuje chutě, což pak vede k tomu, že lidé své pokrmy solí stále víc. Řešením je místo soli začít užívat čerstvé bylinky a koření, které pokrm nejen krásně provoní, ale dodají mu i více chuti,“ radí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Sůl může za zadržování vody v těle, což není dobré ani pro vaše zdraví, ani pro figuru

3. Káva a energetické nápoje

Také u kávy platí, že všeho moc škodí. Více šálků denně, obzvlášť po šestnácté hodině, vede k zadržování vody v těle a následné únavě. Přehánět byste to neměli ani s energetickými nápoji – ty totiž na rozdíl od kávy, která obsahuje antioxidanty, organismu nic dobrého nedají. Dodají vám jen spoustu cukru a dalších povzbuzujících látek, které nejsou pro správné fungování těla vůbec přínosné. „Energetické drinky působí na centrální nervový systém a zbytečně zatěžují srdce. Při jejich pravidelném pití hrozí rovněž diabetes mellitus 2. typu, obezita a spoustu dalších problémů,“ říká Ondřej Nývlt.

4. Alkohol

Zadržování vody v těle a tím nárůst hmotnosti způsobuje i alkohol. Obzvlášť ten tvrdý obsahuje také velké množství tzv. prázdných kalorií (je zdrojem energie, ale už ne dalších živin, jako jsou třeba vitaminy či minerály). Po časté konzumaci alkoholu budete tloustnout a vaše orgány vám také nepoděkují. I mírná konzumace totiž několikanásobně zvyšuje riziko onkologických a jaterních onemocnění, akutního i chronického zánětu a poškození slinivky. Působí negativně na lidi s hypertenzí, srdečními arytmiemi a po prodělané mozkové mrtvici.

Pokud si přece jen občas rádi dáte skleničku, sáhněte po vínu. „Kdo si sem tam chce dopřát sklenku, měl by zvolit raději suché bílé víno a k tomu vypít sklenici čisté vody, kterou nebude započítávat do pitného režimu,“ říká Věra Burešová.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Pokud holdujete alkoholu, ničíte si nejen zdraví, ale i postavu

5. Uzeniny

Uzeniny, tedy maso konzervované uzením nebo technologickými náhražkami uzení, obsahují velké množství soli a dusičnanů, které mohou být karcinogenní. Vysoké množství živočišných tuků přispívá ke kornatění cév, vzniku kardiovaskulárních potíží, a dokonce i rakoviny žaludku nebo tlustého střeva. Češi i přesto jedí uzeniny velice rádi. Odborníci doporučují konzumaci snížit, vybírat co nejkvalitnější výrobky a sůl ubrat i jinde.

Když si jednou za 14 dní dáte padesát gramů salámu, nijak zvlášť si neublížíte. Dbejte ale na to, aby obsahoval vysoké procento masa. A pokud ho jíte s chlebem, už si pod něj nedávejte máslo, abyste do sebe zbytečně nedostávali velké množství tuku. „Nadměrná konzumace těchto potravin mimo jiné mění složení střevní mikroflóry, což může vést i k nejrůznějším střevním zánětům,“ uzavírá Ondřej Nývlt.

A jak se stravujete vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC