Hlavní obsah

Nejhorší a nejlepší potraviny pro vaše zuby: Jak často je jíte vy?

Foto: mimagephotography, Shutterstock.com

Z dětství si snad všichni odnesli rady, že pro zdravý chrup je třeba pít dostatek mléka, a když sníte něco sladkého, musíte použít kartáček. Cukry zubům stále škodí a mléko jim prospívá, seznam potravin, které ovlivňují stav v dutině ústní, je ale mnohem delší.

Článek

O zdravý chrup pečuje především vhodná hygiena, ale i výživa dokáže zázraky. Existují potraviny, které posilují sklovinu a zbavují zuby nebezpečného plaku. A bohužel i takové, které sklovinu naleptávají, nebo působí dokonce erozivně.

Sklovina v ohrožení

Potraviny ovlivňují pH v ústech a tím i odolnost chrupu. Nejnebezpečnější jsou přitom ty, které vytvářejí kyselé prostředí – především sladkosti, sladké nápoje, ale dokonce i med. „Cukry přeměňují bakterie v ústech na kyseliny. Ty snižují pH a dochází k rozpouštění zubní skloviny,“ vysvětluje stomatolog kliniky Mediestetik Alex Bilous.

Odborníci doporučují cukry ve stravě omezit, a když už je sníte, hned si vypláchněte ústa vodou a zhruba po půlhodině si vyčistěte zuby. Nikdy nesahejte po kartáčku hned! Mechanicky byste tak podpořili leptavý účinek kyselin. A večer, když už máte zuby čisté, rozhodně nekonzumujte žádné sladkosti, protože by měly celou dlouhou noc na páchání škod.

Foto: vgstudio, Shutterstock.com

Pravidelné popíjení sladkých nápojů s kyselinami může zuby pořádně poškodit

Nápoje a ovoce plné kyselin

Ještě horší je pro zubní sklovinu kombinace cukrů a agresivních kyselin. „Eroze postihuje nejčastěji přední zuby a nutno říct, že toto poškození vídáme v ordinaci velmi často u teenagerů, kteří pijí velké množství nápojů kolového typu, jež obsahují kyseliny i cukry. A to je pro zubní sklovinu nebezpečná kombinace,“ zdůrazňuje stomatolog Zubního centra Ořechovka Jakub Miketa.

Podobně škodí i džus, energetické nápoje nebo víno. Zubům nesvědčí především dlouhodobé omývání skloviny kyselými nápoji, tedy jejich časté popíjení. Kyseliny v kombinaci s cukry najdete i v některém ovoci, třeba v obyčejném jablku. Proto nevěřte rozšířenému mýtu, že si večer místo čištění stačí dát jablíčko. Ve skutečnosti tím podporujete naleptávání skloviny a zvyšujete citlivost zubů.

Co zuby posílí

  • Pravidelný pitný režim - zejména stojí-li na obyčejné vodě: smývá ze zubů nečistoty a neutralizuje pH v ústech. Dopřát si můžete i zelený čaj, díky obsahu antioxidantu katechinu bojuje proti bakteriím způsobujícím zubní kaz.
  • Vápník - najdete ho nejen v mléce a mléčných výrobcích, ale i v chia semínkách, mořských řasách, fících, máku nebo sardinkách. Pozor na potraviny, které naopak vstřebávání vápníku znesnadňují, jako je bílé pečivo, sycené nápoje, přemíra masa a sladkosti.
  • Syrová zelenina - pomáhá v boji s plakem, který se na chrupu usazuje. Vhodné jsou druhy s vláknitější strukturou (mrkev, petržel, celer). Nejenže mechanicky stírají plak při kousání, ale protože je zelenina tvrdá a musíte ji déle a důkladněji kousat, zvyšuje se produkce slin, což napomáhá nastolení zdravého prostředí v ústech.
  • Žvýkačka - „Žvýkání stimuluje tvorbu slin, které omývají povrch zubu. Žvýkačka současně pomáhá odstraňovat zbytky potravy ze žvýkacích plošek zubu,“ vysvětluje MUDr. Jan Stuchlík, vedoucí lékař Dentální kliniky Jan Stuchlík. A jestli se bojíte, že vám žvýkání uvolní plomby, odborníci vysvětlují, že správně udělaná výplň se žvýkačkou uvolnit nemůže.
Foto: nenetus, Shutterstock.com

Chroupání syrové zeleniny odstraňuje plak a zvyšuje produkci slin

Přírodní běliče? Jak které

Saháte ve snaze o bělejší chrup nejen po speciálních produktech, ale i po běžně dostupných látkách? Mají buď abrazivní účinek a ze zubů obrousí zatvrdlý plak i skvrny (sůl, soda či popel), nebo narušují povrch zubu chemickým působením (jahody, citron, živočišné uhlí). Raději se jim vyhněte – všechny tyto prostředky spolu s nežádoucí pigmentací a plakem odstraňují i samotnou sklovinu.

V malé míře neuškodí některé druhy ovoce obsahující enzymy, které si poradí s nánosy i skvrnami a zvýší produkci slin. Dopřejte si ananas či jablka, ale poté odborníci doporučují vypláchnout ústa vodou. Ze zeleniny podobně funguje brokolice, pomohou i houby šiitake. Zuby a dásně můžete rovněž masírovat bílou stranou pomerančové slupky nebo olejem, především sezamovým.

Máte zuby zdravé a pevné, nebo vás dokážou potrápit?

ynezorPumanzeSaNyknalC