Hlavní obsah

Prášky na hubnutí! Které fungují?

Foto: shutterstock.com

Dá se zhubnout jen pilulkami?

Žít zdravě a cvičit, to je dřina! Není lepší si dát zázračnou pilulku nebo koktejl a hubnout pohodlně a rychle? Mnoho z nás to láká a tak si výrobci oněch zaručených receptů na štíhlost mnou ruce a plní kapsy. Víte ale, které látky obsažené v dietách fungují a které mají opačný nebo žádný efekt?

Článek

Dnes jsem se zaměřila na výživové doplňky a volně prodejné produkty, které mají primárně zahýbat s naší tělesnou váhou. Látky, které jsou obsažené uvnitř a měly by ovlivnit hubnutí, jsou rozdělené podle účinku. Jsou to ty, co snižují chuť k jídlu, stimulují lipolýzu (rozklad tuků), mají diuretický (odvodňovací) účinek, ovlivňují termoregulaci nebo blokují střevní enzymy, a tak omezí využitelnost dané živiny. Podíváme se na ně trochu konkrétněji.

Carnitin

Na trhu je spousta ampulí nebo pilulek, které slibují hubnutí, kterému pomůže obsažená látka L-carnitin. Proč? Podílí se totiž na přenosu mastných kyselin z tukové tkáně do mitochondrií buněk. „Obohacením jídla o tuto látku se zvyšuje právě rychlost přenosu mastných kyselin do mitochondrií a tím dochází k vyššímu odbourávání energie uložené ve formě tuku," vysvětluje Gabriela Knosová z brněnského Institutu Kompliment, který se zabývá redukcí váhy. Doporučená celková denní dávka je kolem 1000 mg, a to buď jednorázově, nebo 2 dávky po 500 mg. Užívá se 30 minut před fyzickou aktivitou, případně ráno na lačno. „Z hlediska redukce váhy má význam zejména v kombinaci s aerobním pohybem, který trvá alespoň 30 minut," dodává Gabriela Knosová. O carnitinu je známé také to, že snižuje hladinu cholesterolu, chrání srdečně cévní systém a aktivuje mozek. Podobný názor má i trenér Michal Šubr: „Výživové doplňky, které umocní sportovní výkon potažmo výsledný efekt, doporučuji, ale pouze pro sportovce, kteří mají tréninky každý den."

Chitosan

Polysacharid, který se získává ze schránek korýšů. Podle prodejců by měl omezovat vstřebávání tuků z potravy, ale: „Prokázané výsledky sledování jsou nedostačující," tvrdí Gabriela Knosová.

Chrom

V reklamách na dietní přípravky se kolikrát skloňuje slovo chrom ve všech pádech. Jak to s ním je? Podílí se na regulaci hladiny krevního cukru. Zvyšuje účinek inzulinu. Dávky 50–200 mg trojmocného chromu působí na snížení hladiny krevního cukru. „Pokud však hladina krevního cukru = glykémie, klesne příliš, může tento stav zvyšovat pocit hladu. Podávání chromu má význam pouze v případě nedostatku v organismu, což se projevuje např. poruchou glukózové tolerance. Zdravý člověk svou hladinu glykémie může sám ovlivňovat právě vhodným složením jídelníčku a chrom není potřeba, objasňuje výživoložka Gabriela Knosová.

Foto: shutterstock.com

Tajemství je v poměru příjmu a výdeje energie

C.L.A.

V lékárně se také volně prodávají pilulky s obsahem C.L.A. Co tahle pro laika nicneříkající písmena skutečně znamenají? Jde o kyselinu linolovou, která se přirozeně vyskytuje v živočišných produktech, např. v mase, mléce a také ve slunečnicových semínkách. Odbornice tvrdí, že při dlouhodobém podávání 3–4 gramů denně byl ve studiích popsán mírný pokles množství tělesného tuku. Skutečně se vyplatí za slovo mírný utrácet peníze?

Jablečný ocet

K hubnutí se mnohdy doporučuje i jablečný ocet. Jeho kyselost působí v žaludku pokles pH, což ovšem paradoxně ještě zvyšuje pocit hladu. A to při zdravé redukci váhy opravdu nechceme!

HCA

Pod těmihle písmenky se skrývá kyselina hydroxycitronová. Pochází z rostliny Garcinia cambogia a působí na snížení funkce enzymu citrátyláza, který je důležitý při syntéze tuku (mastných kyselin). Její účinnost je podle Gabriely Knosové zpochybňována.

Synerfin

Je látka, která se získává z citrusových plodů. Účinek tkví v tom, že by měla ovlivňovat termogenezi, tedy přesněji řečeno zvyšovat produkci tělesného tepla a tím zvyšovat spotřebu energie. Účinek je diskutabilní.

Zázračné koktejly

Z odpovědí odborníků vyplývá, že koktejly vás sice nějakých nechtěných kil zbaví, ale nezaručí následné udržení optimální váhy, což je problém, protože se dostaví obávaný jo-jo efekt. „Já sám jsem osobně proti veškerým chemickým látkám, práškům, koktejlům apod. Účinek je většinou minimální, výsledky krátkodobé a jo-jo efekt se dostaví velmi brzy. A to nemluvím o zátěži pro žaludek a vedlejších příznacích," varuje trenér Michal Šubr. Podle něj jsou to nápoje, které obsahují málo energie a spoustu bílkovin, a to v instantní podobě.

Foto: shutterstock.com

Nespoléhejte ani na zázračné koktejly

Ať už se jedná o koktejly, pudinky, polévky, speciální krémy nebo praktické dietní pokrmy, jsou sice do jisté míry účinné a nemusíte se o nic starat a počítat, nedostanete do sebe ale kvalitní pestrou stravu a nemůžete na nich zůstat navždy. „Zkuste raději změnit jídelníček. A jestli si je zvolíte jako doplněk stravy, ohlídejte si alespoň, aby nebyly doslazované, měly málo tuků a sacharidů, obsahovaly vlákninu a spalovače. Nikdy nezapomínejte doplňovat tekutiny," radí trenér. Většina koktejlů je navíc založena na bázi odtučněného mléka obohaceného vitaminy, vlákninou, minerálními látkami a některými sloučeninami, podporujícími intenzitu metabolismu. „Lze je použít jen jako dočasný režim nebo náhradu jednoho denního běžného jídla, a to ještě v případě, že nemáte problém s mlékem. Koktejly ze sójového proteinu absolutně nedoporučuji!" říká výživolog Petr Fořt.

Krabičkové diety

Dalším novodobým fenoménem jsou tzv. krabičkové diety. Objednáte si je, nemusíte přemýšlet o jídle. Má to ale skutečně význam? Lidé, kteří spoléhají na krabičkovou dietu, skutečně zhubnou. Se zdravou redukční výživou to však někdy nemá příliš společného a navíc jsou tu další nezanedbatelné komplikace. „Víme, že v některých krabičkových dietách jsou na svačinu dodávány pudinky nebo müsli tyčinky, které obsahují příliš mnoho cukrů, ale málo prospěšných látek, které jsou pro zdravé hubnutí opravdu důležité,“ upozorňuje Kristýna Galová z brněnského Institutu Kompliment.

„Jestliže se do podobné diety pustíte, budou vám chybět důležité informace o výživě a pohybu, proto bude velmi těžké si získanou hmotnost udržet," dodává odbornice. Fungovat mohou bez jo-jo efektu jen tehdy, když po skončení diety přejdete na racionální stravování. Většina z nás ovšem nemá o racionální výživě potuchy nebo o ní má mylné představy, takže si spíš uškodí než přilepší. „Riziko navrácení váhy navíc zvyšuje příliš nízká kalorická hodnota redukční stravy v krabičkách. U některých jídel bývá denní příjem energie snížen až na 4400 kJ. Obecně se ovšem nedoporučuje přijímat méně než cca 5000 kJ za den u žen (6000 kJ u mužů)," varuje Galová. Pokud nedodržíte spodní hranici, dojde k podvýživě organismu. Tělo se „přeprogramuje“ na nízký příjem energie a po ukončení dietního režimu jsou kila zpět.

Pokud se snažíte redukovat kilogramy, je nejlepší podívat se důkladně na svůj jídelníček, naučit se nakupovat zdravé a energeticky i výživově bohaté potraviny. Jídlo, které vám nechutná nahraďte jiným, které s chutí sníte, ale bude stejně zdravé a tělu přínosné. Když všechno doplníte zdravým pohybem podle vlastních možností, váha půjde dolů a udržíte si ji.

V druhém díle seriálu, který si můžete přečíst v úterý 9. března, se zaměříme na léky na hubnutí, vitaminy, sportovní doplňky a jiné podpůrné výživové doplňky. Máte-li jakýkoli dotaz, pište na info@prozeny.cz nebo do diskuse. Zkušenosti s výživovými doplňky a dietami si můžete vyměnit i na Facebooku.

ynezorPumanzeSaNyknalC