Hlavní obsah

Jak poznat, že jste překročili únosnou hranici stresu?

Foto: Profimedia

Každodenní bolest hlavy je častým důsledkem nadmíry stresu

Snad nikdo nemůže říct, že se nestresuje. Ono by to ani nebylo normální, stres je naprosto přirozená reakce na pocit ohrožení. Co se ale s tělem stane, když stres ve vašem životě překročí hranici únosnosti?

Článek

Bylo by chybné říct, že stres je špatná věc, která se musí odstranit. Je to stav, kterým organismus reaguje na nadměrnou psychickou nebo fyzickou zátěž. Stav, který podněcuje to, aby tělo spustilo obranné mechanismy.

Kdybyste stáli uprostřed džungle a přiřítilo se k vám nebezpečné zvíře, je to právě stres, který zmobilizuje všechny prostředky a dá vám povel i maximální sílu k tomu, abyste se rozběhli a utíkali.

Všechno to odnáší vaše tělo

V běžném životě se stresu nejde jen tak vyhnout. „Spouštěčů je kolem vás nekonečně, a tak vždycky budete vystaveni vysoké míře zátěže. Cesta ke zvládání stresu vede spíše přes práci na sobě. Je důležité snažit se uvolňovat napětí, které se ze stresu uchovává ve vašem těle,“ říká psycholog a lektor rozvoje osobnosti Mgr. Michal Petr.

Právě vaše tělesná schránka je tím, co vysílá signály a dává vám najevo, že teď už je to moc, že už to přestáváte zvládat. „Tělo si vždy najde cestu k tomu, aby vás na něco skutečně důležitého upozornilo. Blížící se psychické zhroucení se pak zrcadlí v běžných každodenních událostech, které před tím pro člověka nepředstavovaly žádný problém,“ upozorňuje psycholožka a koučka Mgr. Jitka Nesnídalová.

A podle čeho poznáte, že míra stresu ve vašem životě už přetekla přes okraj?

Foto: Profimedia

Pokud jste pod velkým tlakem, postupně ztrácíte chuť na všechno

1. Jste permanentně bez energie

Potřebovali byste si zajít koupit nové boty, měli byste odepsat na zprávu kamarádce nebo jít na svou oblíbenou lekci zumby... Neuděláte ale nic z toho. „Nic se vám nechce. Chybí vám energie a chuť na cokoli. I na to, co by vám mohlo udělat lépe,“ popisuje psycholog Michal Petr.

2. Nemůžete normálně jíst

„Mění se stravovací návyky. Můžete jak trpět nechutenstvím, tak se začít přejídat,“ říká Jitka Nesnídalová. S tím se také pojí trávicí problémy. I když se vám podaří jakž takž svůj běžný jídelníček zachovat, mohou se objevit potíže jako nadýmání, průjmy, zácpa i časté kručení v břiše.

3. Trpíte nespavostí

Narušení spánkového režimu je jedním z nejčastějších projevů nadměrného stresu. Je to proto, že stresový hormon kortizol zvyšuje hladinu krevního cukru i krevní tlak. Jednoduše řečeno – nabuzuje tělo k aktivitě a pohotovosti, což se příliš neslučuje s klidovým režimem, který vyžaduje spánek.

4. Často vás bolí hlava

Přijdete domů z práce, konečně byste už měli mít klid a pohodu, a v tom vás začne ukrutně bolet hlava? To je typický důsledek celodenního stresu. Pokud se vám to přihodí párkrát do měsíce, neznepokojujte se. Jakmile se ale bolesti hlavy stanou naprosto běžnou součástí vašeho dne, je to problém, který byste neměli přehlížet.

Foto: Profimedia

Častým projevem nadměrného stresu je i nespavost

5. Jste neustále nemocní

Dlouhodobý stres, nebo taky stav nadměrné pohotovosti, tělo zcela logicky vyčerpává. Ždímá z něho všechno, co se dá, a důsledkem toho se i oslabuje imunitní systém. Jakmile se tak ve vašem okolí objeví nějaká infekce, tělo nemá prostředky na to, aby se bránilo.

Jak jsme řekli na začátku, stresorů je kolem vás tolik, že se občasnému tlaku zkrátka nevyhnete. K jeho lepšímu zvládání ale pomáhají sportovní aktivity, například různá rehabilitační cvičení jako pilates nebo jóga. Velmi prospěšná je i meditace, které stačí věnovat jen pár minut denně.

Pokud ovšem cítíte, že nátlak, pod kterým denně jste, nemůžete zvládnout, obraťte se na odborníka. Cesta ze strastí se vám s pomocnou rukou bude hledat lépe.

Zpozorovali jste u sebe tyto signály?

ynezorPumanzeSaNyknalC