Hlavní obsah

Dietní výpečky? Ano! Jsou bez masa, ale na chuti to nepoznáte

Foto: Eva Malúšová

Dietní výpečky bez masa nejspíš znějí jako oxymóron, ale jakmile je jednou ochutnáte, dáte mi za pravdu, že nechutnají o nic hůř než ty vepřové plné nezdravých tuků a cholesterolu. Otestováno na lidech!

Článek

Když jsem před časem přemýšlela, čím pohostit skupinu kamarádů, která se skládala z milovníků masa a české kuchyně, vegana, slečny hlídající si linii a celiaka (o tom, že máme všichni rozmazlené jazýčky, nemluvě), byl to trochu oříšek, ale nakonec jsem si poradila i přes to, že jsem ani nestihla dojít na nákup. Udělala jsem výpečky ze sójového masa, k tomu bezlepkové noky a kysané zelí a všichni byli spokojení. Jediná nevýhoda je, že od té doby musím sójové výpečky připravovat zas a znovu…

Na druhé straně, recept jsem alespoň za tu dobu vypilovala a vy se můžete v klidu pustit do práce: příprava je jednoduchá, suroviny stojí pár korun, a ještě nebudete mít výčitky, že byste si dávali nášup cholesterolu, tuku či lepku.

Veganské výpečky s bezlepkovými noky

Na 4–6 porcí potřebujete: 200 g sójových kostek, 2 bobkové listy, 3 kuličky nového koření, zeleninový vývar, 6 lžic lahůdkového droždí, 2 lžíce sladké papriky, pepř, 1,5 lžičky drceného kmínu, 3 lžíce sójové omáčky, 3 lžíce plnotučné hořčice, 8 lžic slunečnicového oleje, 8 velkých stroužků česneku, 4 velké cibule

Na noky: 2 batáty nebo 700 g klasických brambor, 1–2 hrnky bezlepkové mouky (rýžová, cizrnová, bezlepková směs), sůl, muškátový oříšek

Na zelí: 1 cibuli, lžíci řepkového oleje, 700 g kysaného zelí, sůl, pepř, drcený kmín

Foto: Eva Malúšová

Samotné suroviny vás přijdou jen na pár korun

Postup: Sójové kostky vsypte do vroucího zeleninového vývaru s bobkovým listem a novým kořením a deset minut povařte. Sceďte, nechte trochu vychladnout a důkladně vymačkejte. Nejlépe přes noc (nebo alespoň na pár hodin) je pak naložte do směsi lahůdkového droždí, papriky, čerstvě mletého pepře (s tím nešetřete!), kmínu, sójové omáčky, hořčice, oleje a nasekaného česneku. Druhý den do pekáčku vyskládejte na proužky pokrájenou cibuli, osolte ji, překryjte naloženou sójou a podlijte asi 150 ml vody. Pečte 1,5 až 2 hodiny při 180 °C, až se z cibule a marinády vytvoří hustá šťáva. Čas od času zkontrolujte, jestli není třeba znovu podlít, a hlavně zamíchejte, aby se kostky pěkně opekly, ale nepřipálily.

Foto: Eva Malúšová

Sójové kostky uvařte spolu s bobkovým listem a novým kořením (ty působí proti nadýmání) v zeleninovém bujonu

Foto: Eva Malúšová

Poté je sceďte, vymačkejte a naložte do směsi koření, česneku, lahůdkového droždí, hořčice a oleje

Celé batáty nebo brambory upečte doměkka (klidně je na kusu pečicího papíru přihoďte do trouby během pečení výpečků). Sladkým bramborám stačí 30 až 40 minut, klasickým podle velikosti o něco déle. Nechte je trochu prochladnout, oloupejte, nastrouhejte nahrubo a smíchejte s takovým množstvím mouky, aby šly tvarovat noky. Batáty jsou šťavnatější, takže je do nich potřeba mouky podstatně víc. Ochuťte solí a špetičkou muškátového oříšku, z těsta tvořte tenké hady a odkrajujte jednotlivé nočky. Vařte v osolené vroucí vodě asi tři minuty od chvíle, kdy vyplavou na povrch.

Foto: Eva Malúšová

Batáty nebo brambory nasucho vcelku upečte, smíchejte s moukou, solí a špetkou muškátového oříšku a z těsta pak odkrajujte malé nočky

Foto: Eva Malúšová

Sóju s marinádou dejte do pekáčku k pokrájené a osolené cibuli, trošku podlijte a dejte péct

Najemno pokrájenou cibuli nechte zesklovatět na troše oleje, přidejte scezené zelí (já mám nejradši to ochucené ve sklenici), osolte, opepřete a okmínujte a poduste do změknutí. Podávejte spolu s noky a výpečky.

Foto: Eva Malúšová

Během pečení výpečky občas zamíchejte, aby se rovnoměrně opekly

Foto: Eva Malúšová

Garantuji vám, že tímhle obědem potěšíte nejen vegetariány

Tip: Čím déle budete sóju marinovat a péct, tím bude lepší, takže si dejte klidně načas.

Souhlasíte, že i vegetariáni mají právo na to, si takhle pořádně dopřát? 

ynezorPumanzeSaNyknalC