Článek
Psychologové se shodují na tom, že způsob vyrovnávání duševní rovnováhy pomocí nakupování je stejně nebezpečný a funguje na podobné bázi jako alkohol či drogy. Má to být lék na špatnou náladu, zklamání, potom už oslava dobrého pocitu... Ve finále takto „nemocný" člověk přichází o spoustu jiných, opravdových zážitků. Nákupománie má už stejně jako kokain, LSD či hašiš svá přesná pojmenování: butik, parfumérie, klenotnictví... Výsledkem je ztráta času, peněz, později narušení rodinných vztahů a zastavení růstu osobnosti.
Dívejme se pravdě do očí:
Filozofie marketinku prodávajícího - prodat za vaše peníze co nejméně zboží za co nejvíce - bude vždy v rozporu s naším přáním - za své peníze koupit co nejvíce zboží za co nejméně. Tím nás vlastně klame!
Cenová výhodnost podpořená reklamou je další trik, protože v každém hypermarketu ve finále necháme více peněz za věci, které jsme nepotřebovaly.
Uspořádáním prodejny nás donutí projít mnoho regálů, které bychom normálně minuly, a tím pádem nás zlákají další zbytečnosti, ale i ztratíme spoustu času.
Co s tím:
Ujasním sama sobě, že si radost můžu udělat jinými věcmi, na které jsem dávno zapomněla - zajít na kafe s kamarádkou, dát si koupel s muzikou, přečíst si knížku, projít se mimo obchodní centra...
Vytvořím jídelníček pro rodinu na celý týden a sepíšu si potraviny, které k tomu potřebuji. Pak jdu nakoupit přesně tyhle suroviny a vsadím se sama se sebou, že mě žádná sleva či reklama nedonutí prohrát - koupit něco neplánovaně.
Písemně si stanovím, kolik času chci nákupu věnovat - vím, že v hypermarketu to hodinka nespraví. Pak zkusím vymyslet, jestli bych potřebné věci nezískala rychleji - cestou z práce, aby mi zbyl čas na úkoly s dětmi nebo na pleťovou masku.
Nejúčinnější je určit si přesnou částku, kterou ten den mohu utratit. Žádné šizení s bankomatem, karty prostě zůstanou doma. Svých přidělených 125 korun potom mnohokrát otočím v ruce, než vyberu ten správný pomeranč, a mám z nákupu úplně jiný druh radosti - vyzrála jsem na ně!
Zbavit se závislosti na nákupech je dobré nejen pro naši peněženku, ale hlavně pro lidi kolem nás, kteří si nás daleko více užijí, pro rodinu, pro nás samotné, protože čas nestrávený mezi policemi zboží věnujeme užitečnějším činnostem.