Hlavní obsah

Nenechte se odbýt! Na co všechno máte u lékaře a v nemocnici právo?

Foto: Stock-Asso, Shutterstock.com

Jako pacienti se většinou necítíme ve své kůži. Jednak to je tím, že nám nebývá dobře, ale hlavně si připadáme odkázaní na rozhodnutí lékaře. I v takové chvíli máme ale svá práva a povinnosti, o kterých je dobré vědět.

Článek

Tváří v tvář bílému plášti se zvedne tlak a rozbuší srdce mnoha pacientům. I když v tu chvíli spoléháte na to, že chce lékař udělat vše, aby prospěl vašemu zdraví, nemusíte zůstat ve vleku situace. Do svého léčení můžete aktivně zasáhnout v rámci svých pacientských práv. Ta základní vám představíme.

Ptejte se!

Vaše základní právo je právo na informace. Znamená to, že byste měli být lékařem o svém zdravotním stavu dostatečně a hlavně srozumitelně informováni. Nebojte se ho vyptávat, dokud nepochopíte, co přesně vám je, proč navrhuje právě tuto konkrétní léčbu, vyšetření či zákrok a zda existují i jejich varianty. Měli byste být schopni si podle toho případně vybrat mezi alternativami podle jejich přínosů a rizik. „Klidně si otázky sepište, abyste na nic nezapomněli. Lékař by si měl najít čas vám je všechny zodpovědět,“ radí Ludmila Hamplová z webu Patálie, autorka příručky „Práva pacienta“. Ptejte se i na to, kolik budete případně doplácet.

Naopak pokud patříte mezi ty, kteří jsou nejraději, když vědí co nejméně a nechají se jen vést lékařem, řekněte si o to a využijte práva nebýt informován. Máte také právo určit, kdo smí být o vašem zdravotním stavu informován – nejčastěji to bývá někdo z rodiny.

Právo na další názor

Kdybyste si nebyli jisti, že váš lékař zvolil dobrý postup, máte právo požádat o druhý názor, tedy na názor dalšího specialisty. Pojišťovna i jeho práci proplácí. Tady lze využít vaše právo nahlížet do své karty a požádat o její kopii či výpis, abyste měli s čím za vámi vybraným odborníkem jít.

Spolupracujte!

Jestliže máte právo spolurozhodovat o své léčbě, musí to být vyváženo i povinností se na ní aktivně podílet a dělat to, na čem jste se s lékařem dohodli. Pokud se chováte zcela v rozporu s ním a bojkotujete léčbu či nařízený dietní režim, může dokonce zdravotní zařízení péči o vás přerušit. „To se stává opravdu výjimečně, za posledních 5 let si ze všech našich poboček vybavuji maximálně deset případů,“ uvádí Jana Kuchařová ze společnosti Moje ambulance.

Mezi vaše právo či nárok patří také chodit na pravidelné preventivní prohlídky. „Bohužel toho využívá ani ne polovina klientů, i když se snažíme je o tom informovat a na prohlídky je zvát. Přitom může preventivní prohlídka včas odhalit různé nemoci a včasnou léčbou tak mnohdy prodloužit život," upozorňuje Jana Kuchařová. Zákon dokonce říká, že pokud jste vyzváni a přes to se k preventivní prohlídce opakovaně nedostavíte, můžete dostat od zdravotní pojišťovny pokutu až 500 Kč, ale nikde není psáno, kdo vás má vyzvat.

Foto: Andrei_R, Shutterstock.com

Pokud potřebujete jistotu, můžete požádat o druhý názor dalšího specialistu, pojišťovna to proplatí

Musíte dát souhlas!

Jestliže si od lékaře odnášíte recept na léky, bere se to tak, že víte, na co jsou, jak je máte užívat a proč – případně jaká rizika hrozí, když je brát nebudete. Převzetí předepsané léčby je tedy bráno jako ústní souhlas. Není od věci si při vyzvedávání léků v lékárně ověřit, že jsou vhodné pro vaši diagnózu, že nedošlo k záměně, což se bohužel občas stává.

V případě závažnějších situací bude mít informovaný souhlas písemnou formu. Většinou před nástupem do nemocnice, operací, ale i vyšetřením. Máte také právo léčbu, operaci a vyšetření odmítnout, tedy podepsat revers. Můžete nesouhlasit i jen s konkrétním vyšetřením a požádat o jinou variantu, mnohdy jde o takové zákroky či postupy, které jsou v rozporu s náboženstvím.

Bez vašeho souhlasu se lékaři a zdravotníci obejdou ve chvíli, kdy vám jde o život, pokud jste v situaci, kdy o sobě nejste schopni rozhodovat, ale také když jde o závažnou nakažlivou nemoc a mohli byste ohrozit ostatní.

Nemocnici i lékaře si vyberte

Je na vás, jakému zdravotnickému zařízení se svěříte. Platí to v případě nemocnice, ale i třeba praktického lékaře. Je jen vaším rozhodnutím, zda budete dojíždět větší vzdálenost tam, kde mají dobré reference – anebo je pro vás prioritou mít to „přes ulici“. Neplatí tedy, že musíte chodit jen tam, kam patříte podle adresy bydliště. „Platí to i v případě praktického lékaře, gynekologa, stomatologa… Je dobré vědět, že tyto lékaře lze měnit jednou za tři měsíce, pokud s nimi nejste spokojeni,“ uvádí Ludmila Hamplová. Když se dostanete do situace, kdy nejste schopni najít lékaře těchto specializací, můžete oslovit svou zdravotní pojišťovnu a požádat ji, aby vám s tím pomohla.

Na druhou stranu vás může zdravotnické zařízení i odmítnout. To se může stát nejčastěji z důvodu nedostatečné kapacity, nedostatku zdravotnického personálu nebo proto, že nemá smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou.

Stejně jako znáte jméno svého praktika či zubaře, máte právo znát i jméno těch lékařů, kteří vás budou ošetřovat v nemocnici. I tam platí, že by vaši diagnózu a podrobnosti o léčbě neměli lékaři probírat před ostatními pacienty na pokoji, aby bylo dodrženo vaše právo na ochranu těchto údajů.

Využíváte svá práva pacienta? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama