Hlavní obsah

Pravda o životě bez masa: Co vegetariánům skutečně chybí?

Foto: RossHelen, Shutterstock.com
28. 2. 2018

Rozhodnutí přestat jíst maso dělají lidé nejčastěji z důvodů etických nebo zdravotních. Někteří se nechtějí podílet na smrti zvířat, jiní tvrdí, že je maso pro tělo těžko stravitelné. Co je pravdy na tom, že vegetariánství není zdravé a když nejíte maso, tak zhubnete?

Článek

Bezmasá strava provází lidstvo napříč historií – lidé maso vynechávali z duchovních i zdravotních důvodů. A dnes je to podobné. Chystáte se opustit maso, ale nejste si jistí, jak to dopadne?

Vyznejte se ve vegetariánech

Víte, že slovo „vegetariánství“ je pouze souhrnný výraz pro veškeré stravování bez masa?

  • VEGANI - konzumují jen rostlinnou stravu, žádné živočišné produkty.
  • LAKTOVEGETARIÁNI - rostlinnou stravu doplňují mléčnými výrobky.
  • LAKTOOVOVEGETARIÁNI - rostlinnou stravu doplňují mléčnými výrobky a vejci.
  • OVOVEGETARIÁNI - rostlinnou stravu doplňují pouze vejci.
  • SEMIVEGETARIÁNI - rostlinnou stravu doplňují mléčnými výrobky, vejci, rybami a bílým drůbežím masem.
  • PESCOVEGETARIÁNI - rostlinnou stravu doplňují mléčnými výrobky, vejci, rybami a plody moře.
  • PULOVEGETARIÁNI - rostlinnou stravu doplňují drůbežím masem.
  • FRUKTARIÁNI - konzumují pouze dary přírody, tedy syrové nebo sušené ovoce, oříšky, semena, olivový olej a některé druhy zeleniny (podle jejich zásad by neměla být „zabita“ žádná původní rostlina, tedy jedí jen plody, které spadly na zem).
  • VITARIÁNI - konzumují zásadně syrovou stravu, protože zastávají názor, že tepelně upravené jídlo je pro člověka nepřirozené.
  • „PUDINK“ VEGETARIÁNI - konzumují hlavně výrobky z bílé mouky, průmyslově zpracované instantní výrobky, mnoho jednoduchých cukrů a málo nezpracované rostlinné stravy (tvrdí se, že kazí image zdravému vegetariánství, ovšem nejedí-li maso z etických důvodů, pak tento argument pokulhává).
Foto: bitt24, Shutterstock.com

Pescovegetariáni jedí kromě rostlinné stravy také ryby a další plody moře

Nedostatek bílkovin?

Vědci se vegetariánstvím zabývají neustále, ale docházejí k naprosto odlišným závěrům: jednou je maso nezbytné, jindy škodí. Co si tedy vybrat? „Jako základní negativum bezmasé stravy lze uvést nedostatek plnohodnotných bílkovin, které sice dokážete vylepšit kombinací luštěnin s obilovinami, avšak aminokyseliny histidin a arginin, které jsou velmi důležité především v období růstu (dětství, těhotenství, kojení) v rostlinných produktech prakticky nenajdete. Jejich nedostatek je příčinou menšího vzrůstu veganských dětí,“ vysvětluje Pavlína Dostalíková z Institutu zdravého životního stylu – Nutricentrum.

Rostlinné zdroje obsahují (až na výše zmíněné výjimky) úplně stejné aminokyseliny jako zdroje živočišné, ovšem aby se „složily“ do bílkovin, je třeba v jednom jídle spojit luštěniny s obilovinami (např. čočku s chlebem). Podle některých odborníků je to však zbytečné – organismus je schopen potřebné látky uložit a k tvorbě bílkovin použít s časovým odstupem.

Omezujte chytře

Máte dojem, že by vám bezmasý jídelníček odlehčil, ale nechcete se masa vzdát úplně? Nemusíte. Dopřejte si ho méně často, zato kvalitní. Nahraďte vepřový řízek jinými druhy (drůbeží, rybou) v lehkých úpravách, skvělé je i mladé libové hovězí. A jestli chcete skutečně ozdravit, vyhýbejte se uzeninám a polotovarům: podle WHO může pouhých 50 gramů zpracovaného masa denně zvýšit riziko rakoviny tlustého střeva až o 18 procent.

Bez B12 to nejde

Je-li ryze rostlinná strava dostatečně pestrá, nedostatek živin by zdravému dospělému člověku v zásadě hrozit neměl. Jedna látka však chybí vždy! „Nevýhodou čistě rostlinného stravování je nutnost doplňovat vitamin B12, který se v rostlinných zdrojích nenachází,“ vysvětluje Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness centra Contours pro ženy. B12 je zásadní pro krvetvorbu a nervový systém, ovšem vegetariáni, kteří zařazují mléko či vajíčka, se jeho deficitu bát nemusejí.

Foto: Lisavetta, Shutterstock.com

Laktovegetariáni nejedí vejce, ale mléčné výrobky ano

Jednodušší hubnutí? Ani náhodou

Chcete zhubnout a myslíte, že to bez masa bude snazší? Když ho pouze vyřadíte, ale nepřizpůsobíte tomu jídelníček, tělo bude prahnout po energii a hrozí dojídání tučným nebo smaženým. Rozhodně tedy automaticky neplatí, že kdo nejí maso, je štíhlejší a zdravější: má-li někdo v jídelníčku jen koblihy a smažák, shodí opravdu jen ztuha.

„Chce-li člověk na rostlinné stravě zhubnout, může mít problém se správným nastavením sacharidů. Rostlinné zdroje jsou na ně velmi bohaté, stejně tak i na zdravé tuky. Dalo by se tedy říct, že vegani redukující hmotnost to mají mnohem těžší než běžní všežravci,“ uzavírá Kateřina Hollerová.

Omezujete maso ve stravě? Nebo se bez něj neobejdete?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama