Hlavní obsah

Tři somatotypy: Jaký jste vy a jak můžete svoji postavu změnit?

Foto: Profimedia

Velmi málo jedinců odpovídá jednomu konkrétnímu somatotypu. Většina lidí se řadí mezi různé přechodné typy. Zkuste si ale určit, ke kterému máte nejblíže

Někdo je tlustý. Někdo hubený. Jeden má svaly a sílu. Druhý stěží uzvedne tašku s nákupem. Stavba těla je dána geny. Na to ale, jak to vaše vypadá, má vliv jen z půlky. Ano, i vy můžete vypadat jinak!

Článek

Určitě nějaké takové ze svého okolí znáte. Koho? Lidi, kteří se ládují od rána do večera, přesto vypadají jako po měsíční hladovce. Ovšem nepřiberou, ať se snaží sebevíc. Těžký to život.

A určitě znáte i opačnou stranu mince. Nešťastníky, jejichž večeře vypadá jako ptačí zob, ale stačí, aby si dali jen o pár zrníček navíc, a hned přiberou.

Říká se, že to mají holt v genech. Opravdu to ale platí? Nebo se dá něco změnit?

Jaký jste somatotyp?

„Populace se dá posuzovat mimo jiné dle stavby těla a rozdělit na takzvané somatotypy. Americký psycholog William Sheldon ve svých dílech rozpracoval základní typologii,“ uvádí do problematiky MUDr. Hana Mojžíšová, specialistka na výživu a léčbu obezity.

Základní dělení zahrnuje tři somatotypy:

  • Ektomorf– štíhlý a hubený typ, s dlouhými končetinami, dlouhými prsty a se slabě vyvinutým svalstvem a slabou kostrou.
  • Mezomorf – svalnatý typ se silnou kostrou, širokými rameny a úzkými boky.
  • Endomorf – tučný typ s velkým počtem tukových buněk. S krátkými končetinami a prsty, poměrně silnými kostmi. Celkově má rozložitý, podsaditý a oblý tvar těla.

„Člověk se rodí s určitým somatotypem. Neexistují však jen tyto tři ,čisté‘ typy, ale celá škála typů přechodných. Každý tedy má větší či menší dispozici k tvorbě tuku, jeho ukládání, stejně tak k možnosti nabrání svalového hmoty,“ říká Hana Mojžíšová.

Do jaké míry to jde změnit?

„Samotný somatotyp změnit nelze. Na svoje genetické dispozice můžete ale reagovat vhodnějším životním stylem. Pak je do určité míry změna možná,“ uvádí lékařka.

Foto: Profimedia

Podle somatotypu je dobré upravit stravu i pohyb

Geny totiž mají vliv jen omezeně. Obecně se hovoří o 40 až 60 procentech. „Každý při své genetické dispozici má šanci být fit, v dobré fyzické kondici a bez zbytečného tuku,“ povzbuzuje Hana Mojžíšová, která dále uvádí, že jsou to ve skutečnosti nevhodné stravovací návyky, nedostatek pohybu, stres a také experimenty se „zaručenými“ dietami, které se označují za hlavní viníky problémů s váhou.

Životospráva podle somatotypu

Položte si následující otázky: K jakému somatotypu mám nejblíže? A co chci změnit? Podle toho pak můžete upravit životosprávu.

Výživová poradkyně Iva Veselá z Food Life radí, jaký typ stravování a jaké druhy pohybových aktivit se pro jednotlivé somatotypy hodí.

Ektomorf

Na somatotyp ektomorf, který má obvykle potíže nabrat svalovou hmotu, budou platit silové tréninky. Je potřeba cvičit s vysokou intenzitou, posilovat s těžkými váhami, dělat krátké pauzy mezi sériemi.

Aby sval rostl, musí se pořádně krmit. Je zapotřebí jíst větší porce, mít více svačin. Neznamená to ovšem jíst nezdravé kaloricky bohaté potraviny typu sladkosti, brambůrky či fast food pokrmy. To akorát naberete podkožní tuk.

Naopak je dobré se vyhnout aerobním tréninkům, kde ektomorf všechno vyběhá, a to bez výrazného nárůstu svalové hmoty.

Foto: Profimedia

Silové tréninky jsou vhodné pro ektomorfa i mezomorfa

Mezomorf

Je to takový střed postavy, kdy člověk nemá problém jak nabrat svaly, tak shodit tuk. Pro mezomorfa je nejvhodnější vyvážená dostatečně výživná strava. Pohybové aktivity volí dle vlastních preferencí.

Endomorf

Endomorf potřebuje metabolismus urychlit. K tomu mu pomůže aerobní trénink s nízkou intenzitou. Délka tréninku by měla mít alespoň 60 a více minut, optimálně třikrát týdně.

Platí na ně nízkosacharidová strava s omezením živočišných tuků. Neznamená to, že byste se měli sacharidům vyhýbat úplně. Sacharidy volte s nízkým glykemickým indexem a preferujte je zejména dopoledne.

Jaký jste somatotyp?

ynezorPumanzeSaNyknalC