Hlavní obsah

Potraviny, díky kterým snáz zhubnete! Známe 6 nejúčinnějších

Foto: Stacey Green, Shutterstock.com

Pokud se o stravování zajímáte, asi už víte, čemu se při dietě raději vyhýbat. Zkuste to ale obráceně. Zaměřte se na jídlo pozitivně! Víte, co byste naopak jíst měli, aby váš metabolismus fungoval lépe, a vy začali rychleji spalovat?

Článek

Mandle, luštěniny, lesní plody, losos… To zní celkem chutně, nemyslíte? Pokud se snažíte zhubnout, nemusíte trpět hlady ani jíst jen listy salátu. Vyzkoušejte ingredience, kterými podnítíte svůj metabolismus k větší aktivitě a kila navíc shodíte bezbolestně.

1. Mandle

Možná byste to neřekli, ale přestože jsou mandle, stejně jako i jiné oříšky, poměrně kalorické, jsou plné těch správných tuků, vlákniny a bílkovin. Především ale obsahují esenciální mastné kyseliny, které urychlují metabolismus. Hrstka denně vám postačí k tomu, abyste spalování účinně nakopli, ale zároveň si příliš nenavýšili denní energetický příjem. Zkusit můžete ale i mléko z mandlí, které stabilizuje hladinu cukru v krvi, což je při hubnutí zásadní.

2. Luštěniny

Luštěniny obsahují ohromné množství bílkovin a vlákniny. Obojí je při hubnutí zcela nepostradatelné. Díky vláknině se totiž na dlouho zasytíte a nebudou vás honit chutě na sladké. Bílkoviny se zase starají o růst svalové hmoty a odbourávání tuků. Některé typy luštěnin navíc podporují činnost metabolismu. Jsou to například fazole navy, čočka, hrách  nebo sójové boby. Zkuste tato 3 jídla s čočkou, která vás nadchnou!

Foto: nadianb, Shutterstock.com

Luštěniny jsou báječné kvůli vláknině – zasytí vás a nemáte dlouho hlad

3. Obiloviny

Všude slyšíte, že na pečivo musíte při dietě zapomenout? Nenechte se oklamat. Celozrnné obiloviny v pečivu nebo v těstovinách, ale také pohanka nebo rýže jako přílohy mají spoustu zdraví prospěšných látek a živin, které obsahují kvalitní sacharidy, bílkoviny a nenasycené mastné kyseliny.

„Pro správné fungování metabolismu je důležitá řada živin, mezi nimi také vitaminy skupiny B, které jsou zapojeny do řady metabolických reakcí. Jsou to vitaminy rozpustné ve vodě, a až na výjimky se v těle netvoří samy. Je proto třeba je přijímat ze stravy,“ uvádí Jitka Laštovičková, odborná garantka Vím, co jím.

Vitaminy skupiny B najdete například v kvasnicích, luštěninách a celozrnných obilovinách. Pozor však na etiketu s názvem „cereální“. Takové produkty nejsou celozrnné, nýbrž jen cereální, tedy pouze na hnědo obarvené. Víte, jaké cereálie vybrat, když chcete zhubnout?

4. Lesní plody

Další chutnou surovinou, kterou byste rozhodně v období diet měli zařadit do svého jídelníčku, je jakékoli lesní ovoce. Má vysoký obsah vody, obsahuje antioxidanty, vlákninu a řadu vitaminů.

„Pozitivní vliv na lidský metabolismus mají stopové prvky jako například chrom, který se podílí na hospodaření základních živin a přispívá k udržení normální hladiny glukózy v krvi. Poměrně bohatými zdroji tohoto prvku jsou maso, kvasnice, mléčné výrobky a v neposlední řadě lesní plody,“ potvrzuje Ing. Ivana Kabelková, specialistka na výživu z Cambridge Weight Plan.

Foto: Melica, Shutterstock.com

Lesní plody obsahují hodně vody a vitaminů

5. Mořské ryby

Nejen rostlinná strava, ale také ta živočišná je důležitá k tomu, aby vše v těle fungovalo. Nikoho nenutíme jíst maso každý den, ale konkrétně mořské ryby jako například losos, tuňák (a co ten v konzervě?) nebo treska obsahují spoustu mastných kyselin, které také pomáhají tělu spalovat tuky a urychlují metabolismus. A znáte nejlepší a nejhorší druhy masa na hubnutí?

6. Vnitřnosti

Možná vás to překvapí, ale hubnutí vám neusnadní jen ryby a bílé maso, jako je třeba krůtí, kuřecí nebo králičí. Rychlejšímu metabolismu napomáhá také konzumace vnitřností, a to díky v nich obsaženému thiaminu neboli vitaminu B1.

„Thiamin se nachází prakticky ve všech orgánech a tkáních. Nejbohatším zdrojem jsou kvasnice, vepřové maso a také vnitřnosti, tedy játra, ledviny a srdce. Z rostlinných zdrojů to jsou celozrnné obiloviny, luštěniny a ořechy,“ uzavírá Ivana Kabelková.

ynezorPumanzeSaNyknalC