Hlavní obsah

Jednoduchý kožní test pomůže odhalit dehydrataci, která hrozí nejen ve vedrech. Jaká je první pomoc?

Foto: Pearl PhotoPix, Shutterstock.com

K dehydrataci dochází nejčastěji v horkých letních měsících, ale také v souvislosti s průjmy a zvracením. Organismus se do takového stavu může dostat i v zimě, například při velkém pocení při sportu, zejména při větrném počasí. V chladnějších měsících se ale na tyto potíže nemyslí.

Článek

K nebezpečnému odvodnění organismu dochází nejčastěji v horkých letních měsících a také v souvislosti s průjmy a zvracením. Ovšem dehydratace hrozí i v zimě, například při velkém pocení při sportu, zejména při větrném počasí. V chladnějších měsících ale lidé na toto riziko moc nemyslí.

K podobnému jevu dochází například při saunování, kdy ztráta tekutin potem činí až několik litrů. A neztrácí se pouze voda, ale i minerální látky, což může mít dlouhodobé dopady na metabolismus. I když si laici myslí, že jde o banalitu, stav může skončit až kolapsem organismu i smrtí.

Dejte si také pozor, že dehydrataci výrazně zhoršuje předchozí konzumace alkoholu. Takže den, kdy máte kocovinu, pijte pravidelně: zhruba tři deci za 30 minut až hodinu a raději středně mineralizované minerálky než jen čistou vodu.

Jaké jsou příznaky dehydratace

Dehydratace se může projevovat žízní, pocitem sucha v ústech, únavou, ospalostí a malátností, závratěmi, bolestí hlavy, suchostí kůže a sliznic a sníženým objemem moči, která má tmavší barvu. Postiženým může páchnout z úst, protože bakterie se nemají kvůli nedostatku tekutin čím zředit.

Příznaky se mohou rychle zhoršovat a pak vyúsťují až do těžké dehydratace, která může přímo ohrozit život.

Akutní čili těžká dehydratace

Během odvodnění krev zhoustne a oběhový systém pak není schopen dopravovat důležité látky, kam je třeba, a to ani do mozku a do srdce. Orgány pak nemohou správně fungovat a srdce musí pracovat usilovněji, aby se krev dostala do všech okrajových částí těla.

Stoupá krevní tlak a tím je postiženo celé tělo. Nedostatečné zásobování mozku okysličenou krví může vést ke ztrátě koncentrace a motání hlavy. V této fázi už postižený ztrácí schopnost uvědomění si, co se mu děje a že jeho potíže souvisí s dehydratací.

Foto: Chayathorn Lertpanyaroj, Shutterstock.com

Dehydratace hrozí ve velkých vedrech, ale také v zimě či při průjmovém onemocnění

Jak rychle se dostaví dehydratace

Malé děti a starší lidé se mohou do stavu dehydratace dostat během několika hodin. To platí, zejména pokud mají navíc průjmové onemocnění nebo zvrací. V takových chvílích se rychlost odvodnění zrychluje i u zdravého dospělého člověka.

Jak poznat dehydrataci: kožní test

Možné je udělat si test. Uchopte kůži na předloktí mezi dva prsty druhé ruky a povytáhněte. Pokud se kůže rychle vrátí na původní místo, je to v pořádku, jestli se ale vrací pomalu nebo skoro vůbec, jde o stav ohrožení.

Kdy volat záchranku

Problém je, že lidé dehydrataci podceňují. Nebezpečné je, že ve vyšším stupni odvodnění už člověk není ve stavu, kdy by si všiml, že ztratil příliš mnoho tekutin. Varovat by vás mělo, pokud se vám lepí sliny v ústech.

Jestliže malé dítě nebo člověk ve věku nad 60 let zvrací nebo má průjem už druhý den, tak s lékařskou pomocí neváhejte. Vždy by vás měla varovat porucha soustředění a apatie.

Jak léčit dehydrataci

Je dobré vědět, že jednorázové velké dávky tekutin po mnohahodinovém žíznění tělu nepomáhají ani neprospívají – nedokáže je efektivně využít. Navíc se z nich může postiženému zvednout žaludek.

Pokud už se člověk dostane do stavu dehydratace, snažte se do něj dostat jakékoliv tekutiny, které nevyzvrací. Přiměřená dávka je zhruba 300–500 ml tekutin v jedné, pomalu vypité dávce. Lepší než jen čistá voda jsou minerálky, které doplní chybějící minerální látky, které mohou také pomoci zastavit zvracení.

Dehydratace totiž vede také k narušení rovnováhy mezi minerály – k narušení poměru koncentrací minerálních látek uvnitř a vně buněk. Minerálky pomohou tuto nerovnováhu rychleji upravit.

Recept na rehydratační roztok

Zastavit zvracení a zavodnit tělo pomáhají také různé rehydratační roztoky, které můžete koupit v lékárně, případně si ho připravit sami.

Návod: 8 čajových lžiček cukru a 1 lžičku kuchyňské soli rozpusťte v litru převařené vody a doplňte šťávou ze 2 pomerančů. Dospělí pijí 250 až 500 ml a děti 125 až 250 ml tohoto roztoku za hodinu.

Odborná spolupráce: RNDr. Pavel Suchánek, výzkumný pracovník IKEM. Specializuje se na výživu a pitný režim intenzivně sporujících dětí a dospívajících. Zakladatel sítě poraden Fitbee.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek