Hlavní obsah

Těhulky a trápení se spánkem

Foto: samphoto.cz/jiunilimited

Odpočinek je v těhotenství důležitý

Téměř každou nastávající maminku čas od času trápí potíže se spaním. V prvních měsících by nejraději prospala celý den a před porodem ji miminko nenechá pomalu ani zamhouřit oko.

Článek

Časopis Uzlíček

Spánek je ale nutný v každém období. Jeho kvalita přímo ovlivňuje pohodu maminky i miminka. Takže, jak na něj vyzrát?

První trimestr je z hormonálního hlediska pro organismus těhotné ženy asi největší zátěží. Tělo si teprve zvyká na všechny změny, a tím pádem je unavené a vyčerpané. A odnáší to samozřejmě těhulka. Pro toto období je běžná velká ospalost a malátnost. Snažte se tedy naslouchat svému tělu a spěte tak často, jak to jen půjde. Ideální je spát v noci minimálně 8-9 hodin a přes den si alespoň hodinku zdřímnout. Pokud přímo neusínáte a jste jen unavená, stejně se natáhněte a relaxujte.

Ne vždy je spánek možný, zejména jste-li v práci. Tam únavu překonáte malým protažením, chvilkou dechového cvičení nebo krátkou „procházkou" alespoň po kanceláři. Nikdy ale ospalost nepotlačujte kávou nebo colou, kofein zdraví těhotné ženy neprospívá.

Klidný druhý trimestr

Zhruba od dvanáctého týdne se situace stabilizuje, pocítíte vitalitu, únava přes den zmizí. O to důležitější je odpočinek v noci. Uléhejte do postele před půlnocí, kdy je spánek nejintenzivnější. V této době také ještě můžete spát v jakékoliv pozici, dokonce i na bříšku. Plod miminka se bez problémů přizpůsobuje, aniž by byl stlačen.

Období nespavosti

Ovšem dva poslední měsíce před porodem trápí většinu maminek potíže se spaním. Obtížné usínání, časté chození na WC (jak miminko tlačí na močový měchýř) i pohyby malého nedočkavce v bříšku. V této době by maminka měla spát rozhodně na boku. Tato poloha je ideální pro vás i pro děťátko, protože jej nijak netlačí. Pokud budete spát na pravém boku, nezatěžujete tolik srdce. Na levém si zase zlepšujete průtok krve a podporujete činnost ledvin.

Noste na noc kompresivní punčochy, zabráníte vzniku křečových žil. Noc zpříjemní i nohy podložené malým polštářkem.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Před spaním pomůže masáž spánků

Co spánku škodí bez ohledu na období těhotenství

  • Káva a jiné kofeinové nápoje
  • Černý čaj
  • Těžko stravitelná jídla
  • Hluk a psychické potíže

Napomůže ke snům

  • Trocha pohybu na čerstvém vzduchu - stačí procházka před usnutím.
  • Malé rituály - spánek navozují rovněž příjemné rituály, které budete opakovat těsně před spaním. Záleží jen na vás, zda to bude koupel, poslech hudby nebo pletení.
  • Dobře vyvětraná ložnice a kvalitní matrace v posteli.
  • Lehká masáž spánků - ideální je připravit si masážní směs. Do 10 ml panenského olivového oleje přidejte po 3 kapkách esence mandarinky, citronu a levandule. Jemně vtírejte do pokožky, spánek je nadosah.

Z darů přírody

Potíže se spaním může těhulka zmírnit i bylinkami. Vhodný je kozlík lékařský (kořen) ve formě dražé nebo čaj z meduňky lékařské. Dobrá čajová směs pro uklidnění je z kozlíku, meduňky a máty peprné ve stejném poměru. Lze ji pít až do třetího trimestru.

Pozor, nebezpečí pro vás i miminko! I když celé noci probdíte a jste už skoro zoufalá, nikdy neberte žádné léky na spaní, natož bez předchozí konzultace s lékařem!

Milé nastávající maminky, přejeme vám, ať vás spánek jen posiluje a příliš netrápí.

Časopis Uzlíček prosinec 2006

ynezorPumanzeSaNyknalC