Hlavní obsah

Skořice je přírodní antibiotikum a poradí si také s akné

Foto: Chamille White, shutterstock.com

Skořice nechybí snad v žádné domácnosti. Většinou se používá jen při přípravě sladkostí, což je škoda, protože má mnohem širší pole využití. Dokonce svědčí zdraví i kráse.

Článek

Co je skořice vlastně zač? Typické svitky podobné doutníku jsou kousky kůry stálezeleného stromu zvaného skořicovník cejlonský, jehož domovinou je Srí Lanka (dříve Cejlon). V případě té pravé, cejlonské, se vrchní část kůry sloupne a suší se pouze tenká vnitřní vrstva. V běžných obchodech se mnohem častěji prodává vrchní kůra skořicovníku čínského, která po usušení tvoří jen jakési žlábkovité trubky nebo proužky.

Do masa i nápojů

Mletou skořici nejspíš běžně přidáváte do sladkých pokrmů. Dodá chuť i aroma pečivu, koláčům, zákuskům a třeba i krupičné kaši. Svitky v celku jsou nezbytné při přípravě kompotů nebo zavařování ovoce. V orientální kuchyni je tradiční součástí masitých jídel, báječně se hodí k jehněčímu či kuřecímu. Zkuste ji zkombinovat třeba s kardamomem, hřebíčkem, kmínem, zázvorem, muškátovým oříškem či kurkumou a uvidíte, jak se po takto kořeněné specialitě budete olizovat!

Výborně chutná i v teplých nápojích, jako jsou káva, čokoláda, kakao a pochopitelně svařené víno. Pokud milujete ovocné čaje, připravte si je sami z přírodních surovin a nebojte se přidat skořici. Má prohřívací účinky, takže je na chladné počasí jako stvořená.

Foto: Julia Sudnitskaya, shutterstock.com

Bojovník proti virům

Skořice ale nepatří jen do kuchyně, nýbrž také do přírodní lékárničky. Má skvělé účinky při léčbě mnoha nemocí. Nečekejte však zázraky hned, efekt se dostaví postupně, obecně se doporučuje „užívat“ skořici alespoň po dobu 40 dnů. Přitom neplatí, že čím víc, tím lépe! Optimální denní dávka jsou přibližně tři gramy, ovšem těhotné či kojící ženy by skořici měly konzumovat jen velmi omezeně.

Skořice je vydatným zdrojem vitaminů, minerálních látek, hlavně vápníku, i vlákniny. Jak vám může pomoci konkrétně? Podporuje mozkovou aktivitu, zlepšuje paměť i pozornost. Údajně působí jako prevence proti Alzheimerově chorobě. Účinkuje proti širokému spektru virů, bakterií a plísní, právem má tedy pověst přírodního antibiotika a zabírá proti nachlazení a zánětům.

Je požehnáním pro zažívání, protože urychluje trávicí procesy. Když si před hlavním, zejména těžko stravitelným jídlem, dáte lžičku skořice smíchanou se dvěma lžícemi medu, zabrání to překyselení žaludku. Ulevuje při plynatosti, zácpě nebo průjmu. Přispívá k vyplavování nadbytečných tuků z těla, čímž snižuje hladinu cholesterolu, tedy funguje jako prevence proti infarktu. Navíc snižuje hladinu glukózy v krvi až o 30 procent, což omezuje riziko onemocnění diabetem. Pokud se zadýcháváte a potřebujete posílit srdeční tep, zkuste pravidelně snídat jídla se špetkou skořice.

Foto: BEZ_Alisa, shutterstock.com

Sametově hladká pokožka

Mnohé kosmetické salony využívají skořicové přípravky na vyhlazení strií a odstranění celulitidy. Skořice totiž regeneruje tkáně, urychluje látkovou výměnu a zlepšuje celkový metabolismus buněk.

Skořicový zábal si můžete snadno vyrobit sami. Budete potřebovat: 1 kelímek bílého jogurtu, 2 lžíce tvarohu, 1 lžičku olivového oleje a 5 lžiček mleté skořice. Směs naneste na postižená místa, třeba stehna, omotejte je potravinovou fólií, teple zabalte a nechte působit alespoň hodinu. Když budete skořicový zábal aplikovat pravidelně, stav pokožky se viditelně zlepší.

Skořicová maska si poradí s akné, a to díky antibakteriálním účinkům. Smíchejte 3 lžičky medu s 1 lžičkou mleté skořice, vzniklou pastu si naneste na obličej a nechte působit co nejdéle. Ideální je, když masku aplikujete před spaním a smyjete ji až ráno. Vítaný efekt se dostaví poměrně rychle.

Jak vidíte, skořice má opravdu široké spektrum využití jak v kuchyni, tak při léčbě i zkrášlování. Poslouží rovněž při výrobě aromatických bytových dekorací. Klidně stačí, když svitky skořice převážete mašlí a postavíte je na stůl či poličku. Můžete ji přidat také do směsi a zimní potpourri příjemně provoní celý byt.

ynezorPumanzeSaNyknalC