Hlavní obsah

Manažer štěstí a spol. Znáte tyto moderní profese?

Foto: Andrey Paltsev, Shutterstock.com

Tesař, zedník, lékař nebo učitel? Úplně běžné profese – dnes stejně jako před sto lety. Ale co takový manažer štěstí, digitální nomád nebo influencer? To jsou povolání, o nichž se našim babičkám a dědečkům ani nesnilo.

Článek

Doba se mění a přizpůsobuje se jí i trh práce. Obrovský podíl na tom mají počítače a především internet. A tak se objevily (a stále jich přibývá) úplně nové profese, které před pár lety ještě vůbec neexistovaly. Tohle je pět z nich.

1. Digitální nomádi

Nomádi jsou kočovníci, kteří putují z místa na místo. A digitální nomád cestuje po světě (buď neustále, nebo jen část roku) a díky moderním technologiím (internetu, mobilnímu telefonu a notebooku) pracuje na dálku. Většinou jsou to lidé, kteří mají plné zuby sezení v kanceláři, pevné pracovní doby a jen pár týdnů dovolené v roce. Touží objevovat svět, pracovat vlastním tempem, být nezávislí.

A díky technologiím to jde: můžete sedět na pláži na Bali a investovat na newyorské burze, ze srubu u norského fjordu spravovat nadnárodní firmě sociální sítě, v horské chatce v Alpách tvořit webové stránky pro kohokoli. Lze tak pracovat kdykoli, makat pár hodin denně či týdně nebo klidně od rána do večera. Je to jen na vás. Ve volnu si užíváte výletů, opalování, památek, a když vás to na jednom místě přestane bavit, jednoduše se přesunete jinam.

Foto: vvvita, Shutterstock.com

Pracovat se dá odkudkoli a lze to spojit s cestováním

2. Youtubeři, blogeři a spol.

Internet nabízí pracovní příležitosti pro každého, kdo si myslí, že má světu co nabídnout. Blogeři a blogerky pravidelně zveřejňují články, fotky či postřehy většinou na určité téma (móda, jídlo, cestování…), a jakmile mají dostatečnou čtenost, začínají vydělávat na reklamě nebo na spolupráci s nejrůznějšími firmami, jejichž výrobky propagují. V ideálním případě se „stanou značkou“ a třeba vydají kuchařku, prodávají mikiny se svým logem a podobně. Někdo se zase prosadí jako instagramer, jiný jako youtuber – kdo má na sociálních sítích dostatek sledujících, může si přijít na pěkné peníze.

A k tomu všemu jsou tu ještě influenceři. Slovo vzniklo z anglického výrazu „influence“ (= vliv). Je to vlastně kdokoli, kdo na internetu něco ovlivňuje (veřejné mínění, módní trendy, stravovací návyky), ovšem nejčastěji bývají takto označováni lidé, kteří jsou aktivní jen na sociálních sítích.

Foto: G-Stock Studio, Shutterstock.com

Internet nabízí obživu mnoha lidem. Patříte mezi ně?

3. Manažeři štěstí

Zní to poeticky, ale je to dřina. Manažera štěstí si v posledních letech najímá stále víc velkých společností a jeho úkolem je zajistit štěstí a spokojenost zaměstnanců. Jedná se vlastně o kombinaci několika profesí: musí být tak trochu personalista (bývá u přijímání nových lidí, má jim pomoci začlenit se do kolektivu), psycholog (měl by umět vnímat potřeby zaměstnanců a poradit si s případnými konflikty), trenér (má na starosti vzdělávání a rozvíjení, tedy různé kurzy a školení) a produkční (jeho úkolem je tmelit kolektiv, takže organizuje teambuildingy, neformální setkání či večírky).

4. Profesionální hráči počítačových her

„Co z tebe bude, když budeš furt hrát ty pitomosti?“ Také ratolesti honíte od počítače? Pozor, dnes se lze hraním počítačových her i velmi dobře uživit. Je to vlastně novodobý sport, v kterém se točí velké peníze, takže ti nejlepší z nejlepších mají výdělky srovnatelné třeba s profesionálními fotbalisty. Koneckonců i oni denně trénují (hrají) a pak objíždějí turnaje po celém světě.

Foto: Gorodenkoff, Shutterstock.com

Počítačové hry? To už není jen zábava, ale dobře placená práce

5. Piloti dronů

Dron není jen hračka malých kluků nebo velkých chlapů, je to pracovní nástroj. A každý, kdo to s ním dobře umí, nemá o zakázky nouzi. Záběry z dronů využívá nejen filmový průmysl, ale i nejrůznější firmy pro komerční účely a je to i způsob, jak mapovat terén pro rozmanité účely.

Vydělat se dnes dá opravdu skoro vším. Tohle jsou nejbizarnější povolání na světě

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama