Hlavní obsah

Klasika dietně: Cuketové lasagne jsou vynikající a bez kalorií navíc!

Foto: Eva Malúšová

Na lasagních je nejlepší výrazná masovo-rajčatová omáčka a kopec rozteklého sýra. Napadlo vás ale někdy ubrat podstatnou část kalorií tím, že vynecháte těstoviny a bešamel a naopak přidáte zeleninu?

Článek

Už mlsný kocour Garfield věděl, že lasagne jsou nejlepší jídlo na světě. Také ale není náhoda, že spíše než roztomilou kočičku připomínal tenhle kujón obtloustlou zrzavou kouli. A to, předpokládám, nikdo z nás být nechce! Zkuste pro jednou vynechat těstoviny a bešamel (takže si tuhle dobrotu budou moc dopřát i celiaci) a naopak přidat plátky opečené cukety a dietní ricottu nebo Cottage sýr. Na chuti to jídlu nijak neubere a vy budete mít na talíři mnohem zdravější verzi.

Krok s nasolováním a opékáním cuket se sice zdá být zbytečně pracný, ale je zásadní pro to, aby jídlo nebylo plné vody, kterou by jinak pustily. A jestli si přece jen nechcete odpustit těstoviny, zkuste alespoň ty celozrnné jako v receptu na kuřecí lasagne s kořenovou zeleninou.

Cuketové lasagne

Na 6 sytých porcí potřebujete: 4 velké cukety (vybírejte pevnější kusy), sůl, pepř, olivový olej, 1 velkou cibuli, čerstvé nebo sušené chilli, 500 g mletého masa s nízkým obsahem tuku (libové hovězí, kuřecí, krůtí, ale lze i vynechat úplně), 4 stroužky česneku, 2 plechovky drcených rajčat, 1 bobkový list, oregano, bazalku

Na „bešamel“: 300–400 g ricotty nebo Cottage sýru, 1 vejce, hrst parmezánu (nebo sýru Gran Moravia či Grana Padano), 3 mozzarelly

Foto: Eva Malúšová

Na těstovinové pláty tentokrát zapomeňte, nahradí je cuketa!

Postup: Omyté cukety pokrájejte na 0,5 cm tlusté plátky, osolte a nechte 15 minut vypotit.

Foto: Eva Malúšová

Cuketu nakrájejte na plátky, posolte a nechte vypotit, aby nebylo jídlo příliš vodnaté

Mezitím nechte na troše oleje zesklovatět jemně pokrájenou cibuli a chilli dle chuti, přidejte maso a za stálého míchání nechte zatáhnout.

Foto: Eva Malúšová

Mezitím si připravte omáčku: na cibulovém základu opečte libové mleté maso (já dala hovězí s 10 % tuku, ale dobrá je i krůta, kuře či uvařený sójový granulát) a přidejte česnek a koření

Vmíchejte nasekaný česnek, zalejte rajčaty a spolu s bobkovým listem, 1–2 lžičkami bylinek (já měla čerstvé oregano, takže jsem ho dala trochu víc) a ½ lžičkou soli povařte (bez pokličky) asi půl hodiny do zhoustnutí (s příliš řídkou omáčkou by bylo jídlo vodnaté). Čím déle se omáčka vaří, tím je lepší. Na závěr vyndejte bobkový list a podle chuti dosolte a opepřete.

Foto: Eva Malúšová

Zalejte drcenými rajčaty a vařte, dokud není omáčka hustá

Mezitím papírovou utěrkou osušte cukety, podložte je pečicím papírem, opepřete a dejte asi na 20 minut při 190 °C péct, aby se vysušily a trochu změkly.

Foto: Eva Malúšová

Opečení cuket zajistí to, že během zapékání už nepustí skoro žádnou vodu

Ricottu nebo Cottage smíchejte s vajíčkem, nastrouhaným parmezánem a trochou soli a čerstvě mletého pepře. Mozzarellu nastrouhejte nahrubo.

Foto: Eva Malúšová

Místo bešamelu použijeme dietní ricottu nebo Cottage sýr s vejcem a trochou nastrouhaného parmezánu

Teď už nezbývá, než vše zkompletovat: na dno pekáčku dejte polovinu omáčky, překryjte polovinou cuketových plátků, potřete polovinou ochucené ricotty a posypejte polovinou mozzarelly.

Foto: Eva Malúšová

Pak už nezbývá než vše střídavě vyskládat do pekáčku

Totéž zopakujte se zbytkem surovin, překryjte alobalem a dejte na 30 minut péct při 180 °C. Poté odkryjte a dopečte ještě asi 15 minut dozlatova.

Foto: Eva Malúšová

Pečte nejprve 30 minut pod alobalem, poté odkryjte a dopečte dozlatova

Foto: Eva Malúšová

Jestli stejně jako já ostatní spolustrávníky pravidelně mučíte množstvím chilli, raději si ho dejte stranou jen tak naložené v troše olivového oleje :-)

Tip: Do omáčky orestujte spolu s cibulí i najemno pokrájenou mrkev a řapíkatý celer či papriku nebo na závěr vmíchejte listový špenát.

Máte v rukávu také nějaký trik, jak odlehčit jinak dost kalorickému jídlu? Podělte se o něj!

ynezorPumanzeSaNyknalC